Tuesday, April 13, 2010

Dialog Hari Ahad Malam Senin

AZMAN : Lan, Wi, jom kita minum kat kedai mamak tu!
ROSLAN : Kedai ke restoran?
NAWI : (Memandang kedua-duanya.)
AZMAN : Restoran, restoran. Maksud aku restoran dekat depan taman kita nilah.
NAWI : San Cafe tu ke?
AZMAN : Ha ah, mana lagi?
ROSLAN : Ah, tak kuasa aku! Sejak aku tahu bahawa pengendalinya bukan Islam dan pekerjanya juga banyak yang bukan Islam, aku dah tak jejakkan kaki aku ke situ lagi.
NAWI : (Senyum sahaja.)
AZMAN : Alah, minum je apa salahnya? Aku memang ajak minum je pun sambil lepak-lepak tengok MU lawan Blackburn.
ROSLAN : Engkau nak minum, nak tengok MU rentap dengan Blackburn, meh lepak kat rumah aku.
NAWI : (Diam.)
AZMAN : Ah, kalau macam itu, kat rumah aku pun boleh! Aku cuma nak larikan diri dari suasana dalam rumah.
ROSLAN : Cari restoran yang betul-betul Islam, baru aku pergi.
NAWI : (Mula mengerutkan dahi.)
AZMAN : Kuat betul semangat Islam engkau, ya Lan. Kagum aku. Ya tak, Wi?
NAWI : Kuat? Dah aku beritahukan perihal rokok ada unsur babi, dah aku tunjukkan keratan beritanya, tapi mulut dan hidung engkau orang tetap jugak berasap! Islamik apanya kalau yang satu engkau orang buang, yang satu engkau orang terus menjadi penagihnya?

No comments:

Post a Comment