Tuesday, April 20, 2010

Aib Orang Jangan Dibuka Dijaja



Gambar di atas digunakan oleh penyokong PR untuk mempertahankan calon mereka yang bertanding di P094 – Dato’ Zaid Ibrahim. Penyiaran gambar ini menggambarkan sosok yang memakai nama Zaid itu sudah berubah, daripada seorang yang “menyukai” arak kepada seorang yang menjauhi satu daripada tujuh perkara yang membawa kebinasaan itu. (Orang yang di hadapan sekali, yang duduk sebaris dengan Dato’ Zaid itu, Ustaz Zahzan Muhamad.)

Gambaran “taubat” daripada gambar itu semakin jelas apabila yang empunya diri dengan jujurnya mengakui perihal keterlanjurannya semasa muda dahulu – bahawa beliau memang pernah menyukai arak. Yang dulu, dululah, katanya, sekarang buka bab baharu – begitulah maksud daripada kata-kata beliau.

Alhamdulillah, kita berharap agar perubahan itu benar-benar ikhlas, bukan sekadar hendak mengelabui mata pengundi di Hulu Selangor dan penyokong-penyokong PR. Tuduhan terbaharu yang mengatakan beliau juga kaki judi kita harap hanya tuduhan-tuduhan longgar kerana perbuatan itu dilakukan semasa zaman mudanya. Dengan kata lain, sekarang beliau merupakan insan yang benar-benar bertaubat.

Yang menarik daripada pendedahan itu ialah, di Malaysia (mungkin semua negara di dunia ini mempraktikkan hal yang sama), orang tidak dapat lari daripada mendedahkan aib orang lain, terutamanya dalam pilihan-pilihan raya. Dalam PRK Permatang Pasir tahun lalu, peribadi calon BN diselongkar dan didedahkan dan kebetulan beliau tewas di situ. Dalam PRK Kuala Terengganu dahulu juga demikian, peribadi calon didedah-dedahkan.

Yang terbaharu, saya agak terkejut apabila orang kanan PAS mendedahkan perihal peribadi empat orang mantan PM (sebahagian besarnya telah dijemput oleh Allah SWT untuk menghadap-Nya) yang menurut beliau turut meminum arak. Betul, hal ini salah satu game dalam politik – apabila diserang, kita perlu mempertahankannya dan apabila berpeluang, kita menyerang semula – tetapi hakikat dalam Islam bagaimana?

Kita hendak menang dalam PRK ini – di dunia, tetapi jangan sampai kita kalah di PM – di akhirat kelak. Baik di pihak sebelah sana (BN), mahupun yang di sebelah sini (PR), janganlah didedahkan aib orang. Janganlah hanya setelah selesai solat jenazah, orang yang telah menjadi jenazah itu baru hendak kita katakan sebagai “Baik” dan “Baik” dan “Baik” sedang sebelumnya dia kita aibkan dan kita cela. Seperti Dato' Zaid, kita juga wajib bertaubat!

No comments:

Post a Comment