Friday, September 4, 2009

Kerana Pulut Santan Binasa, Kerana Mulut Iman Binasa

KiSaH SaTu

Ustaz Muda pergi ke klinik panelnya untuk mendapat rawatan ringan. Kerana belum tiba gilirannya, beliau pergi ke restoran di sebelah klinik itu untuk membasahkan tekaknya. Tatkala sedang mencicip teh, Ustaz Muda terpandang akan Lelaki Berumur keluar dari dalam kedai TOTO di sebelah restoran itu.

Ustaz Muda menggamit Lelaki Berumur. Lelaki Berumur agak terkejut apabila digamit oleh orang yang tidak dikenalinya tetapi setelah digamit berkali-kali dan yakin bahawa dirinyalah yang dimaksudkan oleh orang yang menggamitnya itu, dia pun mendekatinya.

“Duduklah Pak Cik,” kata Ustaz Muda. Lelaki Berumur tersenyum lalu duduk. Ustaz Muda memanggil pelayan restoran. Lelaki Berumur memesan air minuman kegemarannya – teh tarik. Keadaan hening seketika.

“Jangan marah kalau saya bertanya, pak cik. Errr, berapa ringgit beli TOTO tadi?” Ustaz Muda menyoal. Lelaki Berumur memandang wajah Ustaz Muda.

“Sepuluh ringgit je...,” jawab Lelaki Berumur, kelihatannya seperti bangga.

“Jangan marah, Pak Cik. Err, Pak Cik tak rasa bersalah ke masih buat dosa besar lagi?” Ustaz Muda bertanya dengan tujuan hendak menyedarkan Lelaki Berumur yang seagama dengannya itu.

Lelaki Berusia yang tidak tahu bahawa pemuda yang bertanya itu sebenarnya ustaz, berkata, “Pak Cik ni, Anak Muda tak suka buat dosa kecil. Tak berbaloi!”

Ustaz Muda terkejut. Sangat terkejut sehingga menyebabkan matanya terbeliak.

Lelaki Berusia menyambung, “Sebab kalau buat dosa kecil, di akhirat nanti, Tuhan tak berapa marah dan Dia akan mencampak Pak Cik perlahan saja lalu Pak Cik akan terus masuk ke neraka. Tapi kalau buat dosa besar, Allah akan marah dan kerana terlalu marah Pak Cik akan dicampakkan dengan kuat sehingga terlepas daripada lubang neraka dan terlajak ke syurga”.

Ustaz Muda bangun, pergi ke kaunter untuk membayar minumannya.

KiSaH DUa
Selepas solat, Suri Rumah duduk di hadapan rumahnya sementara menunggu kepulangan Sang Suami dari pejabat. Si Anak yang keletah yang masih belajar di tadika duduk di sisinya. Si Anak bertanya itu dan ini dan Suri Rumah menjawab segala pertanyaan Si Anak dengan senang hati.

“Bu, mengapa kita disuruh membaca Bismillah sebelum makan?” Si Anak bertanya.

“Supaya syaitan tidak menyertai kita makan.” Suri Rumah menjawab secara mudah.

“Kalau kita lupa, syaitan buat apa, Bu?”

“Oh..., dia akan cemarkan makanan kita dengan najisnya, dengan ludahnya, macam-macam!” jawab Suri Rumah. Si Anak percaya.

Tiba-tiba Orang Tua, jiran Suri Rumah, keluar dengan membawa sesuatu. Orang Tua mendekati suatu pondok di depan rumahnya dan kemudian membakar bahan yang dibawanya. Kemudian, bahan yang dibakarnya itu diletakkan di suatu tempat. Bahan itu mengeluarkan asap dan bau.

Si Anak, yang sejak tadi memerhatikan perilaku Orang Tua dengan penuh minat, bertanya kepada Suri Rumah.

“Apa yang Orang Tua tu bakar, Bu?”

“Colok,” jawab Suri Rumah, sepatah.

Kemudian Si Anak melihat Orang Tua mendekatkan kedua-dua tangan di dadanya dan beraksi seperti menyembah-nyembah. Si Anak bertanya lagi.

“Mengapa Orang Tua tu tunduk-tunduk pada asap tu, Bu?”

“Oh, dia sembah Tuhan dia!” jawab Suri Rumah dengan yakin.

Si Anak tidak berkata apa-apa.

KiSaH TiGa

Tiga Samdol membaca akhbar sambil mendengar radio pada suatu pagi Ahad. Program pilihan mereka ialah carta lagu-lagu popular di stesen radio itu. Samdol Satu selesai membaca akhbar. Dia bersandar di sofa.

Pengendali rancangan itu mengumumkan lagu yang berada pada kedudukan ketiga.

“Caaantiklah...!” kata Samdol Satu, tiba-tiba. “Minggu lepas nombor sebelas, sekarang nombor tiga. Hebat, hebat!”

Kemudian, dia ikut menyanyikan lagu yang memang diminatinya itu.

Apabila mendengar Samdol Satu menyanyi, Samdol Tiga meletakkan surat khabar. Samdol Dua pun demikian juga. Kedua-duanya berpandangan sambil tersenyum.

“Dol, engkau boleh tolong kami tak?” soal Samdol Tiga.

Samdol Satu berhenti menyanyi lalu bertanya, “Tolong apa pulak?”

“Kita orang nak keluar kejap lagi,” kata Samdol Tiga.

“Habis tu?” Samdol Satu bertanya lagi, kebingungan.

“Jadi, kita orang nak pesan kat engkau, tolong jangan nyanyi. Kejap lagi, elok-elok hari panas turun pulak hujan,” kata Samdol Dua dan diikuti derai tawa kedua-duanya.

Samdol Satu mencuka, bukan kerana derai tawa Samdol Tiga dan Samdol Dua, tetapi kerana kedunguannya.

UlaSaN

Daripada KiSaH SaTu – jelas bahawa Lelaki Berumur melakukan kezaliman ke atas dirinya. Dia melakukan dua dosa besar – berjudi dan mempersendakan Allah. Rosak aqidahnya dan jika tidak bertaubat, nerakalah tempatnya (ah, nanti ada yang akan menuduh saya sebagai “istimewa” kerana dapat menentukan siapa dapat masuk ke syurga, siapa dapat masuk ke neraka?)

Daripada KiSaH DuA – Suri Rumah tidak sedar bahawa kalimat “Oh, dia sembah Tuhan dia!” yang dilafazkannya itu telah merosakkan aqidahnya juga. Kalimat itu secara tersirat memperlihatkan suatu hakikat, iaitu Suri Rumah mengaku bahawa ada Tuhan lain selain Allah!

Daripada KiSaH TiGa – Samdol Tiga dan Samdol Dua mungkin bergurau. Tetapi gurauan itu juga merosakkan aqidah mereka. Dengan mengatakan nyanyian Samdol Satu akan menyebabkan hujan turun, mereka telah memperlekehkan Allah. Allah tidak akan menyebabkan sesuatu itu terjadi dengan nyanyian seseorang!

Berfikirlah sebelum berkata-kata. Sayangilah aqidah anda.

No comments:

Post a Comment