Thursday, December 16, 2010

Novel Interlok Hendak Ditarik Balik? Siapa yang Suruh?

Rasa pelik pula saya apabila tiba-tiba Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T. Murugiah, mengumumkan bahawa novel Interlok yang menjadi salah satu novel dalam mata pelajaran Bahasa Melayu untuk Tingkatan 5, akan ditarik balik penggunaannya. Novel yang sudah diterbitkan dan diedarkan di sekolah-sekolah di Selangor, Negeri Sembilan, Kuala Lumpur, dan Putrajaya itu dikatakan sebagai tidak sesuai untuk didalami oleh para pelajar kerana kandungannya menyentuh sensitiviti kaum, khususnya kaum Melayu dan India.

Menurut beliau, persetujuan menarik balik novel Interlok karya Datuk Abdullah Hussain itu dengan serta-merta telah dipersetujui oleh Penolong Pengarah Unit Bahasa Melayu dan Kesusasteraan Melayu, Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran, Sairi Adenan dan Pengarah Jabatan Penerbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Abdul Khalik Sulaiman.

Novel yang telah terpilih sebagai buku teks itu didakwa bahawa mempunyai unsur penghinaan terhadap orang Melayu berdasarkan perkataan yang ditulis dalam beberapa halaman, seperti orang Melayu bodoh, malas selain perkataan Paria serta ada unsur menyentuh isu ketuhanan dan keagamaan bagi kaum India.

Isu itu, kata beliau, didedahkan oleh sebuah akhbar berbahasa Tamil tempatan selepas mendapat aduan orang ramai yang tidak berpuas hati dengan kandungan buku itu.

Murugiah yang juga Pengerusi Biro Pengaduan Awam (BPA), berkata bahawa pihaknya menerima aduan orang ramai dari seluruh negara yang meminta BPA mengambil tindakan sebelum orang ramai membuat tindakan drastik dengan membakar buku berkenaan di hadapan Kementerian Pelajaran.

Saya pernah membaca novel ini. Kemudian, saya membaca Edisi Muridnya pula. Saya berpendapat bahawa novel yang terhasil daripada sayembara penulisan bersempena dengan 10 tahun negara merdeka ini memang dapat dikategorikan sebagai novel perpaduan. Orang yang mengaku dirinya sebagai rakyat Malaysia tidak harus melatah apabila membaca novel yang sedemikian kecuali jika dalam dirinya masih ada rasa cinta pada negara asal nenek moyang mereka.

Jadi, seharusnya karya itu dibaca dengan hati yang lapang dan fikiran yang lapang juga oleh semua lapisan rakyat yang pelbagai kaum di negara ini. Jangan jumudkan fikiran. Tidak perlu sampai hendak mengugut-ugut untuk membakar novel itu. Lagak samseng bukan cara yang sesuai untuk mengatasi masalah!

Kalaulah penulisnya sihat dan kuat upaya, barangkali beliau akan mengajak pihak-pihak yang sensitif itu berdebat – tunjukkan apakah yang sensitifnya, mengapakah yang itu atau yang ini dianggap sebagai sensitif, dan sebagainya.

Memang ada disentuh perihal orang Melayu malas dalam novel itu. Melayu malas dalam novel itu pula diketengahkan daripada perspektif bangsa Cina. Memang ada diketengahkan orang India minum tuak dalam novel itu, memang ada disentuh orang India mengamalkan kasta dalam novel itu. Menceritakan hakikat (realiti) tertentu dalam satu bahagian kecil daripada keseluruhan cerita yang murni dan positif apakah salahnya? Bacalah keseluruhan cerita, betapa bangsa Malaysia itu sangat bersatu padu.

Contohnya, bangsa India yang bernama Ramakrisynan yang berbapakan bangsa India yang bernama Maniam yang asalnya berkasta rendah, menjadi Inspektor Polis di Tanah Melayu! Alangkah positifnya! Banyak lagi, sangat banyak yang positif dalam novel ini. Hanya melalui watak Maniam, kita sudah dapat menghuraikan yang positifnya.

Satu perkara yang saya tidak faham ialah Datuk T. Murugiah, sebagai seorang anggota kabinet, terus melatah dengan laporan akhbar berbahasa Tamil itu tanpa mahu menyebelahi seketika pihak Kerajaan (Kementerian Pelajaran). Dia harus meredakan keadaan (kalau benar memang ada orang yang hendak berhimpun untuk membakar novel itu).

Seperkara lagi yang saya tidak faham ialah siapakah yang lebih berkuasa untuk berbincang dengan pegawai PPK dan DBP bagi memutuskan sama ada hendak menarik balik novel itu atau sebaliknya? Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri atau Menteri Pelajaran?

123 comments:

  1. Hehehe... setuju, apabila mengikuti ulasan tajuk berita pagi tadi, memang terasa pelik dan hairan.

    Murugiah ni dah overrule Menteri Pelajaran yg juga TPM. Dia siapa? Cuma Timbalan Menteri di JPM. Sebagai pengerusi Biro Pengaduan Awam, setiap aduan melalui Biro perlu dipanjangkan kepada Kementerian dan Bahagian yg berkenaan untuk diambil tindakan atau memberi penjelasan.

    Pengarah Jabatan Penerbitan DBP dan Penolong Pengarah UNit Bahasa Melayu juga tidak mempunyai kuasa untuk membuat keputusan untuk menarik balik novel berkenaan. Biasanya dalam mesyuarat seperti ini pegawai terbabit akan memaklumkan kepada Ketua Jabatan masing (Ketua Pengarah DBP & Pengarah BPK) yg kemudiannya akan memberi laporan kepada KPPM dan juga Menteri Pelajaran.

    Murugiah ni nak jadi hero India kut, maklumla Hero lama dah resign, so kaum India sekarang sedang mencari cari siapa pengganti hero lama. Ini la time nak tunjuk belang... Tapi silap laaa. lagi kan Dr Fuad pun kena pangkah dengan TS Muhyiddin inikan pulak TM di JPM... Kirim salam laa..

    Sama-sama kita tunggu apa kata TS Muhyiddin

    Tungguuuuu.....

    ReplyDelete
  2. Benar kata Wikieleaks bahawa negara ditadbir oleh mereka yang bodoh dan sombong

    ReplyDelete
  3. bile buku rujukan novel ini nak keluar sbb sekolah saya ada bagi homework buat ulasan tentang novel ini.

    ReplyDelete
  4. Salam, Anon;
    Ada kemungkinan juga dia nak jadi juara ... bangsa.

    Sdr Faziz,
    Allahu akbar! Malunya!!!

    Adik Anon,
    Dah ada.

    ReplyDelete
  5. to anonnymous
    rse nyer x yah buat dah lah homework tu
    sbb sy un de hw tu, x buat un, sbb dh kne tarik blk, bln blaja pun thn dpn~

    ReplyDelete
  6. Dik Nurul,
    Tak belajar novel tu pun tak apa, tapi bacalah. Sangat bagus novel tu.

    ReplyDelete
  7. eh , da ade eh ? mane bole dapat ye ?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum tuan,
    Lama tak ber-emel dengan tuan. Memang akhbar ni telah mensesasikan cerita ni sampaikan blogger pun tertipu. Betul la kata tuan , prosedur melulus dan menarik balik satu perkara bukan semudah makan kacang putih atau jual kacang putih. Prosedurnya ketat dan hanya MENTERI PELAJARAN yang boleh membuat keputusan. Itulah tuan nasibnya kalau kita ni semakin lemah dalam serba serbinya. Sikit-sikit kena ugut..macamlah kita ni melepaskan anjing tersepit. Harap perkara ini diputuskan segera oleh Kementerian Pelajaran supaya tidak ada lagi pihak2 lain yang ambil kesempatan.

    ReplyDelete
  9. Mohon izin siarkan posting tuan ke dalam blog galusbm saya.Tk

    ReplyDelete
  10. Salam, Dik Quqit,
    Kami terbitkan dalam bentuk sisipan untuk Super Skor Bahasa Malaysia Tingkatan 5. Cuba-cubalah cari.

    Salam, Cikgu Razak,
    Kita tidak harus biarkan budaya ugut-mengugut ni leluasa macam itu. Kita juga tidak boleh jadikan penakut sebagai budaya kita. Betul kata cikgu, kalau kita garap novel Interlok itu, betul bahawa kita telah melepaskan anjing tersepit!

    Sila siarkan. Tidak ada masalah. Terima kasih.

    ReplyDelete
  11. Menarik balik novel Interlok akan merugikan pihak penerbit buku teks dan juga penerbit buku ulasan Interlok, bersusah payah untuk menerbitkan tiba-tiba ditarik balik.Rugi .....

    ReplyDelete
  12. Salam, Anon,
    Itulah yang banyak dikeluhkan orang, termasuk saya sendiri.

    Pihak Menteri Pelajaran pasti akan menggunakan kebijaksanaannya.

    ReplyDelete
  13. Salam Sdr Zul,,Saya sebenarnya telah membuat lakunlayar novel tersebut dijadikan filem..sdg berusaha mencari penaja.Ceritanya bagus..sayang kalau novel tersebut ditarik balik.MURUGIAH ni siapa?

    ReplyDelete
  14. kalau nak keluarkan karya tolong lar keluarkan isu yang lain knp nak sentuh isu kaum.... knp perlu sentuh isu kasta... apakah keperluan isu kasta di dalam novel tersebut..... saya dah baca novel tersebut tapi ia tidak menguris hati saya tapi apa terasa bagi seseorang.... pendapat saya tak eloklah tarik karya itu balik cuma edit bahagian yeng sensitif n edar kan....

    anak 1malaysia

    ReplyDelete
  15. saya dah bace cerita tu.sgt menarik :D
    gaya penulisan beliau sgt kreatif.

    ReplyDelete
  16. Salam, Anon 1,
    Wah, tahniah! Metrowealth tidak mahukah?

    Salam, Anon 2,
    Sentuhan itu perlu utk gambarkan realiti. Bhw di Malaysia, kaum India yang telah menjadi rakyat Malaysia tidak amalkan hal itu. Saya setuju, isu itu tidak menggores hati.

    Salam, Anon 3,
    Memang menarik betul.

    ReplyDelete
  17. Salam tuan,

    Saya sanga-sangat sedih dengan warta ini... sudahlah karya sastera di negara ini sudah tenggelam dan kini diinjak-injak pula? Jika ia tenggelam kerana kurang pengikutnya, saya masih boleh terima. Tetapi kali ini, ia diinjak-injak... saya cukup-cukup kecewa.

    Isu sebegini dipersoalkan... mengapa tidak mengetengahkan isu sosial yang berleluasa di dalam karya-karya sampah yang bertaburan di pasaran era ini? Adakah mungkin timbalan itu bersetuju dengan hasil tulisan yang mendorong masyarakat melakukan aktiviti-aktiviti yang tidak sihat itu?

    Adakah timbalan itu sudah menyempurnakan bacaan interloknya, sehingga berani mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa?

    Golongan 'BIJAK PANDAI' ini HARUS diajar memahami karya sastera bukan sahaja pandai membaca dan mengira sahaja!

    p/s : Mohon izin siarkan di blog dan facebook saya. Terima kasih.

    ReplyDelete
  18. Salam, Sdr Eva,
    Betul kata Saudari. Seharusnya isu dalam karya picisan yang perlu ditegur oleh Timbalan Menteri itu. Dan yang paling penting, baik Timbalan Menteri itu, Timbalan Menteri Pelajaran, malah Menteri Pelajaran sendiri perlu membaca mana-mana novel yang menjadi komponen dalam mana-mana subjek sebelum membuat teguran dan komen.

    Sila siarkan. Semoga ada manfaatnya.

    ReplyDelete
  19. Kementerian Pelajaran Malaysia harus menyiasat isu ini dengan teliti dan tidak mengambil isu ini dengan sewenang-wenangnya kerana isu ini melibatkan isu perpaduan rakyat berbilang kaum di negara ini.
    selain itu, keputusan yang konkrit harus dikeluarkan dengan segera kerana isu ini juga melibatkan calon-calon SPM 2011.jikalau keputusan dikeluarkan pada saat-saat akhir, adalah tidak adil bagi mereka kerana mereka harus mempelajari semula komsas mereka dalam masa yang singkat.

    ReplyDelete
  20. Salam,
    perkara ini memang perlu dikeluarkan bagi mengelakkan sebarang eksploitasi akan dikemukakan pada masa hadapan. Selain itu, novel ini memang menyentuh sentimen perkauman dan perlulah ditarik balik. Walaupun kamu tidak terasa bahawa isu ini adalah merupakan sesuatu sentimen perkauman tetapi kepada pihak lain ia merupakan. Tetapi ini hanya pandangan individu saya sahaja. Lebih baik jika ditarik balik dan digantikan dengan novel lain yang lebih bermakna.

    ReplyDelete
  21. Hi blogger can i ask u a question? where do you get the words malaya?

    ReplyDelete
  22. saya tidak berpuas hati dgn tindakan gapena dan beberapa ngo lain termasuk ngo india....buat kerja bodoh aje...tindakan bodoh aje....saya nak tanya en zul kalau nak tunjukkan realiti kenapa perlu tunjukkan isu keagamaan... ms 211 dalam novel adalah berbentuk sindiran kepada keagamaan.... adakah org islam akan senyap sekiranya nabi muhammad disindir dengan menyatakan sifat sifat yg ada pada beliau dalam bentuk sindiran... adakah org islam menerimanya... tolong fikir dari semua aspek.... jgn jadi bodoh

    ReplyDelete
  23. Si Murugiah keling ker? akhlak die kearah Paria ker??Pemikiran kasta Rendah betul pemimpin india kat malaysia ni.

    ReplyDelete
  24. Keling tu india muslim la.. bangsa keling tu banyak kat negeri Pulau Pinang & Kedah. Sebab tu bahasa loghat utara tak pakai perkataan keling sbb kebanyakan daripada mereka tu ada darah keturunan keling (diaorg cuba nak buangla asal-usul keturunan diorang tu). Murugiah tu kalu ikut loghat utara bukan keling, dia hindu.

    ReplyDelete
  25. Sdr Anon January 1, 5.44 p.m.,
    Itulah yang sedang dilakukan oleh Kementerian Pelajaran sekarang.

    ReplyDelete
  26. Sdr Anon January 4, 12.52 p.m.,
    Apabila dikeluarkan, pada pandangan saya, kita sudah tidak dapat membandingkan betapa masyarakat Malaysia, khususnya masyarakat India, sangat "mengagungkan" perpaduan berbanding leluhur mereka di negara asal mereka, India.

    Abdullah Hussain menggambarkan betapa masyarakat India di Malaysia yang berlainan kasta telah membuang amalan ini (baca halaman 218-211 novel ini - Edisi Pelajar).

    Agaknya yang menolak pendedahan ini dalam novel itu ialah pihak kasta tinggi India.

    ReplyDelete
  27. Sdr Anon January 8, 2.46 a.m.,
    Bahagian mana yang menyerlahkan sindiran itu? Sdr nampak bodoh apabila berkata demikian tanpa memberikan contoh.

    ReplyDelete
  28. Sdr Anon January 8, 2.21 p.m. & Sdr Anon January 9, 3.42 a.m.,

    Mereka sedang beremosi. Elok kalau kita tidak menjadi seperti mereka.

    ReplyDelete
  29. Sapa makan cili.. DIA RASA PEDAS.. :)

    ReplyDelete
  30. Sdr Anon January 9, 10.22 a.m.,
    Yang suka pedas, kata sedap, yang tak suka pedas kata gila. Tapi tak ada sesiapa pun yang mengatakan cili tidak pedas.

    ReplyDelete
  31. sebelum anda semua berbincang secara panjang lebar,fahami dulu apa itu kasta dan kenapa ia diwujudkan.ia sebenarnya diperkenalkan oleh orang atasan(raja atau sultan).orang melayupun ada kasta juga,kalau tak percaya cubalah rujuk buku sejarah.sultan diikuti oleh para pembesar termasuklah orang besar 16,orang besar berlapan dan akhir sekali rakya biasa yang kebanyakannya bekerja sbg petani atau nelayan.

    ReplyDelete
  32. Salam Anon January 9, 9.51 p.m.,
    Saya bersetuju dengan pandangan Sdr. Sampai suatu waktu dahulu, rakyat biasa "ditegah" memakai apa-apa yang kuning kerana kuning pakaian diraja.

    ReplyDelete
  33. Samapai sekarang India masih mengamalkan amalan kasta....

    ReplyDelete
  34. Saya pernah bekerja di India (New Delhi & Mumbai) untuk seketika tidak lama dahulu..Memang betul disana sistem kasta masih berleluasa.Pendekata suku kaum India (suku kaum dari selatan India)yang hidup disini patut bersyukur kerana kalau disana lain jadinya hidupan dan rezeki mereka ini..

    ReplyDelete
  35. Salam, Sdr Anon January 10, 8.55 a.m.
    Salam, Sdr Anon January 10, 9.03 a.m,

    Saya yakin bahawa mereka sedar akan hakikat itu. Mungkin ada sebab lain yang lebih besar di balik penentangan itu.

    ReplyDelete
  36. pendidikan sepatutnye beroperasi sebagai penyatuan ummah..bukannnya memecahbelahkan masyarakat negara yang terdiri daripada pelbagai kaum....kementerian pelajaran perlu lebih peka sebelum menerbitkan sesebuah buku...tidak guna sesal selepas luka menjadi pekung.....agama orang lain perlu dihormati juga..jangan terlalu beremosi kekawan....dunia kesusasteraan negara sememangnya tenat dan situasi ini akan memburukkan lagi keaadaan...orang2 yang mendukung tanggung jawab tanganilah perkara ini dengan cermat...pilihan raya pun dah dekat

    ReplyDelete
  37. Salam, Sdr Anon January 10, 12:04 PM,
    Sesetengah hal yang membabitkan sejarah (yang benar, bukan diada-adakan) memang melukakan hati pihak tertentu. Menceritakan yang realiti untuk melahirkan yang positif merupakan suatu usaha yang murni. Kita perlu berfikiran terbuka.

    Karya itu perlu dibaca, baru kita dapat memahaminya.

    ReplyDelete
  38. kekawan tak baik hina atau mengunakan kata kata yang meyinggukan kaum lain.....inikah amalan mulia kita.....dimanakah kita belajar benda benda macam ini....

    ReplyDelete
  39. tindakan harus diambil.

    ReplyDelete
  40. Sdr Anon January 10, 1:55 PM

    Seperti yang saya katakan, bacalah novel itu dahulu, baru kita dapat menilai hal tersinggung atau tidak tersinggungnya.

    Sdr Anon January 10, 2:29 PM;

    Tindakan yang wajar biarlah pihak yang berkuasa menentukan.

    ReplyDelete
  41. saya akan baca novell sebelum komen

    ReplyDelete
  42. Sdr Anon January 10, 10:24 PM,
    Itulah yang sebaik-baiknya.

    ReplyDelete
  43. Kenapa novel yang mempunyai pandangan sempit ini dipilih. Pilihlah karya yang dapay memberi inspirasi kepda pelajar supaya menjadi inovatif dan seterusya memberi sumbangan kepada pembangunan negara.Ingat pelajar SPM ialah remaja umur 17 tahun, mereka tidak perlu membuat kajian tentang kasta. Dalam era globalosasi ini, novel yang berfahaman sempit tidak diperlukan, bahkan beberapa fakta dalam novel ini tidaklah realiti. Bukan semua yang datang ke Tanah Melayu kasta rendah. Tidak logik kuli Maniam dibenarkan berkahwin dengan anak Kangany. Masa itu mereka masih berpegang kepada amalan kasta. Kononnya nak dikatakan karya ini intelektual tetapi sebenarnya karya ini mempebodohkan orang dan berfikiran sempit. Kasihan pelajar SPM, ada lagi banyak karya yang dapat dijadikan pedoman hidup supaya dapat hidup berlandaskan kejujuran dan takut akan tuhan, lebih-lebih lagi pada masa sekarang di mana berlaku banyak gejala sosial. Tarik balik novel ini,bukan melepaskan anjing tersepit, sebab isu ini berkaitan dengan sesuatu kaum. Ingat keburukan dan kehinaan yang kita inginkan pada orang lain, akan menimpa kita tidak lama lagi. Novel sebelum ini Bukit Kepong lebih baik,tidak menyentuh sensitiviti kaum lain tetapi ada unsur patriotisme. Novel Konserto Terakhir menunjukkan seorang berusaha sehingga menjadi pemuzik berjaya. Itulah novel yang bermutu yang dapat memberi inspirasi. Bukan dengan menyentuh sensitiviti kaum lain dan berasa seronok dengannya. Saya sudah baca novel ini, memang ada bahagian yang tidak logik dan memang tidak intelektual walaupun ada dibuat rjukan tentan bhs dravidian. Novel ini hanya menjadikan pelajar berfikiran sempit. Bkn semua india yg datang berkasta rendah. Bkn semua yg dtng sebgi pekerja ladang. Ada yg dtng sebgi doktor, peniaga dan kerani - sudah tentu masa itu Tanah Melayu dikenali banyak menyediakan peluang perniagaan seperti Burma. Sebab itu ramai ceti yang ke Burma Dan T.Melayu. Jadi banyak cara lain untuk memupuk perpaduan, dan jgn tenggelam dengan hanya mengutuk kaum lain. Asal usul sesuatu kaum blh dipelajari dari sejarah. Keutuhan sesuatu bangsa bkn terbina dari kesoronokan mengutuk bangsa lain tetapi daya saing suatu bangsa itu. Negara lain sedang bangkit untuk berjuang dalam era globalisasi ini, tetapi disini bergelumang dengan sesuatu yang sempit dan tidak dapat membina minda seseoang pelajar.

    ReplyDelete
  44. Sdr Anon January 11, 1:44 AM;
    Sdr pun ada masalah pemahaman, saya kira. Novel ini tidak meminta pelajar membuat kajian tentang kasta. Pengarang tidak berasa seronok untuk menceritakannya tetapi meletakkannya sebagai perbandingan antara bangsa India di Tanah Melayu dengan bangsa India di India. Itu pun sepintas lalu. (Yang berasa seronok tentang kewujudan kasta tentulah pihak yang memperkenalkan budaya ini dan pihak yang mengamalkannya.)

    Terus terang, saudara tidak faham akan cerita dalam novel ini sehingga mengatakan bahawa novel ini menjadikan pelajar berfikiran sempit.

    Untuk pengetahuan saudara, novel Bukit Kepong juga berbau perkauman - meletakkan majoriti orang Cina sebagai komunis yang ganas! Adakah orang Cina marah?

    Sama juga dalam novel Interlok ini, orang Cina digambarkan sebagai pembelit dan pemanipulasi serta terlibat dalam kegiatan pengganas. Hal ini suatu cop kepada mereka. Adakah mereka marah?

    Orang Cina menerima hakikat sejarah demi survival hidup. Mereka sedar bahawa penceritaan tentang bangsa mereka dalam karya naratif tidak menggugat kehidupan mereka.

    Di manakah mereka sekarang? Nun jauh di depan kita.

    ReplyDelete
  45. harap2 T.Murugiah x payah la nk tunjuk hero...cukuplah zaman hero2 ni dah berlalu...cukuplah setakat hero lama yang dah pencen tu.Novel tu bersifat kesusasteraan , akademik dan ilmiah.Kita perlu kaji dulu isi dan maksud yang disampaikan oleh pengarang.Janganlah kerana memikirkan kepentingan survival dan political mileage sampai sanggup terjun ke dalam dunia kebodohan dan kedangkalan.Inikah minda kelas satu yang kita impi2kan ? Kalaulah orang macam Murugiah ni tonjolkan kebodohannya..nampaknya pemikiran rakyat marhaen lebih baik dari beliau.Seorang yang bertaraf menteri terlalu bodoh untuk menilai positif atau tidak novel sebegini bermakna minda kelas satu yg kita impi2kan hanyalah angan2 kosong sahajalah...ha ha memang benarlah Wikileaks umpamakan pemimpin2 kita amat bodoh...rasa2nya tepatlah andaian mereka itu....shitttttt!!

    ReplyDelete
  46. dah lama buku ini ada dalam almari.aku buka semula dan tercatit dibeli pada 7/5/1973.
    belek punya belek,cari apa silap buku ini,tak jumpa pun.ia hanya nukilan seorang penulis yang telah diberi pengiftirafan sewajarnya.
    kini novel ini dianggap merbahaya.olih siapa?,mereka yang tak tahu apa apa?.
    jika inilah pemikiran para penentang,HARAMKAN GAMBAR TAMIL yang dibawa dari India,kerana ia bukan budaya kita.Adakah ini perlu,tentu tidak ,kerana otak kita masih mampu berfikir tidak seperti otak mereka.

    ReplyDelete
  47. Kota damansara fb fan page : Kisah panas ini diharap dapat menaikkan juala novel lebih dari Harry Potter.

    ReplyDelete
  48. Saya akan beli novel interlok, saya adalah dari aliran teknikal yang sebelum ini tak ambil pusing pasal novel. tapi bila baca sikit novel ini ianya amat interesting dan berterimakasih kepada pak dolah...Sepatutnya dari novel ini boleh menjadikan semua bangsa bersatu dan memahami sejarah serta nikmat hidup di tanah melayu ini.

    ReplyDelete
  49. Salam, Anon January 11, 9:05 AM,
    Saya rasa, dia sedang merasakan dirinya hero sekarang!!! Di pihak kita, dia memang berotak kemetot.

    Salam Sdr, Jab SP;
    Setuju, kita bakar CD-CD filem Tamil! Tetapi kita tidak perlu menjadi seperti mereka.

    Sdr Kota Damansara FB Fan,
    Itulah yang saya tulis dalam ENTRI "Interlok: Kontoversi Sejarah". Seharusnya novel ini sedang laris.

    ReplyDelete
  50. Salam, Sdr Anon January 11, 11:22 AM,
    Saya syorkan segeralah Sdr membelinya, yang lebih baik naskhah asal. Bukan untuk membenci mana-mana kaum, tetapi untuk mengetahui sebahagian daripada sejarah dan realiti kedudukan bangsa kita daripada perspektif bangsa lain.

    ReplyDelete
  51. Inilah yang dikatakan pemikiran JUMUD...t.murugiah ni memang suka glamour..cepat melatah..sepatutnya selidik dulu baru beri kenyataan..bukan cakap ikut perasaan..allo aya!!! pegi kementerian dulu dapat keterangan dari KEMENTERIAN PENDIDIKKAN @ MENTERI PENDIDIKKAN barulah boleh beri kenyataan akhbar..

    ReplyDelete
  52. Salam, Sdr Anon January 11, 12:06PM,
    Beliau harus bertanggungjawab jika perkara buruk berlaku.

    ReplyDelete
  53. sama ada kita sedar atau tidak,mentaliti masyarakat india kebanyakkannya masih rendah...bukan sahaja dari sudut sosial dan ekonomi,malah politik...terlalu sedikit kaum ini yg berfikiran positif, kebanyakkan lebih suka menyalahkan org lain,situasi dari diri sendiri.

    kita boleh lihat sendiri remaja2 india,masih ramai yg terlibat dgn masalah sosial,ketinggalan pelajaran...tapi itu pilihan mereka dan keluarga mereka sendiri. kesedaran amat kurang, dan akibatnya kita boleh lihat sendiri semasa tunjuk perasaan beberapa tahun lepas.

    bagaimana hendak betulkan golongan ini sedangkan pemimpin yg mewakili mereka ini pun masih tidak sedar hakikat sebenar

    ReplyDelete
  54. cuma siapa yg memmbaca dgn mata hati tahu menilai seni dan moral di dalam novel ini...

    ReplyDelete
  55. salam sdr Zul, saya ada baca novel tersebut. bagi saya ia tidak menyinggung perasaan saya kerana ia hanya mengambarkan PERBEZAAN layanan sesuatu kasta di negara India dan Malaya, mengikut cerita moyang- memang benar. tetapi adakah pelajar-pelajar kita yang terdiri dari pelbagai golongan kaum dapat menerima cerita ini dengan positif???? sebab dewasa kita sudah mula buat hal sebelum novel t`sebut diedar kepada pelajar.

    Tetapi,
    ada beberapa comment di blog yang menyinggung perasaan saya,

    Salam sdr Razman- tlg jangan menyalahkan/ merendahkan golongan kaum india, pada masa yang sama saya tidak membantah memaki pemimpin politik, kerana mereka hanya mementingkan diri sediri.- merekalah punca nasib golongan kami ini. maaf kalau menyentuh perasaan. tanah tumpah darahku. onemalaysian

    ReplyDelete
  56. saya blum membaca novel ini...tetapi apa yg saya boleh katakan kaum lain seblm ni mmg tk ingin belajar dan membaca novel bahasa melayu jika tidak diwajibkan...inikah mentaliti rakyat malaysia yg bukan melayu...tak akan belajar bahasa melayu selagi tidak disuruh...adakah wajar digelar rakyat malaysia?tetapi apa boleh buat,suara melayu dah bahasa melayu mmg di kasta rendah tanpa kita sedari

    ReplyDelete
  57. Salam, Sdr Razman,
    Kerendahan mentaliti sebenarnya menimpa hampir semua kaum di negara ini dan kebetulan kaum India kecil, kerendahan mentaliti mereka dapat kita lihat dengan agak jelas. Cuma dalam kes Interlok, mereka jelas mendahulukan sentimen dan emosi daripada rasional.

    ReplyDelete
  58. Salam, Sdr Anon January 11, 4:13 PM,
    Saya bersetuju dengan pandangan saudara. Novel itu perlu dibaca dengan cara yang saudara cadangkan!

    ReplyDelete
  59. Salam, Sdr Anon January 11, 8:28 PM,
    Memang banyak orang yang sama kerisauannya dengan saudara - bagaimanakah penerimaan pelajar?

    Di sinilah guru harus memainkan peranannya. Kita serahkan hal ini kepada guru untuk menerangkannya, baru betul.

    ReplyDelete
  60. Salam, Sdr Anon January 11, 11:56 PM,
    Sebenarnya, bahan kesusasteraan Melayu tidak banyak pembacanya, bukan sahaja kurang dibaca oleh bangsa lain, malah kurang dibaca oleh bangsa Melayu sendiri.

    Seharusnya bahasa Melayu yang berperanan sebagai bahasa kebangsaan harus dimartabatkan dan didaulatkan oleh semua kaum. Apa masalahnya?

    ReplyDelete
  61. Nonsence betui,kata 1 MALAYSIA,tapi dalam pertuturan tak ade lansung,tak benda lain nak tulis novel,ni panggil org yg berpegangan BODOH atas keagamaaan sendiri.Kalau novel keluar dgn kutuk nabi muhamad,u org senyap ke,fikirlah dulu sblm buat sesuatu.bila u org nak bangun ye???

    ReplyDelete
  62. Sdr Anon January 12, 11:38 AM,
    Tidak ada orang Islam yang akan marah kalau hal Nabi Muhammad SAW diceritakan asal yang diceritakan itu benar dan bukan diada-adakan.

    Begitu jugalah halnya dengan novel ini - yang diceritakan benar bahawa kaum India di Malaysia tidak mengamalkan kasta seperti di negara India.

    Saya fikir, pemikiran Sdr dalam hal ini kabur atau mungkin Sdr sendiri tidak membaca novel ini. Ataupun kalau Sdr sudah membacanya, tahap pemahaman Sdr terhadap novel ini sangat rendah.

    Orang yang menceritakan sesuatu yang benar jauh daripada sifat bodoh. Orang yang emosi lalu tidak dapat menanggap sesuatu dengan baik itulah yang BODOH.

    ReplyDelete
  63. aku pelik kenapa keling ni sukar nak mengaku ada kasta pariah dalam bangsa mereka. adakah mereka ingin menafikan mereka berasal dari tanah besar India sebaliknya mereka ini baru keluar dari tanah di bumi Malaysia ini. buat india dan keling di Malaysia bersyukurlah kerana anda lahir dan membesar di bumi ini. Jika anda rasa masih takbur dan bongkak sila lihat asal bangsa kamu di India sana:

    http://www.google.com.my/images?hl=en&biw=1024&bih=514&q=dalit&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi

    ReplyDelete
  64. wah enak mulut hang bila nak kutuk kaum lain bila tak sedar diri sendiri. Tok hang asal mana dan lupakah asal usul awak.Hang pun sama, pendatang dari tanah jiran naik sampan,melainkan hang orang asli.Pi baca sejarah kaum hang dulu belum kutuk lain. Kalau hang dan penulis buku itu takfaham erti '' keling '' dan '' pariah '', jangan guna sebarangan,sipandai. Pi cari, mana mana buku kamus untuk sedar diri. sejarah kamu sini tak melebihi 500 tahun.Hang tak miliki agama atau bahasa original, semua adalah pinjaman belaka.insaflah sikit, . lain kali, tak payah rasa pelik. rasa syukur kerana belajar dari lain macam mana nak hidup. mampukah hang berdikari kalau goverman tak tolong hang. Jangan guna bangsa dan agama untuk kutuk orang lain. jadi manusia biasa dulu sebelum judge lain.

    ReplyDelete
  65. saya baru je tempah buku original interlock a.k.a. interlok di mph,

    setelah baca saya akan komen serba sedikit,
    :)

    ReplyDelete
  66. Sdr Anon January 12, 11:00 PM;

    Saya faham kehairanan Sdr itu, tetapi bukan semua kaum India di negara ini yang tidak mengaku kewujudan kasta dalam budaya mereka (di India). Malah, puak yang menentang keberadaan perkataan “Paria” dalam Interlok itu pun, pada fikiran saya, tidak menafikan asal usul masing-masing, iaitu berasal dari Benua Kecil India. Yang harus dihairankan ialah, mengapa mereka harus menentang? Adakah penentangan itu setelah mereka memahami garapan penulis yang merupakan antara Sasterawan Negara yang ulung.

    Kita harus menjelaskan, bahawa dalam Interlok, pengarangnya tidak mengutuk atau menghina kaum India di Malaysia, tidak kira mereka Paria, Brahmin, Ksyatria, Vaisya, atau Sudra. Sebaliknya, pengarang dengan penuh sedar telah mengangkat dan menyamaratakan kedudukan dan darjat mereka. Di Malaysia, amalan kasta tidak wujud!

    Atas sebab itu, novel itu tidak wajar dihina apatah lagi ditarik balik daripada dibaca oleh pelajar Tingkatan 5 di Zon 2 (Selangor, KL, Negeri Sembilan, dan Putrajaya).

    ReplyDelete
  67. en zul saya bukan bodoh tapi awak yang berfikiran sempit..... saya nak tanya kalaulah saya merupakan penulis buku dan melalui penulisan saya mengatakan bahawa melayu adalah bodoh bengong tak berotak suka berzina adakah anda boleh menerimanya ataupun rata rata masyarakat melayu boleh boleh menerimanya walaupun ia memang berlaku dalam realiti masyarakat melayu... nak tunjuk relaiti apa mr zul....saya tidak menolak novel tersebut secara keseleruhan....novel itu cukup baik kerana memaparkan nilai perpaduan dan nilai sejarah.... itu mmg baik... tapi perkataan paria... bagi pandangan u mmg tak sensitif sebab u melayu.....tapi ia cukup sensitif bagi orang orang hindu......rata rata yang bagi komen di surat khabar semua melayu... tapi u pergi buat survey keatas 100 org india mesti dia org tak setuju.....jgn politikkan isu ini kerana ia melibatkan perpaduan dan pendidikan...cuba fikir dulu jgn terlalu ikut emosi......

    ReplyDelete
  68. u all pandai jawap mcm nie--(Tidak ada orang Islam yang akan marah kalau hal Nabi Muhammad SAW diceritakan asal yang diceritakan)
    betul ke?
    kalau kita kaum lain buat salah,u org cakap banyak yg bukan-bukan & bagi pendpt sy u org memang selfish dlm kaum sendiri.

    kita pun ada perasaan & hak kita sendiri,faham tak?

    Apa yg benar(kaum India di Malaysia tidak mengamalkan kasta seperti di negara India ) kita amal ke tak,ITS UP TO US,why u all busy body ???
    NO FACT AT ALL ---bersihkan agama u sendiri sblm cakap tentang agama lain..

    ReplyDelete
  69. Sdr Anon January 13, 2:26 AM;
    Nusantara merupakan wilayah yang diperuntukkan untuk bangsa Melayu dan bangsa yang sama ciri dengan mereka. Sebab itu jika kita lihat ciri fizikal bangsa di wilayah ini (Indonesia, selatan Siam malah orang Siam sendiri, selatan Filipina, orang Melayu, dan lain-lain), mereka semuanya sangat mirip – berkulit coklat (sawo matang), berambut ikal, bertubuh rendah, berhidung pesek, dan sebagainya. Begitu juga halnya di wilayah Timur Jauh, bangsa di wilayah itu (Korea, Jepun, dan Cina (Taiwan, RRC, Macau, Hong Kong)), ciri fizikal mereka juga hampir sama – bermata sepet, berkulit cerah, sederhana tinggi, berambut lurus, tidak ramus (hairy), dan lain-lain. Di wilayah Asia Selatan (India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka) begitu juga halnya. Ciri fizikal mereka hampir setara – bermata besar, berkulit sedikit gelap atau coklat, ramus (hairy – berjabang bermisai), berambut ikal, dsb. Begitulah Allah membahagikan umat-Nya.

    Dalam konteks Nusantara, dahulu, tidak ada sempadan wilayah antara Sumatera, Semenanjung Tanah Melayu, Jawa, Singapura, dan lain-lain. Bangsa Nusantara bebas keluar masuk ke negeri-negeri yang berada dalam wilayah ini.

    Apabila kuasa Barat (Inggeris dan Belanda) datang selepas Portugis, kerana hendak mengelakkan kuasa masing-masing terjejas oleh perebutan wilayah antara mereka, pada tahun 1824, mereka menandatangani suatu perjanjian yang antara lain melibatkan hal persempadanan. Sumatera, Pulau Jawa, sebahagian Borneo, Ambon, Sulawesi, dll, termasuk Kepulauan Riau telah dipisahkan sesuka hati mereka. Wilayah yang dinamakan Indonesia dikuasai oleh Belanda manakala wilayah Semenanjung Malaysia dan Singapura dikuasai oleh Inggeris.

    Persempadanan ini telah “memisahkan” hubungan kerakyatan antara orang Melayu di Nusantara dan sah sehingga kini walhal Melayu di Sumatera dan di Tanah Melayu, misalnya, adalah bersaudara.

    Kuasa Barat berjaya melaksanakan dasar pecah dan perintah di wilayah Nusantara ini.

    Hal yang sama berlaku di India. Dasar pecah dan perintah itu diperkenalkan dengan lebih mudah dengan memanipulasi sistem kasta. Agaknya, negara Bangladesh dan Pakistan wujud kerapa apa?

    Jadi, janganlah diungkit hal berkaitan asal usul bangsa Melayu. Hakikat bahawa Tanah Melayu asalnya hak eksklusif orang Melayu wajar diakui, tetapi hakikat itu akhirnya berubah kerana orang Melayu sangat toleran – mereka bersedia untuk duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan bangsa lain di bawah satu negara – Malaysia!

    [TAMBAHAN: Soal originaliti bahasa Melayu, barangkali Sdr Anon January 13, 2:26 AM tidak arif. Ayat “Hang tak miliki agama atau bahasa original, semua adalah pinjaman belaka” satu ungkapan yang sangat tidak bijak. Tidak mungkin orang Melayu dahulu, apabila hendak makan, minum, bersetubuh, berburu, belayar, dsb, terpaksa menunggu orang Cina, India, Portugis, dan lain-lain datang bagi memberitahukan kata yang sesuai untuk perbuatan itu. Kemasukan bahasa Sanskrit (yang bukan merupakan hak eksklusif mana-mana bangsa kerana tidak ada bangsa Sanskrit dalam dunia) ke dalam bahasa Melayu merupakan proses perkembangan bahasa yang biasa. Hal ini turut berlaku pada bahasa Inggeris sendiri yang banyak meminjam bahasa Latin.]

    ReplyDelete
  70. Sdr January 13, 12:06 PM,
    Tahniah, bacalah dengan fikiran yang terbuka dan dengan hati yang lapang.

    ReplyDelete
  71. Sdr Anon January 13, 2:05 PM;
    Sdr kata, “Kalau kita kaum lain buat salah, u org cakap banyak yg bukan-bukan”.

    Sdr, mana-mana kaum yang buat salah (India, Cina, malah Melayu sendiri) akan menjadi bahan percakapan kaum lain. Tidak timbul soal “selfish” langsung. Perbuatan membakar buku, misalnya, suatu kesalahan dan sudah tentu akan menjadi percakapan kaum lain, termasuk kaum Sdr sendiri.

    Sdr boleh melayan perasaan Sdr dan tidak ada sesiapa yang menegahnya. Sdr juga telah mendapat hak Sdr dan kami faham.

    Tidak ada sesiapa pun dalam kalangan orang Melayu yang “busy body”, sama ada orang India hendak berkasta ataupun tidak kerana hal itu di luar kebudayaan kami. Pengarang Abdullah Hussain pun, dalam “Interlok”, langsung tidak menyeru orang India menghapuskan amalan kasta “kebanggaan” Sdr itu! Beliau hanya menghuraikan rasa seronok Maniam kerana amalan kasta yang diamalkan di India tidak dipraktikkan di Malaysia.

    Untuk pengetahuan Sdr, agama Islam bersih dan kami tidak perlu membersihkannya.

    ReplyDelete
  72. En Zul ,komen sdr jelas menunjukkan sejarah moden & betapa ceteknya pengetahuan anda mengenai Sejarah Tanah Malaya...
    Sebelum, British, Islam influence menakluki bumi ini, sedarla Tanah Malaya ini ditakluki oleh Kerajaan Srivijaya...Raja Chola...
    Bahasa & Culture di Malaysia inheritated from Hinduism & Buddhism... Sanskirt adalah bahasa Hindu, dan ia tidak perlu bangsa untuk dieksklusifkan.
    Contohnya, negeri Kedah berasal dari perkataan Tamil "Kadaram" begitu juga contoh dibawah :
    Bumi = Bhoomi
    Putera = Puttiran
    Puteri = Puteri
    Menteri = Menteri
    Rujukan : http://stateless.freehosting.net/TAMILINFLUENCEMALAY.htm

    Conclusion : No one should look down on anyone's culture & religion..dan sebenarnya bukannya kamu yang melepaskan anjing tersepit...kami yang lepaskannya....

    ** Harap maaf sekiranya artikel ini 'offensive' untuk para pembaca. I was just standing for the RIGHT...
    Semua agama ajarannya betul - cuma manusia yang berfikiran cetek akan "MIS USE IT "

    ReplyDelete
  73. KELING PARIAH!!!

    Mengaku je lah korang ni KELING PARIAH dari India.

    ok. aku minta maaf. mungkin u all ni india datang dari England. kalau nak tahu ratu england tu pun sebenarnya berbangsa india.

    haha.

    baca sendiri hindraf keling pariah memburukkan nama malaysia dia india:
    http://hindraf4u.blogspot.com

    ReplyDelete
  74. pembetulan. baca ni:

    www.hindraf4you.blogspot.com

    baca hati budi bangsa keling pariahhhhh ni

    ReplyDelete
  75. KELING PARIAH,

    KAU PERGI KE INDIA DAN KAU AKAN NAMPAK SISTEM KASTA PARIAH TU MASIH DIAMALKAN LAGI. KENAPA KAU TAK MARAH NEGARA ASAL KAU.

    DASAR PARIAH
    ANJING PARIAH (PARIAH DOG)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pariah_dog

    ReplyDelete
  76. saya cukup gembira/bsyukur dngan tindakan bhijrah /datang bkerja/bniaga sebab2lain olih nenekmoyang saya dari india kemalaysia bumibrtuah ini . apa nak kecoh2 pasal benda yg tiada faedah ini. jagalah anakbinikita dng amanselamat sudahlah kwn2 dpd anakindiamalaysia

    ReplyDelete
  77. saya ada mbuat kajian majoroti vote dkalangan kaum india disemua dun/prlimen seluruh malaysia yang didapati adalah susah sekali ???? jadi kita brbangsa india ini cukup brtuah berada dibumi yg brtuahini dimana kita masih ada menteri brbangsa india dmalaysia ini. jadi kwn2 terimalah /////|||

    ReplyDelete
  78. Bang... kalau u nak kutuk pasal ogang melayu i tak kisah... psal u sendiri ni ogang melayu... u kenal org melayu... u tau cara hidup org melayu... tapi kala bang ni nak pegi maki org dari bangsa lain yg u tak kenal yg bukan bangsa u sendiri ni tak betul... u faham ker ape saye cakap ni? same je la cam perkataan "Allah' tu tak bagi org selain dari islam digunakan.. yg itu i tak nak komen sebab saye sorang penganut bukan islam.... tu tak betul.. so masalah kat sini senang je bang... saye harap u faham kenape banyak org india nak benda ni di tarik balik...

    ReplyDelete
  79. Dari dulu lagi aku tak setuju rancangan-rancangan kat TV hanya memaparkan cerita satu kaum sahaja.. Cina dengan Cinanya, India dengan Indianya... Melayu dengan Melayunya.. Betambah buruk pulak cerita-cerita yang diimport dari negara luar macam dari Indonesia, India, Taiwan..

    Tengok apa dah jadi sekarang??? Pasal buku yang ditulis pada 40tahun dulu pun bole jadi isu sensitif. Dia sebahagian dari sejarah.. sepatutnya kita mengkaji permasalahan bangsa kita yang tinggal dalam satu bumbung tapi berlainan agama, warna kulit dan bahasa dan memperbaikinya. Jadikan la kritikan-kritikan pedas ni untuk memajukan bangsa Malaysia satu bangsa bersatu.

    ReplyDelete
  80. Sdr Anon, January 13, 3:49 PM,
    Susah juga hendak memahamkan Sdr. Sekejap berdebat tentang bahasa dan bangsa, sekejap berdebat tentang agama. Sanskrit bahasa agama bukan bahasa kaum. Agama boleh tersebar ke serata ceruk kerana memiliki fahaman, tidak kira yang menyebarkannya bangsa India, China, Korea, Siam, Melayu, dan lain-lain. Kebetulan bahasa Sanskrit berstatus tinggi, dan agama Hindu menggunakan bahasa ini, maka para pemimpin (bangsa tertentu) zaman itu menerimanya dengan bangga.

    Hal yang sama berlaku apabila Islam mengambil alih kedudukan agama Hindu di Nusantara. Agama Islam menggunakan bahasa berstatus tinggi – bahasa Arab tetapi banyak kalangan penyebar agama itu di Nusantara bukan orang Arab, tetapi orang India (bukan yang beragama Hindu). Dalam penyebaran ini, bahasa Arab memainkan peranannya.

    Tentang Kerajaan Sriwijaya/Srivijaya, Sdr jangan mencuba untuk membuat kelakar. Kerajaan Sriwijaya/Srivijaya Kerajaan Hindu, bukan kerajaan India! Sekali lagi Sdr perlu faham!

    Oleh sebab saya tidak pernah mengungkapkan peribahasa “melepaskan anjing tersepit” kepada sesiapa, saya menjadi sedikit keliru – bilakah pula leluhur Sdr yang melepaskan orang Melayu daripada tersepit?

    Kalau Tun Sambanthan masih hidup, mungkin beliau berasa malu dengan pendirian Sdr.

    ReplyDelete
  81. Buku Interlock ni diterbitkan selepas beberapa tahun selepas peristiwa 13 mei 1969. Kalau betul buku ni boleh memarakkan api perkauman, mesti buku sudah lama kena ban. lebih-lebih lagi ketika semangat perkaumam 13 mei tu masih lagi menebal.

    Sekarang ni apa yang menjadi permasalahan kita ada setiap kaum tidak memahami budaya atau adab kaum lagi. Ali tidak tau adab budaya Muthusamy, Muthusamy tidak memahami budaya Ah Chong dan Ah Chong tak memahami budaya Ali.

    Apa yang kita tahu hanya perayaan, tarian dan makanan kaum tu sahaja. Macamana kita nak hormat menghormati antara satu sama lain.

    Pemikiran kita masih lagi terpengaruh dengan dasar penjajah yang memecahkan kita semua ketika era penjajah Inggeris.

    Tengok saja isu-isu yang terjadi baru ini.. Seperti kes wartawan alam sekitar, ahli politik, isu azan semua ni menyemarakkan isu perkaumam sahaja.

    Kalau ada suara-suara sumbang yang tidak menyokong buku ni.. Cari la buku lain yang boleh membincangkan permasalah bangsa Malaysia secara kritis. Tapi jangan ler terbitkan buku macam buku teks pendidikan moral. Sungguh bosan dan kadang-kadang realiti kehidupan perlu diselitkan supaya anak-anak muda tidak terpengaruh dengan anasir-anasir luar


    Ini adalah makna Interlock kalau ikut kamus dari http://www.thefreedictionary.com/interlock

    in·ter·lock (ntr-lk)
    v. in·ter·locked, in·ter·lock·ing, in·ter·locks
    v.tr.
    1. To unite or join closely as by hooking or dovetailing.
    2. To connect together (parts of a mechanism, for example) so that the individual parts affect each other in motion or operation.
    v.intr.
    To become united or joined closely, as by hooking or dovetailing.
    n. (ntr-lk)
    1. A mechanical device that prevents a component from functioning when another component is functioning or situated in a particular way.
    2. A stretchy fabric knitted with interlocking stitches by alternating sets of needles on a circular knitting machine.

    ReplyDelete
  82. Wat a FUNNY answer ---> agama Islam bersih dan kami tidak perlu membersihkannya.ITU PENDAPAT U.

    hello ZUL: bagi pengetahuan U dalm KES ROGOL kalangan melayu yg paling melibatkan diri.TAHU TAK?Ini maksudnye bersih ke???wukakakaka-baru - baru ni dgr tak berita,anak berumur 2 thn mati sebab dirogol oleh kalangan u-MELAYU,(IMEJ KAUM MELAYU MCM MANA SKRG,FIKIR LA,PAKAI TUDUNG TAPI BUAT BUKAN-BUKAN.

    u org memang tak akan berubah fikiran & kelakuan u org sendiri.ada banyak benda kita boleh belajar tapi u tengok sendiri la apa u org buat sekarang.U org suka menhina kaum lain,sebab tu kaum u penuh dgn kekotoran.

    ReplyDelete
  83. Sudahlah....ini novel tak harus dijadikan sebahagian syllabus tingkatan 5.
    Kasta atau tidak, ia tak sesuai. Jangan jadikan ini sebagai "debat" tentang bahasa, bangsa atau agama!!!!!
    Cukup tak payah nak ulas lagi!!

    ReplyDelete
  84. sriwijayaka majapahitka hello broter itu melayuhindu bukan tamilnaduuu jadi kalau kita semuaini warganegara malaysia sudahlah kwn2 apa mau kecoh2 bikin kepala pusing saja????? jadi jom lepak kdai mamak kena teh tarikkkkk lagi best dpd wargamamakmalaysia sedunia????

    ReplyDelete
  85. Sdr Anon January 14, 12:37 PM
    Betul seperti yang saya duga, apabila saya berkata bahawa “Untuk pengetahuan Sdr, agama Islam bersih dan kami tidak perlu membersihkannya”, Sdr terus akan mengaitkannya dengan bangsa (dalam konteks ini Melayu). Di sinilah saya nampak dengan jelas betapa Sdr sekadar ingin mencari kesalahan dan tidak menggunakan kebijaksanaan dalam membicarakan isu asal!

    Tentang kes rogol banyak yang membabitkan Melayu, Melayu yang memakai tudung tetapi melakukan maksiat, kami “bangsa” Melayu sangat menyedarinya dan sangat berasa risau. Saya sebut “bangsa”!

    Apabila saya sebut “bangsa”, bermaksud mereka boleh menganut apa-apa agama yang diyakini mereka (tetapi dalam konteks Melayu, mereka mesti beragama Islam). Dalam hal ini, semua bangsa yang menganut mana-mana agama di dunia banyak yang membelakangkan garis panduan agama mereka, tidak kira mereka Islam, Hindu, Buddha, Kristian, dsb. Begitulah halnya dengan individu tertentu dalam kalangan bangsa Melayu. Mereka telah melanggar hukum yang ditetapkan agama Islam yang suci bersih yang dianuti mereka.

    Jadi, apabila saya berkata bahawa “... agama Islam bersih dan kami tidak perlu membersihkannya”, hal itu memang benar. Yang perlu kami bersihkan ialah individu yang melanggar tuntutan agama itu. Saya yakin, ada kalangan penganut agama Hindu atau Kristian dll yang mencemari ajaran agama masing-masing.

    Untuk memudahkan pemahaman Sdr, kita jadikanlah baldi yang berisi air bersih sebagai agama dan kita ini sebagai pembawa baldi. Pembawa baldi boleh terdiri daripada bangsa Cina, India, Melayu, dll. Pembawa baldi yang jahat boleh melakukan apa-apa sahaja walaupun terbukti bahawa baldi itu memberikan manfaat kepada kita kerana di dalamnya berisi air bersih yang dapat dijadikan sebagai minuman, cucian, dll. Pembawa baldi yang jahat boleh mengencing, meludah, memasukkan kaki ke dalamnya, dan pelbagai perbuatan lain ke atas baldi. Lalu tercemarlah air di dalam baldi itu.

    Sama dengan agama, kerana perbuatan penganutnya, tercemarlah agama mereka.

    PERHATIAN: Saya menyeru semua jurukomen agar tidak menempelak mana-mana bangsa secara keterlaluan supaya komen Sdr dapat disiarkan. Kemarahan Sdr semua bukan pandangan. Pandangan sepatutnya berkisar tentang kandungan “Interlok”!

    ReplyDelete
  86. Nampaknya novel Interlok yang diharapan akan membawa generasi muda kepada satu tahap yang lebih kukuh kearah penyatuan kaum-kaum di Malaysia telah gagal mencapai matlamat. Kerana pada awal awal lagi bimbit perkauman sudah berkumandang. Memang benar buku ini membawa fakta yang tepat, tapi gunanya fakta yang tepat sekiranya ia mengganggu gugat keharmonian yang kita capai selama ini. Masih awal lagi untuk diperbincangkan ketidak puas hati sesuatu kaum itu. Disini yang penting toleransi, dan apa salahnya mengunakan ayat yang lebih sesuai dalam menterjemahkan sesuatu perkara itu dengan lebih lembut tanpa menguris hati sesiapa. Jangan pula ayat ayat yang sensetif itu digunakan untuk mempersendakan rakan rakan disekolah. Fikirkanlah cara yang terbaik bagi mencapai kata sepakat setiap kaum untuk menjayakan hasrat murni kearah 1 Malaysia yang boleh dibanggakan.

    ReplyDelete
  87. Tapi kadang-kadang ayat-ayat yang sensitif ni kadang-kadang kita perlu ketengahkan. Supaya anak-anak kita tau ini adalah satu perkataan yang menghina dah tak patut kita gunakan. Begitu juga dengan perbuatan.

    Bayangkan anak kecil melayu berumur 5 tahun tiba-tiba bercakap "Amad jangan main jauh-jauh nanti keling tangkap".. Budak itu begitu naif dan tak faham apa-apa. Siapa yang mengajar sebenarnya??? Tidakkan ini menanam perasaan perkauman pada anak-anak kecil???

    Ini adalah realiti kehidupan kita. Duduk satu bumbung tapi makan asing-asing. Aku juga terasa sedih bila melihat kebanyakkan anak muda kita tak pandai berdebat dengan matang dan logik. Semuanya mengikut emosi sahaja. Adakah sebenarnya rakyat Malaysia masih belum matang atau tidak dapat memproses maklumat yang diterima dengan logik?

    ReplyDelete
  88. memang betul novel ini sgt bagus dibaca...lebih2 lagi pada bangsa kita sendiri....barulah kita sedar saper mereka yg sebenarnya...dan jgnlah kita abaikan hak2 kita sebagai orang melayu(tanah air kita)...nasib baik kita masih ada lagi raja2 berdaulat....sekarang nie pun kita juga masih dijajah dgn kekayaan diorg sendiri...susah nk diungkapkan salah siapa yg sebenarnya....

    ReplyDelete
  89. sampai sekarang saya masih rasa pelik kenapa David Teo tknak buat cerita epik melayu...habis rata2 memperbodohkan org melayu sendiri,..dengar2 ramai gak penerbit2 filem nk buat filem berkisarkan ttg cerita ini....tapi finas tidak berani nk meluluskan....risau sgt ke diorg walhal berani kerana benar

    ReplyDelete
  90. Saya berasa amat hairan dengan tindakan Datuk Murugiah dalam isu ini. Beiau menafikan sejarah tentang kedatangan kaum India/Cina ke Malaya/Malaysia. Sepatutnya, kaum India yang diketuai Datuk Murugiah buka balik lembaran sejarah dan fahami isi-isi yang direkodkan. Semua isu 'kontrovesi' yang ditulis dalam novel ini benar belaka. Pertama sekali, memang betul kaum india di negara kiat ini ASALNYA berkasta rendah. Jika tidak, suda tentu mereka tidak berhijrah ke T.Melayu untuk memulakan kehidupan baharu. Jika mereka(imigran India dan Cina) tidak berhijrah ke T.Melayu pada masa itu, sudah tentu mereka tidak akan menguasai majoriti ekonomi Malaysia pada masa ini. Cubala mereka bersyukur dengan apa yang mereka ada pada hari ini dan bersyukur kerana mereka jauh lebih bernasib baik dari warga India yang banyak hidup susah. Persoalannya, mengapakah susah benar untuk kedua-dua kaum ini menerima dengan hati terbuka tentang asal-usul mereka sendiri? Cuba kita lihat di England. Masyarakat Afrika di situ amatlah berfikiran terbuka. Mereka tidak melenting walaupun terdapat sebuah muzium di Liverpool yang memaparkan tentang asal usul bangsa Afrika di England yang bermula sebagai hamba. Perkara ini pernah diterbitkan oleh surat khabar tempatan (saya lupa judulnya)

    ReplyDelete
  91. "Semua isu 'kontrovesi' yang ditulis dalam novel ini benar belaka."

    You nak ker i come up with an anthropological theory kutuk bangsa you nie? You boleh agree kalau pendapat i tu bercanggah dgn kefahaman you atas bangsa you sendiri?

    Kalau fikiran you pasal sesuatu bangsa tu boleh jadi benar belaka, fikiran i pun boleh jadi benar belaka!!!

    Eg. Kalau Ahmad pergi ker US nak kerja itu pasal dia mau cari wang... kalau maniam datang dari India ke malaysia itu pasal Bangsa???

    You kate kalau mereka tak berhijrah ker tanah melayu pada masa itu, sudah tentu mereka tidak akan menguasai mejoriti ekonomi Malaysia pada masa ini. Kalau bangsa India(kononya) dan cina yg baru masuk (mengikut logic yg u sendiri bagi ni) tu boleh menguasai ekonomi negara ni, kenapa pulak bangsa melayu tak boleh? Ni persoalan Jahiliah ker? Ape kate kalau Maniam berpendapat begini dalam novel tu "Saya pulak happy pasal org putih bawa saye ke malaysia dan anjing org putih tu jinak dengan saye. Org putih tak percaya Ahmad pasal Ahmad tu mundur dari segi pemikiran dan Bodoh." You boleh terima "FAKTA" ini ker? marah? cool? relax?

    Masalah kat sini bukan ape yang di tulis tapi siapa yang menulis dan cara di tulis!!!!

    Apatah lagi kalau sorang budah sekolah di ajar benda yang bukan bukan ni? Apekah rational?

    Sebagai bangsa orang bukan India, SESIAPAPUN TAKDE APE APE KELAYAKKAN UNTUK MEMBERI APE APE PENDAPAT PASAL BANGSA ORANG INDIA!

    ReplyDelete
  92. I think we have to agree on te fact that the Indians here came from London.
    And.. most importantly, caste system never exist, and it eas never practised by anyone including Indians here and ther parents, and gransparents.

    Puas hati ?

    ReplyDelete
  93. novel tu berdasarkan sejarah.... baik atau sebaliknya ia tetap dari sejarah.... x perlu pertikai aper2.... kita fokuskan novel ini mampu memupuk semangat perpaduan nasional..... itu sajer....

    ReplyDelete
  94. pada pendapat saya.. datuk t.murugiah ni x layak dapat pangkat datuk.. apa kata kalau benar jika novel ini di tarik dari mata pelajaran sekolah.. datuk t.murugiah terpaksa meletakkan jawatan dan pulang ke india dan hasil yang datuk dapat serahkan balik kepada kerajaan malaysia.. setuju atau tidak.. sy berfikir bukan dalam keadaan marah.. tapi sy menilai dari segi yang logik.. dan sama rata.. pihak yang menulis mungkin berpuas hati.. dan pihak yang menarik balik status buku tersebut.. orang yang berfikiran cetek, sempit dan xde logik tidak layak nak menjadi menteri.. maaf la kalau terasa.. tapi itu kenyataan yang harus terima walaupun xnak.. sama la macam isi buku tersebut.. semoga Allah memberi petunjuk kepada orang yang tidak sedar & lalai.. terutama kaum Melayu... Amin...

    ReplyDelete
  95. Kepada Anonymous
    January 15, 2011 6:20 PM.

    Kalau saya pergi ke US.. saya akan balik ke Malaysia.. Sbb saya sayang tanah kami ni. tapi kalau kamu pergi mana2 pun kamu xnk balik ke tempat asal kamu. sbb kamu tahu keadaan ditempat asal kamu bagaimana.. tetepi kamu tidak sedar semua tu.. kamu lupa.. dan contoh penghinaan itu kami tidak akan kecil hati.. tapi cuma takut kamu tidak akan berpuas hati bila kami yang menghina kamu.. so lebih baik berfikir sebelum bercakap.. saya penah baca buku panglima muda tulisan orang inggeris.. dalam tu banyak kutukan dan kata kesat.. tapi itu pendapat meraka.. dan fakta yang x dapat di ubah dalam buku tu.. sebab itu nama dia sejarah.. dan lagi satu saya suka ayat kamu "Sebagai bangsa orang bukan India, SESIAPAPUN TAKDE APE APE KELAYAKKAN UNTUK MEMBERI APE APE PENDAPAT PASAL BANGSA ORANG INDIA!".. saya rasa dah sampai masa taraf kewarganegaraan kamu ini di lucutkan..

    ReplyDelete
  96. x yah gaduh2 lah.... teruskan jer novel tu.... kita jdkan apa yang dinyatakan dalamnya sbg satu panduan dan peransang agar kita menjadi lebih baik dari mereka pada hari ini dan masa akan datang di negara yg bertuah ini.... gaduh2 aper dapat... sakit ati jer....

    ReplyDelete
  97. Dalam pada kita sedang berbicara secara intelektual masih ada orang yang tidak matang dan berfikiran sempit menggunakan perkataan KELING dan PARIAH di atas. Inilah sebenarnya yang akan berlaku sekiranya interlok dijadikan teks komsas di sekolah. Pelajar2 Melayu yang selalunya berfikiran sempit akan menggunakan perkataan ini untuk menghina dan mempersenda pelajar2 India Saya rasa rakan-rakan Melayu faham sekarang kenapa Orang India Mahu novel itu ditarik balik. Saya rasa masyarakat India masih sabar dan waras dalam hal ini berbanding dengan orang Melayu yng sanggup bakar gereja apabila ada orang menggunakan perkataan ALLAH walaupun perkataan itu bukan diwahyukan khas untuk orang Melayu. Saya rasa orang Melayu perlu bangkit membakar negeri Pahang dan Johor kerana lagu negeri berkenaan juga menggunakan perkataan allah yang dinyayikan oleh pelajar bukan Islam di sekolah Tamil dan Cina di negeri berkenaan. Tepuk dadah tanya selera saudara-saudara sekalian.

    ReplyDelete
  98. Ingin saya nyatakan disini bahawa bukan semua bangsa India berasal dari kasta Pariah.

    Penyebab masyarakat India marah dan mempertikaikan isu ini bukan kerana kami terlalu sensitif akan tetapi tersingung apabila pengarang novel ini memberi perumpamaan seperti berikut " Satu perkara besar membuatkan mereka senang bergaul adalah kerana mereka tergolong dalam satu kasta Paria. Mereka tidak perlu takut akan mengotori sesiapa kalau bersentuhan. Mereka juga bebas bergaul. Tempat di dalam kapal itu tidak teratur.Mereka berasak-asak seperti kambing."

    Adakah anda tidak akan marah sekalipun jikalau nenek moyang anda disamakan dengan kambing, lebih lebih lagi ditulis oleh seorang berbangsa India atau Cina... Tepuk Dada Tanya selera.

    Bukan tujuan saya ingin mencetuskan perbalahan antara sesama kita, cuma sekiranya sesuatu kenyataan menguris hati segolongan pihak, kita harus menghormati sesama kita kerana kita hidup sebagai masyarakat majmuk.

    Sejarah Sistem Kasta

    Sistem Kasta adalah berpunca dari Bhagavad Gita yang menyatakan:

    Pekerjaan-pekerjaan kaum Brahmin, Ksatriya, Vaishya, dan Sudras adalah berbeza, harmoni dengan tiga kuasa yang berkaitan dengan kelahiran mereka.

    Peranan kaum Brahmin adalah keamanan; harmoni, austerity, dan kesucian; kecintaan-kemaafan dan peribadi yang murni; berwawasan, berhikmah dan berkepercayaan.

    Peranan kaum Ksatriya: minda seorang perwira, berdarah panas, constancy, resourcefulness, berani dalam perang, pemurah dan seorang pemimpin yang baik.

    Perdagangan, pertanian dan membela kerbau ialah pekerjaan kaum Vaishya. Dan kerja kaum Shudra pula ialah untuk memberi perkhidmatan.

    Kami lebih arif dari tuan pengarang dari mana kami berasal dan apa kedudukan kami. Adakah tuan pengarang boleh mengizinkan jika seorang India ataupun Cina menulis sejarah asal usul masyarakat Melayu dan memberi perumpamaan yang sama.

    Jika benar Kementerian Pendidikan ingin memupuk semangat 1 Malaysia dikalangan pelajar sekolah tarik balik novel tersebut. Ini kerana bukan saja pelajar lain memandang rendah malah guru pun akan turut sekali.

    Contoh: Guru Besar Pn Hjh Siti Inshah Mansor
    Pengetua SMK Tunku Abdul Rahman, Kulaijaya mengeluarkan 'ucapan rasis' pada 12 Ogos ketika mengulas masalah disiplin pelajar. Beliau didakwa menyatakan bahawa pelajar Cina "tidak diperlukan" dan perlu "pulang" ke China manakala pelajar India patut membuang ikatan tali di pergelangan tangan mereka.Beliau juga didakwa berkata hanya anjing yang memakai tali seperti itu

    ReplyDelete
  99. Nampaknya dah tiba masa untuk kita huraikan dengan panjang lebar kehadiran setiap kaum ke negara Malaysia ini, bukan hanya india dan cina datang kenegara ini, tetapi ramai juga dari seberang sana indonesia yang kini bergelar bumiputra. Tetapi mereka tidak pula digelar pendatang. Sejarah tetap sejarah..!!!

    ReplyDelete
  100. bahasa malaysia Borrowed words

    The Malaysian language has many words borrowed from Arabic (mainly religious terms), Sanskrit, Tamil, Persian, Portuguese, Dutch, certain
    Chinese dialects and more recently, English (in particular many scientific and technological terms). Modern Malaysian malay also heavily influenced by Indonesian.[6]

    Taken from Wikipedia...
    http://en.wikipedia.org/wiki/Malaysian_language

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Malay_loanwords

    Agama
    religion
    from Sanskrit agama/dharma

    Angkasa
    outer space, sky (literary)
    from Sanskrit ākāśa "sky"

    Bahasa
    language
    from Sanskrit bhāṣā

    Bangsa
    nation, race
    from Sanskrit vaṃśa

    Barat
    west
    from Bharat, the Hindi name for India, which lies west of the Malay archipelago

    Bumi
    earth
    from Sanskrit bhūmi "land"

    Manusia
    human being
    from Sanskrit manusyá मनुष्य

    Islamic arrival

    At the foundation of Malacca, the native peoples were virtually all Hindu. According to the Malay chronicle Sejarah Melayu, Parameswara dreamt that Mohammed came to him, proclaiming the Islamic creed. Afterwards, Parameswara dreamt again, this time of a Meccan man named Sayyid Abu Al-Hassan who lectured him about Islam; later, the same Meccan came and performed his Asar (evening) prayer. Convinced, Parameswara adopted an Islamic name, Sultan Iskandar Shah, and the new religion spread quickly throughout his realm.

    Taken from Wikipedia

    p/s : Mohon izin siarkan di blog.

    ReplyDelete
  101. banyak lagi hal yang penting perlu ambil tindakan segera oleh kementerian pelajaran. janaganlah debat untuk perkara yang merendahkan maruah orang. salah tetap salah. saya rasa kerajaan tak rugi million sekiranya buat buku teks baru yang tidak merendahkan sesiapa. tolong fikirkan dengan serius bagaimana meningkatkan penguasaan bhs ingeris di kalangan org muda demi kemajuan negara. thanks

    ReplyDelete
  102. Adakah masalah yang sama akan wujud di Singapura??Tidak sekali, kerana mereka akan buat " the right thing most of the time....not all the time but most of the time " mereka terlalu sibuk...meningkatkan ekonomi tanah air mereka....!
    Kita harus berfikir lebih rasional daripada mengikutkan emosi kita....saya dapat lihat dengan jelas banyak elemen perkauman dalam komen komen yang telah diluahkan di laman blog ini...
    Saya rasa,apa yang menjadi isu sebenarnya adalah bukan buku interlok ataupun pengarangnya, mungkin isi kandungan buku tersebut mengikut pendapat novelis..yang menyebabkan rasa tidak puas hati kaum India(Tiada siapa yang mengetahui sejauh manakah, novelis tanah air kita mengetahui ataupun sama ada, dia telah mendalami budaya kaum india ataupun cina + kesahihan pendapat beliau mengenai budaya mereka)...yang dijadikan sebagai novel komponen sastera diperingkat nasional!
    Kita harus kaji, secara rasional dari sudut ini..... + perkataan pariah,kini diperumpamakan sebagai perkataan kurang sopan...jadi tidak elok mengajar perkataan begitu kepada minda muda kita...Banyak lagi novel novel sasterawan agung tanahair , for ex: Dr.Anwar Ridhwan,Dato Shahnon Ahmad,Datuk. A Samad Said...etc!

    End of the day, nothing is permanent...except for change...ini suatu realiti geopolitik & sosioekonomik yang telah melanda kesemua tamadun dan benua...inilah arus globalisasi...
    Apakah guna rasa benci dan prejudis perkauman...
    Tidak ada mana mana negara di dunia ini yang tidak mempunyai..immigrants ataupun golongan pendatang...mereka adalah salah satu sumber penting untuk membangunkan negara yang mereka telah jadikan tanah tumpah darah mereka...
    America had its share of the Italian,Polish,Jewish,Chinese immigrants, see where they have gone...walaupun they are no longer the superpower that they used to be..If america catches a cold and sneezes we still feel the economic brunt of it in Asia...
    Fakta & realiti!
    Mungkin ada yang ingin menghujahkan keadaan pribumi di Amerika & Australia....well, ada yang prosper, ada yang biasa je dan ada yang mundur...itu pun suatu realiti jugak!
    di tangan masing masing!

    Mungkin kita harus mendalami diri kita sendiri dam mengkaji apa yang menyebabkan kebenciaan dan prejudis perkauman ini:
    1)Adakah kita takut menghadapi perubahan dalam arus globalisasi
    2) Kita sudah terlalu leka dan masih dalam comfort zone dimana apa jua perubahan dipandang sebagai suatu ancaman
    3)Kita masih mencari apa itu hitam, kelabu & putih ( agama, bangsa, budaya , insaniah dan setiap asal usulnya....

    Hukum alam:- Change is inevitable...

    Pada saat saat sebeginilah saya teringatkan lirik lagu " we are the world "
    We are the children, we are the one's that make a better day for you and me...

    Saya ingin meminta maaf kepada semua, tak kira agama ataupun bangsa atas segala luahan para bloggers yang lain( even though its not me or my fault) yang mungkin telah menguris hati!
    Jikalau komen komen saya didapati sensitif, saya minta ampun!

    The language you use to carry yourself, identifies your character and upbringing or as we say, Bahasa Jiwa Bangsa!

    ReplyDelete
  103. Sdr Harimau Berantai,
    Saya katakan bahawa kata "Paria" dalam bahasa Melayu/Malaysia tidak membawa maksud negatif - rujuk kepada Kamus Dewan Edisi Keempat. Jadi, karya yang ditulis dalam bahasa Melayu haruslah dihayati dalam bahasanya.

    Saya suka komen Sdr dan seharusnya kita wajar meletakkan kerasionalan dalam hal ini.

    Sengaja saya biarkan mereka berkata apa-apa sahaja - semakin banyak mereka membuat komen (agak negatif dan "over"), semakin banyak yang tidak kita ketahui selama ini terdedah dalam realiti.

    ReplyDelete
  104. sdr2 sekalian tolong jangan beri komen seperti 'balik ke India semula' dan perlu dilucutkan kewarganegaraan'. Tiada sesiapa ada hak untuk suruh kami pulang ke negara asal atau menarik balik kewarganegaraan kami, kami lahir di sini, in adalah negara kami dan bukan kamu yang membawa kami ke Malaysia dan memberi peluang untuk kami memulakan hidup di sini.Seorang pengarang menulis dalam novelnya bahawa semua bangsa India yang berhijrah ke Malaysia adalah daripada kasta pariah dan sekarang ia telah menjadi fakta sejarah. Saudara2 anon di blog ini pun menyatakan bahawa ia adalah hakikat dan menyuruh bangsa India menerima hakikat tersebut. Siapa kamu untuk mempertikaikan sejarah kami, adakah kamu ingat kami tidak sedar sejarah kami sendiri sehingga menerima apa sahaja yang dinyatakan oleh kamu sebagai benar,adakah kamu semua yang menyatakan hal sebegitu adalah sejarawan yang telah membuat kajian secara terperinci. Tolonglah saudara, jangan mmengambil sesuatu yang tidak berasas sebagai fakta sejarah.Apa yang kamu tahu pasal sistem kasta dan apa yang kamu tahu pasal kasta kasta lain yang terdapat dalam sistem kasta.Apa yang kamu tahu adalah pariah merupakan kasta yang paling rendah dalam sistem kasta.Ini satu sahaja mencukupi untuk kamu dan kamu sengaja mengambil kesempatan dengan menyatakan/mengecop semua orang India di Malaysia sebagai pariah. Kalau ada apa-apa kebenaran pada isu yang depertikaikan tersebut, tidak mengapa saudara, kamu secara langsung boleh menyuarakan hal itu dalam apa jua kaedah, TETAPI saudara dalam hal ini langsung tiada terdapat kebenaran. Apa yang dikatakan sebagai fakta sejarah itu adalah palsu. Adakah saudara saudara yang menyatakan bahawa hal itu adalah benar telah membuat kajian yang sewajarnya. Kalau ya, sila tunjukkan bukti yang terperincinya.Saudara sekalian, walaupun ya ada daripada orang India yang hijrah ke Malaysia dulu berkasta pariah, tetapi secara keseluruhannya jumlah orang India yang berkasta pariah yang telah hijrah ke Malaysia adalah kurang daripada 10% daripada semua orang India yang telah datang ke Malaysia. Walaupun sebegitu faktanya, tetapi sekarang semua atau kebanyakan kaum India di Malaysia didakwa sebagai berkasta pariah oleh kamu disebabkan kesilapan seorang pengarang. Tiada sebarang kebenaran pada isu ini dan bangsa India sengaja dipaksa menerima fakta palsu ini sebagai hakikat oleh kamu yang kononya menjadi intelek yang tahu sedikit sebanyak. Oleh sebab itulah, bangsa India di Malaysia bangkit membantah dan mempersoalkan isu yang dikaburi fakta palsu tersebut. Ini tidak ada apa apa yang berkaitan dengan kamu atau hak kamu atau kepentingan kamu atau keistimewaan kamu , hairan kenapa kamu beria ria hendak masuk campur dalam urusan bangsa lain dan memutarbelitkan isu yang dengan senangnya boleh diselesai.Penyelesaiannya senang saudara, novel tersebut perlu diedarkan semula selepas apa2 perkataan atau ayat dalam novel tersebut yang berunsur sensitif ditapis daripada karya tersebut. Jikalau kamu merasakan penapisan atau perubahan yang sebegitu kecil dalam karya tersebut merosakkan kewibaannya serta menghina pengarangnya, maka novel tersebut perlulah ditarik balik. Saudara sekalian jangan risau tentang kos perbelanjaan yang akan kerajaan guna dalam menarik balik serta mengganti novel tersebut. Ini kerana terdapat juga perbelanjaan lain kerajaan yang jauh lebih berkos tinggi serta merugikan daripada pennggantian novel tersebut. Jika saudara ingin mengambil tahu atau risau tentang perbelanjaan kerajaan tolonglah ambil tahu tentang isu isu lain yang lebih rumit. Tolong jangan mencari semut dalam sesuatu bilik yang mempuyai beberapa gajah.Daripada melihat gajah yang di depan mata jangan berusaha untuk mencari semut...............SALAM SATU MALAYSIA :)

    ReplyDelete
  105. en Morty tak baca novel itu, tak faham bahasa Melayu, dan bodoh sombong! novel itu tak ada sama sekali mengatakan "semua" orang india di malaysia berasal dari kasta paria. baca dan fahamkan. kalau orang melayu tak ada hak untuk masuk campur fasal orang india, orang india tak ada hak untuk masuk campur pasal karya sastera tulisan orang melayu. cakap kamu berdegar-degar, berak di gelegar!

    ReplyDelete
  106. i found that the writer have not enough information about other community, so why they need use of that book and it simply starts chaos.I think it,s game for JPM start a chaos.

    ReplyDelete
  107. den stuju...patutnyer bincang dulu dengan TPM dan PM...ni macam membelakangkan mereka je...

    ReplyDelete
  108. Pariah yang saya tahu:
    Memang tak bolehlah dinafikan bahawa kebanyakan tetapi bukan semua orang2 India yang telah datang ke Tanah Melayu dahulu adalah terdiri daripada kasta2 yang rendah termasuk kasta Pariah.
    Di zaman dahulu tidak ada tandas2 tangki septik yang moden seperti sekarang ini. Di pekan2 dan bandar2, tandas2nya adalah yang menggunakan tong najis yang mesti diangkut setiap hari untuk dibuang ke tempat pelupusan najis. Kebanyakan daripada pekerja2 yang mengangkut najis ini adalah terdiri daripada kaum India dari kasta Pariah.
    Kerajaan selalunya menyediakan rumah2 mereka berasingan daripada pekerja2 kerajaan yang lain.
    Perangai dan gaya hidup kaum India kasta pariah ini adalah sangat kotor.
    Saya pernah lihat di tahun 70-an pekerja2 ini sambil membuat kerja , cuma mengesat tangan pada kain yang dipakai dan terus menyapu kapur ke daun sirih dan makan sirih itu.
    Sekarang ini kerja angkut taik ni dah tak ada lagi. Tandas2 tong najis telah digantikan dengan tandas septik yang moden.
    Maka keturunan pariah ini telah bertaburan di Malaysia dan melakukan kerja2 yang lain. Ada yang telah menjadi peguam, jurutera, doktor, guru, kerani, dll. Mereka inilah yang berasa malu yang amat sangat akan asal-usul mereka daripada kasta Pariah yang begitu hina.
    Inilah sebab utama mereka tak mahu masyarakat mengetahui asal-usul mereka dgn mengetahui perkataan Pariah ini.

    ReplyDelete
  109. Another theory is that ('melayu') means ('run') in both Javanese and Mandailing and 'Tanah Melayu' refers to the 'land of refugees'. A major supporter of the 'refugee' theory is the Portuguese historianTome Pires. In his Suma Oriental, the earliest ever written account of Malay history by a European, he writes of Parameswara's first arrival in Bertam after fleeing Singapore: "The said Parameswara told the Celates Orang Selat) 'You already know that in our language a man who runs away is called a Malayo, and since you bring such fruit to me who have fled, let this place be called Malaqa, which means ''hidden fugitive''.....

    http://www.sabrizain.org/malaya/malays4.htm

    ReplyDelete
  110. Saudara Zul, u kena fikir seperti seorang India untuk memahami perasaan mereka terhadap isu ini. Jika saudara masih berfikir seperti orang Melayu, maka sukarlah bagi kami untuk menerangkan apa yang kami rasa!
    Saya nak tanya saudara Zul, dari manakah asal-usul keturunan keluarga tuan? Kemungkinan besar dari Jawa, Sumatra, atau Kemboja. Kapal (Sampan) saudara tiba lebih awal, itu sahaja! Jika novel seperti Interlok nak memupuk perpaduan rakyat, ianya tidak perlu menyentuh pasal kasta.

    Semua kaum pernah ada susunan struktur sosial dalam sistem pemerintahannya. Sehingga kedatangan British, masih wujud sistem hamba abdi di kalangan orang Melayu sendiri. Semaklah sejarah silam kita. Selepas 100 tahun, tidak perlu mengingatkan semula kedatangan orang India ke Malaya. Lagipun, jika kita meneliti keadaan sebenarnya, India dan Malaya pada ketika itu adalah tanah jajahan (koloni) di bawah satu pentadbiran yang sama. Jadi, tidaklah salah bagi British untuk mengkerahkan penduduknya bagi apa tujuan sekalipun. Dengan cara itulah orang India dihantar ke Malaya.Terima kasih.

    ReplyDelete
  111. setelah membaca komen-komen di atas saya rasa kebanyakan rakyat malaysia berpendapat masyarakat india yang berhijrah ke tanah melayu semuanya berkasta rendah dan tujuan utama kemarian mereka adalah untuk memulakan hidup baru pada taraf yang lebih tinggi. tetapi saya ingin menegaskan itu bukan realitinya. saya sendiri berasal daripada kasta yang agak bertaraf tinggi (sebelah ibu) dan kasta yang sederhana (sebelah ayah). lebih-lebih lagi, walaupun saya pernah bergaul dengan ramai saudara beragama hindu, tetapi tidak ramai daripada mereka sebenarnya berasal daripada kasta yang rendah amat sedikit, tidak sampai separuh pun. tetapi masyarakat india harus sedar bahawa pengamalan sistem kasta ini (tidak kira di india atau malaysia) sebenarnya merupakan suatu ajaran sesat yang amat menggugat keharmonian dalam kalangan masyarakat india itu sendiri... SEDARLAH... INSAFLAH!!!

    ReplyDelete
  112. SETELAH MELEPASKAN KOMEN-KOMEN SDR DALAM BLOG INI (SAYA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEGALA KOMEN YANG KETERLALUAN), SAYA MEMUTUSKAN UNTUK TIDAK MENERIMA KOMEN APA-APA LAGI UNTUK ENTRI INI.

    WALAU BAGAIMANAPUN, SAYA MENGHARGAI KOMEN-KOMEN SDR DAN BERHARAP AGAR PERGESERAN INI HANYA BERLAKU DALAM MEMBERIKAN KOMEN TERHADAP NOVEL “INTERLOK”, BUKAN DALAM HAL-HAL LAIN. TITIK AKHIR DARIPADA KOMEN INI SUDAH PUN DIRUMUSKAN OLEH YAB TPM — BAHAWA NOVEL “INTERLOK” AKAN DITERUSKAN PENGGUNAANNYA DENGAN PINDAAN TERTENTU.

    WALAUPUN SAYA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEGALA KOMEN YANG KETERLALUAN, SAYA TETAP MEMOHON MAAF KEPADA SEMUA PIHAK SEANDAINYA KOMEN-KOMEN ITU MELUKAKAN HATI SEMUA.

    SALAM PERPADUAN, SALAM MUHIBAH, DAN SALAM MESRA.

    ReplyDelete
  113. bagi saya novel interlok ini sepatutnya diterima oleh semua lapisan masyarakat sebagai suatu karya yang dapat memupuk perpaduan antara masyarakat berbilang kaum di malaysia. lebih-lebih lagi novel ini bukannya mengandungi unsur-unsur yang boleh mencetuskan konflik antara kaum. namum saya setuju memang sesetengah unsur (seperti penggunaan perkataan pariah) adalah sensitif. mungkin bagi bangsa lain perkataan pariah ini tidak sensitif kerana mereka kurang faham akan maksud sebenarnya. tindakan tpm untuk membuat pindaan tertentu amat dipersetujui

    ReplyDelete
  114. Nampaknya dah tiba masa untuk kita huraikan dengan panjang lebar kehadiran setiap kaum ke negara Malaysia ini, bukan hanya india dan cina datang kenegara ini, tetapi ramai juga dari seberang sana indonesia yang kini bergelar bumiputra. Tetapi mereka tidak pula digelar pendatang. orang thailand juga dapat status Bumiputra jadi saya cadangkan jika orang cina lahir di Malaysia di gelar Cinaputra,India di gelar Hinduputra dan Melayu di gelar Melayuputra dan kita hapus status Bumiputra barulah kita tidak menunding jari pada orang lain, Hidup 1 Malaysia.

    ReplyDelete
  115. jika malaysia satu negara yang demokrasi, novel interlok sepatutnya dibatalkan dan dihapuskan.Sebab kebanyakan masyarakat tidak menyukakanya.jikakalau tidak dibatalkan, ia akan menjejaskan perpaduan.
    ini juga menunjukkan Malaysia bukan satu negara yang demokrasi.

    ReplyDelete
  116. jelas menunjukkan bangsa india susah untuk mengawal emosi,kerana perkataan itu yag telah wujud beribu tahun, pihak lain yang disalahkan. Yang hairan bin ajaib, timbul pula "melayu bodoh - no brain.. act as educated. coming frm indon and jungle and raping own daughter talkin about religion and race" sungguh emosional dan sungguh educated, ye ke?
    Saya mempunyai ramai kawan India dan sangat rapat dengan mereka, saya sangat memahami rasa nukilan mereka mengenai isu novel Interlok tetapi kerana tidak membaca dan memahami isi kandungan novel itu.
    Wahai rakan India, baca dan fahamilah, anda adalah dari golongan yang educated seperti peguam dan doktor, segala tuduhan dari anda mengenai melayu amat berat.
    Untuk pengetahuan sidang pembaca, kes rogol anak dari kalangan india dan cina juga berlaku lebih tinggi dari yang tersebar di media massa tetapi di rahsia oleh kaum keluarga untuk menutup malu dan menjaga maruah malah ada juga menjual anak isteri untuk pelacuran, tetapi adakah kerana marahkan nyamuk kelambu di bakarkan. Itu adalah masalah moral individu dan tiada mana2 kitab agama yang menyukainya.
    Berbalik pada isu novel interlok, saya harap juga novel ini dihentikan keluarannya sekira menggugat ketenteraman, itu adalah asas untuk mengekalkan keamanan sesebuah negara dan juga apa2 yang berkaitan dengan perkataan itu tak kira dari kaum melayu, india, punjabi , cina dan lain2 yang mencipta, membawa, menyebut, menaip, atau tergolong dan berkaitan dari perkataan itu hendak dinyahkan dari negara yang aman damai ini
    kerana ia betul menimbulkan kekacauan di rantau ini. Fikir-fikirkan lah..........

    ReplyDelete
  117. Sikap bertoleransi adalah asas perpaduan untuk sesebuah negara. Interlok telah membuktikan bagaimana perpaduan ini boleh dipecahkan. Sesiapa yang bertanggungjawab mengeluarkannya telah bersikap tidak toleransi dan sensitif terhadap kaum dan bangsa yang lain. Apakah gunanya novel ini, jika ia membangkitkan kemarahan and kebencian? Jika perbuatan kita menyakiti seseorang, sebagai seorang manusia, kita harus mengelakkan perbuatan itu dan bukannya meningkatkan kesakitan orang tersebut.

    ReplyDelete
  118. kepada semue saudara dan saudari sekalian...
    apa guna kita membincangkan hal berkaitan agama dan bangsa lain jika tiada salah seorang drpd kita pun yg betul-betul tahu dan faham akan sejarah hidup kita..
    seperti ada pendapat seorang saudara itu...org melayu mungkin dr jawa, indonesia dan kemboja..
    kita tdk sama sekali pasti keturunan kita.. jadi sesiapa juga tidak mempunyai hak untuk mengutuk atau memberi pendapat yg berlebihan...
    begitu juga dgn india atau cina..
    kita masing-masing tdk jelas dgn keturunan dan asal usul kita...
    so, kita stop bincang over-over pasal isu yg boleh mengolak ketenteraman negara ini dan mula berfikir menjana idea utk membangunkan negara supaya lebih maju...
    takpayahlah dok membazir masa berdebat cam nie...
    lets think positively..
    act positively...

    ReplyDelete
  119. Hi, saya dah baca buku ni. Saya tak berapa faham kenapa Hindraf sampai nak berkumpul ramai-ramai buat tunjuk perasaan beriya-iya. Saya rasa kalu kerja buat overtime ke lagi bagus. Masyuk la jugak.

    Mungkin orang india di malaysia ini berasa teramat-amat malu gila-gila punya apabila mereka dikatakan datang dari kasta yang rendah, sbb tu ramai yang memberikan nama anak2 mereka kepada nama2 inggeris atau nama kasta tinggi mungkin kerana ingin membuang terus asal-usul keturunan kasta mereka. Walaupun, nama-2 itu tak sesuai langsung dengan muka mereka. Itu kita kena faham.

    Oleh itu, saya rasa lebih baik agar novel ini ditarik balik dari menjadi buku teks rasmi malapelajaran Sastera Tingkatan 5, demi menjaga hati kebanyakkan kaum india yang ingin melupakan asal-usul kasta mereka.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  120. sila batalkan novel interlok.kita tak nak interlok!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  121. Salam Semua,

    Saya Tak baca laie, tapi pelik mengapa baru sekarang novel nie jadi isu...walaupun dah lama diterbitkan...Mungkin bijak pandai dulu tak perasan ttg cacat cela dia kot, kalau tak sure tak jadi isu.
    Bab kasta nie aku no komen, tp kat tpt aku dulu2 chetty ada, abis tanah org kampung kena gadai, pasal pinjam duit...tp tak nampak lak cucu cicit chetty nie buka "Bank Sendiri" mcm bangsa cina sekarang nie... Diaorg tak jadi "Money lender" laie ker?

    ReplyDelete
  122. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  123. klu aku tulis novel semua rakyat malaysia ni keturunan paria sebab nenek moyang pun paria , nak ko bc dgn lapang jugak tak? jgn terikut pemimpin2 bodoh yg menyebarkan kebencian antara agama dan bangsa utk keuntungan mereka, kebencian itu adalah sifat syaitan bukannya yg Maha Esa. cubalah guna akal sikit kurniaan Allah, daripada terikut2 si bodoh2 yg sebab kau nak bantuan free, makan free hidup free., ko sanggup menggadai hak manusia lain yg jugak ciptaan Allah, itu semua interpretasi ulamak yg sesat

    ReplyDelete