Wednesday, March 31, 2010

Menjadi Takut

Saya yakin, kebanyakan rakyat Malaysia sudah mendengar khabar perihal diri Mior Ahmad Fuad Mior Badri yang kini sedang koma dan ditempatkan di ICU Hospital Selayang. Beliau pelawak dan penyampai radio ERA dan lebih terkenal dengan nama Din Beramboi.

Beliau sampai ditempatkan di ICU di Hospital Selayang itu kerana dipercayai terjangkit oleh kuman air kencing tikus dan menghidap demam denggi berdarah. Keadaannya agak kritikal – buah pinggangnya dikatakan gagal untuk berfungsi malah beliau mengalami pendarahan di dalam badan. Cara-cara beliau dijangkiti masih belum dapat dikenal pasti.

Ya, Allah! Sebagai insan yang tergolong sebagai pengamal budaya “makan luar” (maksud saya menjamu selera di luar rumah), saya sangat takut. Jika hal ini benar, saya mula terfikir – begitu sekalikah berbahayanya tikus kepada kesihatan manusia. Kalaulah kita andaikan insan yang bergelar Din Beramboi itu dijangkiti oleh kuman air kencing tikus melalui makanan – mungkin melalui makanan yang dibelinya di pasar-pasar raya dan lain-lain (walaupun dipeketkan dan dibungkus) atau ketika menikmati makanan di kedai-kedai makanan – hal ini sangat perlu kita ambil berat.

Sebagai insan yang tergolong sebagai pengamal budaya “makan luar”, saya biasa melihat tikus berkeliaran di beberapa buah tempat saya menjamu selera. Malah, di sebuah medan selera (kini sudah dirobohkan) di tempat saya , saya biasa melihat tikus berlari-larian di kerangka besi yang menyokong bumbung medan selera itu (tidak bersiling). Yang berlari-larian di lantai di bahagian belakang kedai memang sesuatu yang biasa. Tentulah tikus itu berkuman. Bagaimanakah nasib pelanggan jika pada waktu itu kuman-kuman pada tikus itu menjangkiti makanan dan minuman pelanggan dan seterusnya ditelan oleh pelanggan?

Pihak peniaga perlu menjaga kebersihan kawasan perniagaan mereka. Pihak berkuasa kesihatan perlu memantau aspek penjagaan kesihatan ini. Yang lebih penting, diri kita sendiri perlulah memastikan keselamatan kita. Berwaspadalah dengan gerai pilihan kita. Lebih daripada itu, kediaman kita sendiri mestilah berada dalam keadaan yang “bebas tikus”, “bebas aedes”, “bebas lipas”, dan sebagainya kerana kuman sedemikian tidak semestinya menjangkiti kita semasa kita menjamu selera di luar. Kalau kediaman kita bertikus, kita juga berdepan dengan risiko ini.

Sesungguhnya, semuanya bermula daripada kita.

Untuk Mior Ahmad Fuad Mior Badri @ Din Beramboi, kami bermohon ke hadrat-Mu, ya Allah, Engkau kembalikanlah kesihatan insan yang lemah yang bernama Mior Ahmad Fuad Mior Badri @ Din Beramboi itu seperti sediakala. Berikanlah kekuatan dan ketabahan kepadanya serta kepada ahli keluarganya dalam mendepani ujian-Mu ini, ya Allah. Berikanlah petunjuk dan hidayah-Mu kepadanya dan jadikanlah Mior Ahmad Fuad Mior Badri @ Din Beramboi sebagai insan yang senantiasa memohon keampunan-Mu, ya Allah. Ya Allah, janganlah Engkau pisahkan dia daripada kami, khususnya daripada kaum keluarganya seandainya yang demikian itu lebih baik untuk dirinya dan diri kami, ya Allah. Allahumma Amin.

2 comments:

  1. ku dokan semuga din beramboi kembali sehat untuk menghibur kita...
    benar...tulisn ini akan dijadikan iktibar....

    ReplyDelete
  2. Salam, Sdr Faziz;
    Yang baik datangnya daripada ALLAH, yang buruk datangnya daripada kita sendiri. Sama-samalah kita menjaga diri kita. Insya-ALLAH, Din Beramboi akan sihat semula.

    ReplyDelete