Wednesday, December 29, 2010

Pengerusi FELDA dan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor

Rakyat Malaysia gembira benar apabila pasukan bola sepak Piala AFF 2010 Malaysia berjaya melongkangkan keegoan segelintir rakyat Inonesia dan juga sebahagian anggota pasukan bola sepak Piala AFF 2010 negara itu pada hari Ahad lalu. Dalam perlawanan itu, kita telah mengalahkan pasukan bola sepak Indonesia (yang tiba-tiba menjadi seteru “luar biasa” kepada kita kerana sentimen segelintir rakyatnya) dengan keputusan 3-0. Kita memang gembira, sangat-sangat gembira!

Tetapi, ada segelintir orang di bumi Malaysia ini yang kegembiraan mereka selepas kemenangan itu berganda-ganda. Malah, barangkali kegembiraan daripada kemenangan pasukan bola sepak negara itu tidak setara dengan kegembiraan yang bakal diperoleh mereka.

Segelintir orang di bumi Malaysia yang saya maksudkan itu ialah YB Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad dan Datuk Mohammed Khusrin bin Haji Munawi. YB Tan Sri Mohd Isa ialah mantan Menteri Besar Negeri Sembilan dan sekarang berstatus Ahli Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang. Datuk Mohammed Khusrin pula pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Setiausaha Majlis Agama Islam Selangor bagi sesi 2009-2011.

Kedua-dua tokoh (kontroversi!) itu pasti gembira berganda-ganda kerana bakal menjawat jawatan tinggi! YB Tan Sri Mohd Isa khabarnya akan dilantik sebagai Pengerusi FELDA bagi menggantikan Tan Sri Mohd. Yusof Nor. Datuk Mohammed Khusrin pula khabarnya akan dilantik sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor bagi menggantikan Datuk Ramli Mahmud.

Kontroversinya YB Tan Sri Mohd Isa ialah beliau pernah disabitkan dengan kesalahan rasuah oleh parti yang dianggotainya UMNO sehingga digantung keahliannya beberapa tahun. Kontroversi beliau boleh juga dikaitkan dengan gejala selesema babi yang melanda Negeri Sembilan dahulu. Bukit Pelanduk di Negeri Sembilan menjadi pusat ternakan babi yang besar hinggalah penyakit itu datang dan memberikan kesan kepada para penternak, sama ada dari segi kesihatan mahupun dari segi kerugian wang ringgit.

Kontroversinya Datuk Mohammed Khusrin pula ialah beliaulah yang bertanggungjawab “menahan” mantan Mufti Perlis atas kesalahan berceramah tanpa tauliah. Kontroversi beliau yang lain ialah beliau dilihat tidak “sehaluan” dengan kerajaan Pakatan yang memerintah Selangor sekarang. Pelantikan beliau itu sendiri sudah menjadi kontroversi kerana tidak mendapat persetujuan daripada kerajaan negeri Selangor yang diterajui oleh Menteri Besarnya, YAB Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Baginda Sultan Selangor khabarnya sudah menzahirkan perkenan baginda atas pelantikan yang dibuat oleh Ketua Setiausaha Negara itu. YAB Menteri Besar Selangor ingin membincangkan hal ini dengan baginda Sultan tetapi tidak dapat berbuat demikian pada masa ini kerana baginda Sultan sedang bercuti. (Tindakan baginda Sultan tidak membincangkan pelantikan ini dengan “Mamanda Menteri” baginda agak pelik kerana hal ini seolah-olah menggambarkan baginda yang dikasihi rakyat itu tidak menghormati “Mamanda Menteri” baginda yang duduk sebagai salah seorang pemimpin negeri atas pilihan rakyat.)

Celaru fikiran dan sebak hati ini apabila hal-hal sebegini tercetus dalam negara. Bukankah baik kalau yang memang terbukti bersih dan tinggi wibawanya menjadi Pengerusi FELDA? Bukankah baik kalau Setiausaha Kerajaan Negeri dipilih daripada kalangan calon yang dirasakan sebagai sesuai oleh Kerajaan yang memerintah sekarang supaya perancangan yang diusahakan untuk rakyat dapat berjalan lancar?

(Bimbang juga kalau FELDA akan menjadi pusat ternakan babi pula.)

No comments:

Post a Comment