Monday, October 11, 2010

YAM Ku Li: Telahan Sahaja

Yang Berhormat Mulia Tengku Razaleigh Hamzah telah dilantik oleh UMNO-BN sebagai Pengarah Pilihan Raya UMNO di DUN Galas dan YBM Tengku Razaleigh berkenan menerima pelantikan itu. Maka, berperananlah beliau sebagai Pengarah Pilihan Raya UMNO di DUN Galas.

UMNO rupa-rupanya bukan sahaja memahukan YBM YAM Tengku Razaleigh berperanan sebagai Pengarah Pilihan Raya UMNO di DUN Galas itu, malah mereka berharap sangat agar YAM Tengku Razaleigh menerima cadangan mereka supaya menjadi calon UMNO untuk bertanding di DUN itu. Hal ini diputuskan demikian oleh pihak UMNO kerana mereka yakin bahawa susuk yang bernama Tengku Razaleigh Hamzah itu dilihat mampu untuk merampas kerusi DUN Galas daripada tangan PAS.

Sebelum Galas, setahun lalu (September 2009) pernah berlaku bekas “orang besar” UMNO dijadikan sebagai calon untuk bertanding dalam PRK peringkat DUN. Susuk yang dijadikan sebagai calon dalam PRK itu ialah Tan Sri Mohd. Isa bin Abdul Samad. Beliau diletakkan sebagai calon oleh BN-UMNO bagi mempertahankan kerusi DUN Bagan Pinang yang dimenangi pada PRU12. Alhamdulillah, Tan Sri Mohd. Isa menang dalam PRK itu.

Barangkali, keyakinan yang samalah yang mendorong UMNO-BN berura-ura untuk meletakkan YAM Tengku Razaleigh Hamzah sebagai calon di DUN Galas. Perlu kita akui bahawa YAM Tengku Razaleigh Hamzah bukan calang-calang tokoh dan saya secara peribadi merasakan bahawa beliau berpotensi besar untuk menang jika bertanding di situ (jika tiada sabotaj).

Kita tidak pasti, bagaimanakah cita-cita politik YAM Tengku Razaleigh Hamzah. Adakah beliau masih mengharapkan jawatan dalam kabinet atau sekadar berpuas hati dengan kedudukannya sekarang. Tetapi, berdasarkan keinginannya hendak bersaing dalam perebutan pucuk pimpinan UMNO baru-baru ini, beliau memang berkeinginan untuk menjadi salah seorang teraju kepemimpinan.

Kalau begitu, inilah peluang terbaik beliau – bersetuju untuk menjadi calon dan kalau menang dalam PRK itu, mintalah pucuk pimpinan UMNO melantiknya sebagai salah seorang anggota kabinet. Hal ini bukankah dilakukan oleh pihak MIC apabila Timbalan Presidennya tidak dijadikan sebagai calon dalam PRK Hulu Selangor? Apabila Timbalan Presiden itu tidak dijadikan sebagai calon, beliau telah dijanjikan jawatan Senator dan ternyata beliau memperolehnya. Tengku Razalaeigh boleh mencuba.

Saya yakin, kalau YAM Tengku Razaleigh Hamzah berada dalam kabinet, Kelantan “menjadi lain”. Tok Pa, Tan Sri Anuar Musa, dan sekerat dua UMNOrian dari Kelantan sejak sekian lama tidak dapat menanjakkan UMNO Kelantan seperti Tengku Razaleigh menanjakkan Kelantan dahulu. Soalnya, adakah begitu sekali YAM Tengku Razaleigh Hamzah kemaruk akan jawatan dalam kabinet?

Tunggulah!

No comments:

Post a Comment