Thursday, September 10, 2009

Kepala Lembu yang Melembukan Banyak Orang

Kesian orang Melayu, kesian orang Islam di negeri berdaulat yang beragamarasmikan Islam, berajakan Melayu-Islam, berMenteriBesarkan Melayu-Islam, bermuftikan Melayu-Islam ini. Kesian, sangat kesian! Berkaca-kaca mata saya apabila mengenangkan hal ini. Segala-gala yang dilakukan banyak sudah yang tidak menyebelahi mereka. Raja, Menteri Besar, Mufti semuanya seperti tidak hendak membantu mereka.

Kesian Melayu-Islam. Tidak banyak orang yang ambil peduli akan rintihan mereka, keluhan mereka, permintaan mereka. Kesian. Mereka tidak suka kuil besar dibina di tengah-tengah mereka. Bantahan itu sesuai dengan keadaan semasa di tempat mereka. Mereka terdiri daripada sekitar 290 buah keluarga sedangkan orang yang hendak menggunakan kuil itu hanya terdiri daripada sekitar 40 buah keluarga!

Kesian Melayu-Islam. Kerana rintihan mereka, keluhan mereka, permintaan mereka tidak ada yang hendak ambil peduli, bertindaklah mereka dengan cara mereka. Sekerat dua orang Melayu-Islam telah menggunakan idea pelik tetapi “simbolik” untuk menggambarkan bantahan mereka. Mereka telah membawa KEPALA LEMBU. Saya ulang, KEPALA LEMBU! Kesian KEPALA LEMBU. Kesian Melayu-Islam.

Mereka membawa KEPALA LEMBU – saya ulang, KEPALA LEMBU – bukan untuk apa-apa tetapi bukan juga saja-saja. Ada tujuannya, ada matlamatnya. Tujuannya hanyalah hendak menggambarkan otak ORANG YANG MEMBUAT KATA PUTUS dalam hal pembinaan kuil besar di tempat mereka itu tidak cerdik sama seperti otak yang ada dalam KEPALA LEMBU yang dibawa mereka. Itulah sahaja matlamat mereka.

Memanglah mereka tidak patut menggambarkan si pembuat kata putus tidak cerdik macam otak lembu tetapi begitulah kelazimannya. Orang marah sering menghalalkan cara untuk memuktamadkan matlamat. Memang begitu sifatnya orang marah apatah lagi setelah keluhan, rintihan, permintaan mereka ditongsampahkan, dialamflorakan. Marahnya mereka itu sampai ke tahap memijak-mijak KEPALA LEMBU. Kesian KEPALA LEMBU! Kesian Melayu-Islam.

Hendak dijadikan cerita, rupa-rupanya KEPALA LEMBU ialah “makhluk suci” bagi orang-orang yang hendak membina kuil besar itu. Rupa-rupanya, selama ini orang-orang yang hendak membina kuil besar itu mempertuhankan KEPALA LEMBU, mempersuci KEPALA LEMBU! (Terkejut saya kerana tidaklah saya ketahui demikian halnya! Rasa saya, orang Melayu-Islam yang membuat protes itu juga tidak tahu akan hal itu.)

Oleh sebab KEPALA LEMBU “makhluk suci”, perbuatan sekerat dua orang Melayu-Islam membawa dan memijak KEPALA LEMBU itu telah “menggores” hati orang yang hendak membina kuil besar. Hal ini demikian kerana perbuatan sekerat dua orang Melayu-Islam membawa dan memijak KEPALA LEMBU itu “seperti” mempersenda-sendakan kepercayaan mereka, memperolok-olokkan “Tuhan” atau “makhluk suci” mereka.

Hendak dijadikan cerita juga, rupa-rupanya bukan hati orang yang hendak membina kuil besar itu sahaja yang “tergores” oleh perbuatan sekerat dua Melayu-Islam itu. Hati orang yang memegang leher rakyat pun “tergores” juga rupa-rupanya. Sehingga demikian, berkatalah orang-orang yang memegang leher rakyat bahawa kita tidak boleh menghina agama orang lain. Kita mesti bersefahaman demi perpaduan!

Kesian Melayu-Islam, kerana selalunya mereka sahajalah yang diminta memperlihatkan persefahaman dengan orang yang bukan Melayu atau bukan Islam walaupun sepatutnya orang yang bukan Melayu atau bukan Islamlah yang harus memahami kehendak majoriti. Kesian. (Khabarnya, di negeri orang yang hendak membina kuil besar itu terdapat lebih daripada 810 buah kuil (tidak termasuk yang ilegal) bagi menampung “ibadat” 647 000 orang penganutnya. Tidak bersefahamankah Melayu-Islam dengan orang yang bukan Melayu atau bukan Islam?

Cerita itu rupa-rupanya tidak tamat di situ sahaja. Orang-orang yang memegang leher rakyat merasakan perbuatan sekerat dua Melayu-Islam itu ada unsur hasutan “yang memungkinkan perbalahan kaum”. Maka, pada 09.09.09, diangkutlah orang Melayu-Islam yang mengusung KEPALA LEMBU itu ke mahkamah. (Apabila diangkut ke mahkamah, timbullah persepsi bahawa mereka itu BERSALAH.) Kesian Melayu-Islam.

Dua belas orang telah dituduh di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan atas tuduhan pilihan di bawah Seksyen 298A Kanun Keseksaan kerana “menimbulkan rasa tidak puas hati dan permusuhan penganut agama ***** dan sengaja melukakan perasaan penganut agama *****”. Mereka kemudiannya bersama dengan enam orang yang lain dihadapkan di Mahkamah Majistret atas tuduhan menyertai perhimpunan haram mengikut Seksyen 27(5)(a) Akta Polis.

Allahu Akbar, Melayu-Islam!

[CATATAN: Saya tertanya-tanya, betulkah KEPALA LEMBU makhluk suci orang yang hendak membuat kuil besar itu? Ah, kalau kita bertanya kepada orang yang hendak membuat kuil besar itu sendiri, saya yakin bahawa mereka akan berkata TIDAK! Sebabnya? Kerana yang suci kepada mereka ialah keseluruhan LEMBU, bukan KAKI LEMBU, EKOR LEMBU, PUTING LEMBU, KO*** LEMBU, TE*** LEMBU, atau KEPALA LEMBU semata-mata.

Pada saya, orang yang menganggap KEPALA LEMBU itu makhluk suci orang yang hendak membuat kuil besar itu memang LEMBU
! Dan saya hendak bertanya, betulkah yang diusung oleh sekerat dua orang Melayu-Islam yang kini telah dikenakan pertuduhan seperti di atas itu KEPALA LEMBU? Entah-entah KEPALA SELEMBU!]

1 comment:

  1. Ada tangan - tangan yang sedang bersembunyi sedang mengarahkan filem baru untuk politik malaysia. Hati-hati.

    ReplyDelete