Friday, March 11, 2011

Salah Satu Tanda Kiamat: Sudah Kerap Berlakunya

Apakah antara tanda kecil kiamat yang disebut oleh Rasulullah SAW yang paling anda ingati? Apakah pula tanda kecil kiamat yang seharusnya jarang-jarang berlaku, tetapi kini semakin galak dan ganas?

Gempa bumi! Gempa bumi adalah antara tanda awal kiamat. Selepas melanda Christchurch pada 22 Februari 2011 lalu hingga mengorbankan lebih 166 orang (dijangka bahawa akan mencecah 200 orang!), gempa bumi melanda Papua New Guinea pula pada 9 Mac 2011 lalu. Kemudian, gempa bumi berlaku di Yunnan, China pada 10 Mac 2011. Dan hari ini, 11 Mac 2011, gempa bumi menghentam Jepun.

Apakah persediaan anda (kita) untuk menghadapinya? Kita tidak perlu membuat persediaan dengan membina rumah tahan gempa, saya rasa. Sebaliknya, yang perlu kita sediakan tidak lain tidak bukan amal baik. Dekatilah dan lakukanlah semua suruhan Allah dan jauhilah segala bentuk larangan-Nya. Kalau kelak gempa melanda kita dan gempa itu memusnahkan kita, biarlah kemusnahan diri kita itu dilengkapi dengan iman!

Kalau hal seperti ini dikhutbahkan semasa solat Jumaat, alangkah eloknya! Biar orang takut sikit, biar orang sedar sikit. Cukup-cukuplah menyuruh orang menanam sayur, berjimat cermat, mengamalkan pemakanan seimbang, dan lain-lain dalam khutbah Jumaat. Woit, tanda kecil kiamat bukan dusta, tahu!

No comments:

Post a Comment