Sunday, April 11, 2010

Hentikanlah Ungkit-Mengungkit tatkala Berkempen

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang juga Ketua Penerangan UMNO berkata bahawa pembangunan yang dilaksanakan di negeri-negeri yang kini dikuasai pakatan PAS-DAP-PKR termasuk di Selangor hanya diwarisi daripada usaha kerajaan Barisan Nasional (BN) dahulu. Malah, pakatan pembangkang di negeri-negeri Kedah, Pulau Pinang, Kedah dan Selangor belum melaksanakan sebarang pembangunan walaupun sudah dua tahun mentadbir di khususnya di Hulu Selangor. (Adakah beliau tidak faham bahawa PAS-DAP-PKR ialah pemerintah di keempat-empat buah negeri itu? BNlah pembangkang yang sebenarnya).

“Semua pembangunan lama BN yang bina. Sebagai contohnya, kita (BN) bina 50 (buah) sekolah rendah dan 16 (buah) sekolah menengah (di Hulu Selangor),” katanya lagi. Beliau berkata demikian selepas merasmikan Program Motivasi Keibubapaan dan Anugerah Kecemerlangan Sekolah Kebangsaan Kerling di sini semalam.

Sehubungan dengan hal itu, Timbalan Menteri itu meminta pengundi di kawasan Parlimen Hulu Selangor menolak “Kumpulan Penumpang” untuk membolehkan kerajaan pusat pimpinan BN meneruskan pembangunan di kawasan itu.

“Jadi, saya harap kawasan ini putih untuk sokongan BN supaya kita boleh terus membangunkan kawasan ini sebagaimana yang telah terbukti,” katanya.

Saya adalah antara pengagum Ketua Penerangan UMNO ini. Beliau pernah bersampan ke Pulau Pisang bersama dengan penduduk Pontian dan memacakkan bendera Malaysia di pulau itu selepas Pulau Batu Putih jatuh ke tangan Singapura.

Tetapi, apabila beliau mengungkit perihal pembangunan yang diberikan oleh kerajaan BN selama ini kepada rakyat di keempat-empat buah negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat, saya berasa sedikt kecewa.

Membangunkan rakyat menjadi tanggungjawab mana-mana kerajaan. Pembangunan itu pula sama sekali tidak menggunakan duit pihak lain tetapi duit rakyat. Kerajaan yang memerintah hanya menjadi pelaksana. Mereka diberi gaji untuk menjalankan tanggungjawab itu, yang sesetengahnya dilaksanakan dengan jujur dan sesetengahnya ada yang diselewengkan.

Jadi, tidak timbul soal “Kumpulan Penumpang” dan sebagainya kerana kerajaan Pakatan Rakyat yang memerintah sekarang turut mewarisi daerah yang tidak membangun yang dipinggirkan kerajaan terdahulu. Kerajaan sekarang terpaksa juga menangani isu kemiskinan yang diwariskan oleh kerajaan BN yang terdahulu. Daerah Hulu Bernam adalah antara daerah yang banyak dihuni oleh rakyat termiskin, seperti halnya di Sabak Bernam.

Datuk Ahmad Maslan perlu berkempen dengan cara yang lebih pintar. Simbolisme yang digunakan beliau dalam isu Pulau Pisang mungkin perlu digunakan dalam hal ini. Ada unsur kurang cerdik apabila perihal pembangunan untuk rakyat diungkit-ungkit. Beliau perlu memahami erti tanggungjawab.

No comments:

Post a Comment