Tuesday, October 26, 2010

Pilihan Raya Kecil: Yang Pro dan Yang Kontra

Kecuali Islam dan iman, rasa saya, semua perkara di dunia ini ada pro dan kontranya. Pilihan raya kecil (PRK), misalnya, ada pro dan kontranya juga.

Daripada satu aspek, PRK sebenarnya sangat bagus. Saya mengatakan bagus kerana dalam PRK, parti-parti yang bertanding dapat memberikan tumpuan 100% kepada pertandingan untuk merebut kawasan yang ditandingi. Dengan tumpuan 100% itu, dapatlah kita ketahui parti manakah yang “hebat” dan disukai pengundi.

PRK juga membolehkan kita mengetahui sikap pengundi yang sebenarnya – adakah mereka itu mudah diperdaya dengan janji projek-projek tertentu, adakah keyakinan mereka dapat dialihkan melalui fitnah, adakah mereka penyokong tegar, dan sebagainya.

Seterusnya, PRK membolehkan penduduk di kawasan yang terlibat beroleh kemajuan/pembangunan segera – kemudahan awam (jalan raya, pondok telefon, jambatan, dan sebagainya dinaiktarafkan), rakyat dilawati/didekati pemimpin utama parti (sekurang-kurangnya pemimpin nombor dua negara). Seronok!

Yang punya rumah agam atau yang agak sempurna di kawasan yang terlibat, mereka berpeluang untuk menyewakan kediaman mereka dengan kadar yang tinggi – untuk dijadikan sebagai markas atau tempat pemimpin besar mana-mana parti berkampung. Sumber rezeki seperti ini tidak selalu datang, kecuali Wakil Rakyat di kawasan yang sama asyik meninggal dunia selang dua tiga bulan.

Di pihak pemimpin parti, keletihan untuk menagih perhatian pengundi tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Kalau kebetulan PRK itu sekadar peringkat DUN, keletihan tidaklah begitu dirasakan kerana mereka tidak perlu menyusup ke kampung-kampung lain selain yang berada dalam lingkungan DUN terbabit. Tetapi, kalau PRK itu melibatkan kawasan Parlimen, mereka perlu meranduk sehingga dua/tiga kawasan DUN. Suara sampai serak dan hilang, badan letih-letak kerana terpaksa bercakap banyak. Usai PRK, mereka ambil cuti rehat!

Kepada orang-orang yang tidak terlibat seperti saya, yang menarik tentang PRK ialah nama kawasan itu. Sekarang di Galas dan Batu Sapi bakal berlaku PRK. Nama Galas dan Batu Sapi meniti bibir orang walhal sebelum ini, entah berapa kerat oranglah yang kenal akan nama kedua-dua kawasan itu. Saya yakin, orang di Kelantan dan Sabah sendiri pun ada yang tidak tahu di mana duduknya Galas dan Batu Sapi itu. Entah-entah ada yang tidak tahu bahawa Galas dan Batu Sapi letaknya di dalam negeri mereka.

Sekarang, kalau kita bertanya kepada seseorang, “Galas atau Batu Sapi letaknya di mana?”, pasti banyak orang yang akan menjawab Galas di Kelantan, Batu Sapi di Sabah”, malah ada orang yang akan menyebut “Galas letaknya di Gua Musang, Kelantan”; “Batu Sapi letaknya di Sandakan, Sabah”.

Begitulah manfaat PRK, selain yang pasti menghabiskan duit, masa, dan tenaga. Kalaulah tidak diadakan PRK selepas kematian sesiapa atau selepas sesiapa meletakkan jawatan, atau selepas sesiapa dilucutkan keabsahannya sebagai Wakil Rakyat, alangkah bagusnya! Biarlah parti yang diwakili oleh Wakil Rakyat yang meninggal dunia atau yang meletakkan jawatan itu (sebagai pemenang dalam PRU) memilih wakil daripada kalangan parti mereka bagi menggantikan Wakil Rakyat yang baharu. Jadi, tidaklah menghabiskan duit ringgit rakyat dan para pemimpin pun dapatlah menumpukan perhatian terhadap pentadbiran negeri dan negara. Pihak berkuasa seperti polis dapat menumpukan perhatian kepada tanggungjawab untuk memelihara keamanan negara. Rakyat pun tidaklah terdedah kepada fitnah.

No comments:

Post a Comment