Monday, April 5, 2010

Protokol

Semalam, saya menghadiri majlis perkahwinan (kata perkahwinan lebih sesuai dalam konteks ini kerana hendak digunakan kata majlis pernikahan, pernikahan sudah selamat berlangsung sebelumnya; hendak dikatakan majlis persandingan, persandingan berlangsung lebih sekejap daripada jamuan makan).

Acara kemuncak majlis perkahwinan itu ialah majlis persandingan kedua-dua mempelai. Saya dapati, upacara persandingan itu sangat mengikut protokol – waktu bersanding yang dijadualkan berlangsung tepat jam 1:30 petang dipatuhi. Jemputan kehormat duduk di baris hadapan. Ada meja yang sangat khas, tentulah untuk upacara makan beradab/beradat/ berhadap. Secara jujurnya, saya jarang-jarang menghadiri majlis perkahwinan yang berprotokol.

Saya pergi ke majlis itu berempat. Kami tiba awal – sekitar jam 11:45 pagi. Kami masuk ke dalam dewan, dan disuruh makan. Oleh sebab hanya sempat bersarapan dengan sepotong kek buah, majlis perkahwinan itu menjadi majlis makan tengah hari untuk saya. Saya mengambil nasi agak banyak daripada biasa. Licin-licau nasi itu saya makan, apatah lagi lauk-pauk yang dihidangkan memang lazat!

Kami usai makan sekitar jam 12:30 tengah hari. Oleh sebab ada yang hendak melihat majlis persandingan, kami menunggu hingga jam 1:30 petang. Seperti yang saya katakan awal tadi, majlis itu berlangsung tepat pada waktunya. Kehadiran kedua-dua mempelai diiringi dengan tiupan serunai (ala-ala nobat tiupannya – jahilnya saya tentang muzik) yang dijayakan oleh pemuzik jemputan (live band). Ada bacaan doa dan doa itu sesungguhnya menyentuh perasaan saya.

Sebaik-baik sahaja usai doa, pengacara majlis mempersilakan penari-penari jemputan daripada sebuah institusi seni menarikan tarian yang saya lupa akan namanya – yang pasti memang tarian tradisional. (Hm, doa dan tarian, keliru saya.)

Usai tarian, berlangsunglah majlis merenjis-renjis pengantin. Di sinilah ketidakbiasaan saya tentang protokol begitu terserlah. Hal ini berlaku demikian kerana saya menyangkakan yang akan memulai upacara itu ialah ibu bapa kedua-dua mempelai. Sangkaan saya meleset kerana yang memulai upacara itu ialah Tan Sri-Tan Sri dan Puan Sri-Puan Sri, kemudian Dato’-Dato’ dan Datin-Datin. Selepas tiada lagi orang-orang yang bergelar seperti itu (agaknya), barulah tiba giliran ibu-ibu bapa pengantin. (Barangkali memang diatur begitu oleh pihak keluarga pengantin.)

Saya tidak tahu tentang protokol tetapi saya berpendirian majlis renjis-renjisan itu haruslah dimulai oleh ibu-ibu bapa pengantin. Saya biasa melihatnya begitu – di kampung. Di kampung, mendahulukan ibu bapa itulah yang selalunya menjadi protokol.

No comments:

Post a Comment