Saturday, April 24, 2010

Menanti Kemenangan

I

Makna kemenangan BN di Hulu Selangor sangat besar kepada YAB DS Mohd. Najib. Beliau Perdana Menteri, Pengerusi BN, dan yang lebih penting belia Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Selangor. Beliau Perdana Menteri Malaysia dan peneraju BN yang tidak memiliki majoriti dua pertiga di Parlimen. Kemenangan akan menambah bilangan ahli Parlimen BN.

Soal kemenangan BN di Hulu Selangor bukan soal kejayaan merampas kerusi itu semula tetapi lebih besar daripada itu. Kejayaan itu kelak akan menjadi petunjuk penerimaan rakyat terhadap dasar-dasar yang diperkenalkannya. Dalam erti kata yang lain, kemenangan di situ menjadi titik mula untuk beliau memperkenalkan dasar yang lebih berjaya menurut pandangan beliau.

Kemenangan di situ juga sangat besar ertinya kepada DS Mohd. Najib dalam persaingan personaliti/populariti. Kemenangan BN sedikit banyak akan menampakkan bahawa beliau disukai rakyat. Setidak-tidaknya beliau berpeluang untuk mengatasi DS Anwar Ibrahim dari segi populariti. Malah, dengan kesungguhan yang diperlihatkannya pada saat ini, ada pihak yang menggambarkan beliau seolah-olah tidak mahu populariti daripada kemenangan itu kelak hanya diperoleh oleh Pengarah Pilihan Raya BN, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Dalam erti kata lain, beliau mahu nama beliau juga disebut sebagai orang yang turut berusaha untuk memenangkan calon BN kalau menang kelak.

II

Kepada rakyat Hulu Selangor, kemenangan BN membawa erti yang besar dari segi habuan kerana BN telah menjanjikan pelbagai ganjaran kepada kalian. Daripada universiti hinggalah pampasan kepada peneroka di Sungai Buaya. Saya merasakan bahawa sekali ini BN akan menunaikan janjinya.

Tetapi, sebagai parti yang memerintah kerajaan negeri, PR juga mampu untuk menunaikan janjinya. Sekarang pun sedikit banyak janji dalam manifesto yang dilaungkan mereka pada PRU12 yang lalu (kerajaan berkebajikan) telah ditunaikan mereka.

Sebagai penyokong, masing-masing hendak orang yang disokong menang. Tetapi, seperti penyokong pasukan bola sepak, kemenangan lebih memberikan makna yang besar kepada pemain – jika memenangi Piala Malaysia, misalnya, mereka beroleh pelbagai ganjaran. Penyokong hanya beroleh kepuasan kerana pemain dan pasukan yang disokong telah mengharumkan nama negeri mereka. Pilihan raya, rasa saya, lebih kurang begitu. Dua tiga bulan selepas menang, calon yang menang itu kelihatan bergaya dan kita hanya dapat melihat mereka bergaya.

Jadi, perlukah kita menyokong mereka? Jawabannya, ya, demi kelangsungan hidup bernegara. Rasionalkan fikiran.

Selamat mengundi sahabat-sahabatku di Hulu Selangor. Sekali lagi, berlagalah sekarang tetapi selepas itu bertautlah. Perbezaan parti bukan untuk kita bermusuh tetapi untuk kita menegakkan demokrasi.

No comments:

Post a Comment