Wednesday, December 29, 2010

Kita Berharap tetapi Allah Telah Pun Menentukannya

Jutaan rakyat Malaysia meletakkan harapan yang tinggi kepada pasukan bola sepak Piala Suzuki AFF 2010 Malaysia untuk mengangkat martabat negara ini dalam sukan bola sepak serantau yang telah tenggelam sejak beberapa lama. Jutaan rakyat Malaysia juga menaruh keyakinan yang tinggi bahawa dengan bekal tiga gol yang diperoleh semasa berjuang di negara sendiri, pasukan bola sepak Piala Suzuki AFF 2010 Malaysia akan menjadi juara.

Tidak ada salahnya kita menaruh harapan dan menyimpan keyakinan yang begitu, tetapi janganlah berlebih-lebihan dan keterlaluan kerana dibimbangi perasaan yang demikian akan memakan diri sendiri sehingga timbul natijah yang tidak kita ingini. Insan-insan yang menghadapi masalah jantung, khususnya, sebelum menonton kelak, dekatkanlah diri dengan sedekat-dekatnya kepada Allah SWT kerana dengan cara itu kita akan sedar bahawa Allah SWT telah pun menentukan pemenangnya! Maka, kalau kelak nasib yang sebaliknya menimpa pasukan negara kita, kita tidak akan terkejut dan kecewa sehingga menjejaskan kesihatan.

Doa seluruh rakyat Malaysia menjadi senjata paling ampuh untuk meletakkan pasukan bola sepak Piala Suzuki AFF 2010 Malaysia sebagai juara. Jika kalah sekalipun, kita harus berasa bangga kerana dalam perjalanan pasukan itu ke perlawanan akhir, jaguh-jaguh serantau telah dapat kita saingi dan kita tewaskan. Pasukan Thailand menjadi tidak terlalu hebat kepada kita. Bekas juara, Vietnam, berjaya kita jinakkan. Pasukan yang akan kita temui sekali lagi malam ini pun tidaklah jaguh sangat. Kita harus berasa bangga dengan hakikat itu.

Marilah kita berdoa agar para pemain pasukan bola sepak Piala Suzuki AFF 2010 negara kita tidak menggelabah dan hilang tumpuan terhadap kerenah yang mungkin dicetuskan oleh para penyokong lawan. Kita doakanlah juga tidak ada pemain negara kita yang diusir kerana menerima kad merah. Kita doakanlah juga mereka dapat bermain dengan penuh bertatasusila dan penuh bijaksana.

Kalau kita kalah kelak, janganlah banyak beralasan kerana bangsa yang beralasan tidak akan maju.

Ya, Allah! Engkau menangkanlah mereka, bukan dalam perlawanan itu sahaja tetapi juga akhlak dan pekerti serta semangat mereka.

Amin!

No comments:

Post a Comment