Sunday, April 25, 2010

Andaian dan Hakikat

Pihak BN melalui SPR mengharapkan 85% pengundi keluar mengundi pada PRK di Hulu Selangor tetapi peratusan rasmi yang keluar sehingga pengundian ditutup pada jam 5:00 petang ialah 75.87%. Hal ini bermakna bahawa sebanyak 48 935 orang keluar mengundi pada kali ini. Angka ini bertambah berbanding dengan PRU12 lalu. Dalam PRU12 itu, 75.24% atau 46 156 orang keluar mengundi.

Hal ini menguatkan keyakinan pihak Pakatan Rakyat bahawa calon mereka akan menang dalam PRK094 itu. Ada yang mendakwa bahawa mereka akan menang dengan majoriti sekitar 1 000 undi. Sebaliknya, beberapa orang penganalisis berkata bahawa kedua-dua pihak berpotensi untuk menang tetapi tetap menjangkakan angka 1 000 menjadi angka majoriti yang bakal diperoleh oleh mana-mana pihak yang menang.

Beberapa orang penganalisis yang menemui pengundi Cina mendakwa bahawa mereka (pengundi Cina) memahukan calon PKR memenangi PRK ini. Hal ini demikian kerana BN sudahpun mempunyai tiga orang wakil pada peringkat Dewan Undangan Negeri. Biarlah pada peringkat Parlimen diwakili oleh PR pula. Pemikiran sedemikian hanya berlaku dalam kalangan pengundi Cina, bukan pengundi Melayu dan India.

Keputusan tidak rasmi setelah kira-kira 30% undi dikira, PKR mendahului lebih daripada 1 800 undi. Walau bagaimanapun undi kawasan majoriti Melayu belum dikira. Undi pos dimenangi oleh BN dengan majoriti lebih 600 undi.

No comments:

Post a Comment