Friday, April 16, 2010

Kompromi untuk Kuasa

Sesetengah orang bersedia untuk berkompromi bagi menyelesaikan kebuntuan. Hal ini berlaku demikian kerana orang itu berfikiran waras dan senantiasa sedar bahawa kebuntuan dapat mencelakakan keadaan, menghuru-harakan jemaah. Kompromi akan meredakan ketegangan.

Namun, dalam sesetengah keadaan, orang yang bersedia untuk berkompromi itu belum dapat dianggap sebagai waras kalau kesediaan untuk berkompromi itu disertai dengan ganjaran. Sebagai contohnya, dalam suatu kebuntuan, seseorang berkata kepada seseorang yang lain, “Kalau engkau bersedia untuk menarik diri daripada menandingi aku dalam perebutan kuasa itu, engkau akan aku ganjari dengan tanah dusun di Hulu Bernam sebanyak dua puluh hektar”.

Orang yang berkompromi untuk menyelesaikan kebuntuan dengan cara ini – sama ada yang ditawari ganjaran apatah lagi yang menawarkan ganjaran – tergolong sebagai orang tidak waras. Orang yang tidak waras seperti ini tidak semestinya terkategori sebagai gila atau sewel sehingga bercakap sendirian di tepi jalan atau memekik-mekik memarahi orang yang lalu-lalang. Sebaliknya, orang tidak waras ini terkategori sebagai orang yang tidak berprinsip. Orang ini tidak waras kerana mengamalkan rasuah. Pengamal-penagamal rasuah orang yang tidak waras.

Saya menyentuh hal ini kerana berasa agak terkejut dengan kompromi yang wujud dalam pemilihan calon BN untuk bertanding di P094 (Parlimen Hulu Selangor). Pada peringkat akhir penentuan calon, BN berdepan dengan masalah sehingga khabarnya ada ugut-mengugut. (Jangan lupa, pada peringkat awal, masalah sudah pun tercetus – UMNO memahukan kerusi P094 yang kosong itu diberikan kepada mereka.)

Pada peringkat akhir itu, pucuk pimpinan MIC tidak mahu bertolak ansur – mereka memahukan Timbalan Presidennya diletakkan sebagai calon P094 itu. Sebaliknya, BN dan UMNO khabarnya cenderung untuk memilih Timbalan Ketua Pemuda MIC, V. Mugilan, sebagai calon di situ. MIC berkeras, Timbalan Pengerusi BN bertegas. MIC memahukan G. Palanivel, Timbalan Pengerusi BN menolak G. Palanivel. Akhirnya, P. Kamalanathan yang bertuah kerana dia yang ditunjuk sebagai calon di situ.

Bagaimanakah persetujuan itu dapat direalisasikan? Jawabannya, ganjaran. Khabarnya (tidaklah diketahui sama ada khabar angin atau khabar ribut), G. Palanivel ditawari dengan jawatan Senator dan Timbalan Menteri jika bersetuju untuk menarik diri. Dan, seperti yang diberitakan, beliau bersetuju dengan kompromi yang demikian. Jika benar khabar itu, saya pun segera menyimpulkan, pemburu dan pencinta kuasa memang selalu begitu. Kompromi yang tulus ikhlas tidak ada dalam kamus hidup mereka – dulu, kini, dan selamanya.

Kalau benar khabar ini, G. Palanivel memang cerdik, lebih cerdik daripada ketuanya. Bertanding di P094 belum tentu menang. Kalau tidak menang, beliau tidak akan dapat jawatan apa-apa pun dalam kabinet. Sekarang, tanpa bertanding dia bakal mendapat durian runtuh.

Ataupun mungkin beliau tidak minta, tetapi diberi tawaran itu. Terima sajalah.

Cuma yang tidak seronok kalau kelak beliau dilantik sebagai Timbalan Menteri Sumber Manusia.

No comments:

Post a Comment