Thursday, December 16, 2010

Menang Juga!

Pasukan bola sepak Piala Suzuki AFF 2010 Malaysia menang dalam perlawanan peringkat separuh akhir pusingan pertama menentang pasukan bola sepak Piala Suzuki AFF 2010 Vietnam dengan jaringan dua gol tanpa balas (2-0). Kedua-dua gol pasukan Malaysia itu dijaringkan oleh Safee Sali pada minit ke-61 dan ke-79.

Kita harus berasa bangga dengan kemenangan itu, terutamanya apabila kemenangan itu dicatatkan di rumah tangga kita sendiri. Tetapi adakah kemenangan itu benar-benar dapat dibanggakan? Kalau berdasar pada corak permainan, ternyata pasukan bola sepak Vietnam itu lebih baik. Kawalan bola pemainnya lebih kemas. Hantaran mereka lebih tepat. Tetapi, begitulah bola sepak – corak permainan yang kemas dan hantaran yang tepat tidak membawa makna apa-apa kalau tidak menjaringkan gol!

Yang menarik tentang perlawanan itu ialah jumlah penonton yang hadir. Sewaktu ranking pasukan bola sepak Malaysia berada pada kedudukan yang mendukacitakan pada masa ini, rupa-rupanya masih banyak penyokong bola sepak negara yang patriotik dan tetap menyokong pasukan bola sepak negara. Saya sendiri sudah “perlahan” untuk memberikan sokongan kepada pasukan negara (tetapi saya sangat marah kalau ada orang yang menghentam pasukan bola sepak negara).

Bekal 2-0 yang dibawa ke Vietnam untuk saingan pusingan kedua nanti pada 18 Disember nanti, di atas kertas, memang memadai. Tetapi seperti yang dikatakan tadi, bola sepak adalah permainan serba mungkin. Hendaknya janganlah sampai negara kita tidak berjaya layak ke pusingan akhir Piala Suzuki AFF itu. Kalau tidak salah saya, kita hanya pernah layak sekali ke pusingan akhir itu. Kalau kalah pun, biarlah kalah bermaruah!

Kekalahan pasukan bola sepak Piala Suzuki AFF 2010 Malaysia di tangan pasukan bola sepak Piala Suzuki AFF 2010 Indonesia dengan jaringan yang besar baru-baru ini menyebabkan negara kita menjadi mangsa kutukan rakyat negara itu. Mari kita tutup mulut mereka – dengan cara yang bermaruah!

No comments:

Post a Comment