Monday, March 14, 2011

Ultraman: Syabas, Berita Harian Mohon Maaf

Semalam, apabila membaca akhbar Berita Minggu, saya terlihat akan suatu kartun yang dilukis oleh Zoy. Kartun itu menggambarkan Ultraman sedang lari kerana dihambat oleh gelombang tsunami. Semasa melihat kartun itu, hati saya berdetak, eh tak kan hal besar seperti ini hendak dilucukan juga! Namun, detak hati saya itu berhenti di situ sahaja kerana saya terus menelaah laporan lain dalam akhbar itu.

Tetapi, hari ini apabila akhbar Berita Harian menyiarkan tajuk “Berita Harian Mohon Maaf”, barulah saya sedar bahawa detak hati saya itu betul dan hal demikian memang mengundang kontroversi. Memang ada unsur persendaan dalam kartun itu dan sewajarnyalah kartunis dan pengarangnya memohon maaf!

Dan, sangat wajarlah permohonan maaf itu disiarkan di muka hadapan akhbar itu! Namun pada pandangan saya, kalau perlu, panjangkanlah permohonan maaf itu hingga ke pihak kedutaan Jepun. Manalah tahu, sebagai akibat “persendaan” itu, ada kalangan pelabur Jepun yang terasa hati lalu menarik keluar pelaburan mereka yang nilainya berbilion-bilion RM itu dari Negara ini pula.

Kita memang tahu bahawa Berita Harian/NST senantiasa peka akan kesengsaraan yang menimpa mana-mana umat di dunia ini. Sebagai buktinya, mereka akan segera melancarkan tabung bantuan itu ini apabila ada mana-mana negara atau pihak-pihak tertentu ditimpa oleh sesuatu malapetaka. Usaha itu memang harus mendapat pujian.

Tetapi, penyiaran kartun yang demikian, pada pandangan saya, sedikit banyak telah mencalarkan nama baik Berita Harian selama ini. Gara-gara kartun itu, “rosak panas setahun oleh hujan sehari”. Walau bagaimanapun, kita berharap agar permohonan maaf ini dapat meredakan kontroversi ini. Insya-Allah, kontroversi ini akan reda.

Kalau kartunis menggambarkan yang lari dihambat gelombang tsunami itu ialah Cicakman, KRU marah tak?

No comments:

Post a Comment