Wednesday, March 2, 2011

Kalau Pemerintah Zalim, Siapakah yang Bersalah Sebenarnya?

Rasa tidak puas hati orang terhadap pemerintah – DYMM Sultan/Raja atau Presiden, YAB PM/MB/KM dan YB-YB kabinet serta Eksko mereka, Tuk Penghulu/Tuk Penggawa, dll – mungkin sudah berlangsung sejak sekian lama, maksud saya sejak dahulu lagi. (Kalau tidak, tak kan Jebat menderhaka. Kalau tidak, tak kan Shah Iran tergolek.) Rasa tidak puas hati yang paling menonjol ialah amalan kronisme, nepotisme, kuku besi, dll yang diamalkan oleh mereka walhal rakyat marhaen hidup papa-kedana dan tertekan. Sebagai akibatnya, rakyat mengecap pemerintah mereka – DYMM Sultan/Raja atau Presiden, YAB PM/MB/KM dan YB-YB kabinet serta Eksko mereka, Tuk Penghulu/Tuk Penggawa, dll itu – sebagai orang yang zalim kerana membiarkan mereka menanggung kesengsaraan tatkala mereka bermewah-mewah dengan wang rakyat.

Suatu ketika, selepas solat Jumaat, semasa berjalan kaki ke kereta, saya mendengar beberapa orang lelaki (empat orang) berbual. Salah seorang bertanya, mengapa rakannya yang seorang itu tidak menadah tangan semasa khatib mendoakan kesejahteraan dan keselamatan sultan mereka. Si rakan memberitahu yang bertanya bahawa dia melakukan demikian kerana pada pandangannya raja-raja di negara ini tidak benar-benar Islamik kerana mereka berasa seronok dilimpahi kemewahan walhal rakyat mendepani pelbagai kepayahan. Rasulullah SAW dulu, katanya, hanya meninggalkan beberapa dirham sahaja selepas kewafatannya. Tidur pun hanya beralaskan tikar hingga berbekas-bekas badan baginda, katanya lagi. Baginda begitu zuhud dan sederhana. Seorang daripada kelompok empat orang yang berjalan di depan turut mengaku bahawa dia juga tidak menadah tangan apatah lagi mengaminkan doa khatib tatkala khatib mendoakan kesejahteraan dan keselamatan sultan. Saya tidak dapat melihat wajah-wajah mereka dengan lebih jelas kerana saya sampai lebih awal di kereta saya sedang mereka terus melangkah.

Pendirian saya tentang hal ini tidaklah sampai ke tahap begitu, malah di dalam hati, saya berharap agar saya dan sultan saya senantiasa mendapat hidayah Allah SWT.

Sebenarnya, jika DYMM Sultan/Raja atau Presiden, YAB PM/MB/KM dan YB-YB kabinet serta Eksko mereka, Tuk Penghulu/Tuk Penggawa, dll zalim, salah mereka itukah atau salah kita sebagai rakyat? Mari kita hayati maksud hadis Qudsi ini:

“... Allah SWT berfirman: Aku Allah. Tidak ada Tuhan selain Aku. Akulah Tuan dan Raja segala Raja. Aku memegang hati-hati raja di dalam tangan-Ku. Apabila orang ramai (rakyat) mentaati-Ku, Aku akan menukarkan hati raja-raja menjadi kasihan belas serta sayang terhadap mereka. Apabila orang ramai (rakyat) mengingkari-Ku, Aku akan mengarahkan hati raja-raja ke arah kemarahan dan dendam terhadap mereka. Dengan demikian, raja-raja akan meletakkan mereka dalam kesusahan dan penderitaan. Oleh itu, daripada kamu mengutuk mereka (pemimpin yang zalim), adalah lebih baik (kamu) kembali mengingati-Ku dan merayu kepada-Ku supaya Aku melindungimu daripada kekejaman mereka.”

Semuanya bermula dengan diri kita. Kalau kita mentaati Allah SWT, Allah SWT akan mengurniai kita pemerintah yang adil, baik, penyayang, dll kepada kita. Sebaliknya, kalau kita membelakangkan Allah SWT, Allah SWT akan mengurniai kita pemerintah yang zalim. Oleh itu, berhentilah mencela pemerintah kita kalau kita sendiri masih lagi mengamalkan yang cela.

No comments:

Post a Comment