Thursday, October 28, 2010

Malapetaka Merapi dan Mentawai: Ada Apa pada Angka 26?

Di Indonesia, daripada sekian banyak gunung berapi (129) yang terdapat di negara itu, Gunung Merapi (2,968 meter) merupakan gunung berapi yang paling aktif (khabarnya yang paling aktif di dunia pada masa ini). Gunung ini letaknya di Pulau Jawa, lebih tepatnya di Jawa Tengah (Yogyakarta).

Seperti yang dinyatakan tadi, Gunung Merapi ini sangat aktif. Gunung itu telah meletus berkali-kali dalam tempoh 200 tahun terakhir ini, selalunya menyebabkan kematian. Pada tahun 1994, letusannya telah menyebabkan 60 orang mati. Pada tahun 1930, lebih daripada sedozen kampung terbakar sehingga menyebabkan 1,369 orang terbunuh.

Letusan yang berlaku Selasa lalu (26 Oktober 2010) sehingga kini telah mengorbankan 30 nyawa manakala 17 orang lagi dirawat di hospital, sebahagian besar daripada mereka cedera terbakar selain menghadapi masalah pernafasan serta luka-luka lain. Antara yang terbunuh ialah Mbah Maridjan, “penjaga” semangat Gunung Berapi yang berusia 83 tahun. Menurut suatu sumber, beliau ditemui mati dalam keadaan sujud. (Mbah Maridjan diyakini oleh penduduk Jawa sebagai tokoh yang memiliki kelebihan magis dan hubungan supernatural dengan Gunung Merapi yang membolehkannya “mengawal” gunung berapi itu.)

Keaktifan Gunung Merapi sepanjang tahun 2010 ini telah diwaspadai rapat oleh pihak kerajaan Indonesia sejak bulan September lalu. Daripada tahap kewaspadaan Normal, pihak kerajaan negara itu telah meningkatkannya kepada tahap Waspada pada 20 Oktober 2010. Sehari selepas itu, keadaan itu telah ditingkatkan kepada tahap Bersedia dan Berjaga-jaga dan pada 25 Oktober ditingkatkan ke tahap tertinggi, Merah. Pada 26 Oktober, gunung itu meledak.

Ledakan itu meredakan sedikit tekanan yang terhimpun di belakang kubah lava yang terbentuk di kawah, namun kubah lava itu tetap mempunyai kemungkinan untuk runtuh. Perlu diingat, runtuhan batu daripada kubah lava akan menghasilkan aliran piroklas yang mampu bergerak beberapa kilometer daripada puncak.

ULASAN
Itu adalah antara musibah yang menimpa negara jiran kita di Indonesia. Di samping musibah letusan gunung berapi itu, pada hari yang sama, berlaku musibah gempa bumi yang bermagnitud 7.5 mengikut skala Richter yang diikuti dengan kejadian tsunami di Kepulauan Mentawai. Sehingga kini, kejadian tsunami itu telah mengorbankan hampir 400 nyawa manakala 411 orang lagi masih belum ditemukan.

Kita tentu masih ingat akan tsunami besar yang melanda Aceh pada tahun 2004 dahulu. Musibah itu telah mengorbankan 226,000 jiwa di wilayah yang terletak di utara Sumatera itu. Peristiwa itu berlaku pada 26 haribulan (Disember).

Pada tahun sebelum kejadian itu, iaitu pada tahun 2003, wilayah Bam di Iran dilanda musibah gempa bumi yang berkekuatan 6.5 skala Richter. 45,000 jiwa melayang dalam musibah itu. Musibah itu berlaku pada 26 haribulan (Disember) juga.

Jangan lupa akan Ribut Greg yang melanda Keningau, Sabah pada tahun 1996 dahulu. Musibah itu telah menyebabkan lebih daripada 200 nyawa terkorban dan 102 orang lagi hilang. Kepada yang tidak ingat, musibah itu juga berlaku pada 26 haribulan (Disember).

Jadi, kita mungkin bertanya, mengapakah musibah itu berlaku pada 26 haribulan? (Masih saya ingat, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak semasa berjawatan Timbalan Perdana Menteri pada tahun 2005 dahulu, telah mengumumkan tarikh 26 Disember setiap tahun sebagai Hari Kesedaran Bencana Negara.)

Mengapakah Allah SWT memilih 26 haribulan? Kita tidak tahu dan dengan itu kita tidak boleh berkata bahawa semuanya kebetulan sahaja. Yang perlu kita ketahui ialah musibah itu merupakan peringatan daripada Dia, tidak kira musibah itu berlaku pada 26 haribulan atau pada haribulan yang lain. Yang perlu kita ketahui dan kita ingati, jangan sengaja mengundang musibah!

Nenek berkhalwat, gadis sunti 12 tahun berasmara, bayi-bayi dibunuh dan dibuang, pengurusan wang zakat yang tidak telus dan diragui, peruntukan makanan murid sekolah “dicilok”, dan ratusan kejahatan lain yang sudah tentulah berada dalam perhatian dan pemerhatian Allah Azza wa Jalla. Dia tidak perlu menunggu 26 haribulan November atau 26 haribulan Disember depan untuk menimpakan musibah-Nya yang berpunca daripada kejahatan kita. Entah-entah esok kita akan mendapat habuan itu!

Kalau Dia hendak, debu yang dimuntahkan oleh Gunung Merapi itu “dilebatkannya” dan dihantarnya kepada kita. Jauh mana sangatlah 1,540 km dari Gunung Merapi ke KL itu di sisi Allah?

3 comments:

  1. Semoga Allah melindungi kita daripada segala bencana yang berlaku di bumi dan di langit, serta di antara kedua-duanya. Ameen..

    ReplyDelete
  2. Dan janganlah Engkau biarkan hamba-hamba-Mu terus-menerus melakukan kejahatan, ya Allah sehingga mendorong Engkau menimpakan musibah kepada kami. Amiiin.

    ReplyDelete
  3. because 25 december is a cristmas,

    ReplyDelete