Tuesday, October 5, 2010

Pemimpin yang Sedang Tersungkur?

Berlumba-lumba orang mempertikaikan serta mengutuk keceloparan YB Mohamed Azmin Ali yang menyifatkan Tun Dr Mahathir Mohamad yang sedang menerima rawatan di Melbourne, Australia kerana jangkitan paru-paru, sebagai “pemimpin yang sedang tersungkur”. Sindiran itu dilafazkan beliau tatkala berucap untuk merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan PKR Cabang Gombak.

YB Mohamed Azmin sebenarnya tidak menyebut nama Tun Dr Mahathir semasa melafazkan sindiran itu. Beliau hanya mengaku bahawa sindiran itu ditujukannya kepada Tun Dr. Mahathir tatkala ditemui oleh pihak media selepas majlis perasmian itu. Malah, beliau beranggapan bahawa sindiran itu lebih lunak dan sesuai untuk mantan Perdana Menteri itu.

Sebenarnya, selunak dan sesesuai mana sekalipun sindiran yang sedemikian, orang yang berhemah dan berakhlak tidak sepatutnya melafazkan sindiran yang demikian. Hal ini demikian kerana orang yang ditimpa sakit mengharapkan simpati kita, bukannya sindiran yang dapat menyinggung perasaan. Lagipun, sakit merupakan ujian Allah SWT kepada semua hamba-Nya.

Apabila disebut sebagai “ujian”, kita perlu sedar bahawa ujian itu bukan sahaja diturunkan Allah SWT kepada yang empunya diri, tetapi juga kepada orang-orang di sekelilingnya. Ujian itu merupakan satu cara Allah SWT hendak menguji keimanan yang empunya diri serta orang-orang yang mengenalinya. Dengan yang demikian, semua orang akan dapat memuhasabah diri.

Oleh sebab itu, teguran dan nasihat YAB Tan Sri Muhyiddin kepada YB Mohamed Azmin tentang “keceloparan”nya harus diterima dengan hati yang terbuka. Dalam erti kata yang lain, YB Mohamed Azmin harus sedar bahawa beliau telah melakukan sedikit kesilapan dan dengan yang demikian molek sangatlah jikalau beliau meminta maaf atas kesilapannya itu.

Sebagai perbandingan, dalam kes DS Anwar Ibrahim dibelasah oleh mantan KPN hingga lebam muka dahulu, Tun Dr. Mahathir sendiri telah menuduh DS Anwar Ibrahim mencederakan dirinya sendiri. Perbuatan itu juga kurang wajar dan kurang cerdik kerana ternyata bahawa DS Anwar memang dibelasah. Mantan PM itu harus juga meminta maaf.

No comments:

Post a Comment