Thursday, December 23, 2010

Interlok: Kontroversi Sejarah

Apa-apa yang kontroversi pasti kemudiannya akan mengundang minat orang untuk mendekatinya, sama ada mendekatinya secara senyap ataupun membicarakannya secara nonakademik atau secara akademik, atau mengkhutbahkannya secara semberono di warung-warung dan sebagainya. Kadang-kadang yang kontroversi itu dipolemikkan oleh pihak yang prihatin dan berkepentingan dan kemudiannya mendapat komen para pembaca.

Sehingga yang demikian, ada pihak tertentu yang sengaja mencipta dan mencetuskan kontroversi, sama ada dengan niat hendak menonjolkan dirinya, hendak melariskan produk yang dihasilkannya, atau dengan tujuan lain. (Perkembangan semasa menunjukkan bahawa ada usaha dalam kalangan karyawan drama, filem, teater, dan lain-lain untuk menggunakan kaedah ini bagi menonjolkan karya mereka sekali gus memerangkap penonton untuk mendekati karya mereka.

Begitulah halnya tentang Interlok – sebuah karya “besar” oleh penulis “besar” – yang kerana salah sangka dan kurang baca di pihak yang seperti hendak “menjadi juara”, telah menyebabkan karya itu menjadi kontroversi. Kontroversinya karya itu ialah apabila kandungannya didakwa telah menyentuh sensitiviti kaum (Melayu dan India) di negara ini. Isu yang dikatakan sebagai sensitif itu sangat-sangat sensitif hingga digambarkan bahawa ada pihak yang ingin membakarnya di Kementerian Pelajaran!

Dalam konteks kenyataan saya yang pertama bahawa apa-apa yang kontroversi sering mengundang minat orang, seharusnya novel Interlok telah laku seperti keropok losong panas. Orang seharusnya sudah siku-menyiku kerana berebut-rebut untuk membeli naskhah yang telah memenangi hadiah sagu hati dalam suatu sayembara pada tahun 1967 dahulu. Dengan perebutan itu, jualan Interlok seharusnya sudah meningkat dengan mendadak. Dengan peningkatan itu pula, penerbit akan beroleh keuntungan sehingga terpaksa mencetak ulang naskhah itu berkali-kali. Penulis, insya-Allah, akan beroleh royalti yang lebih sedikit berbanding dengan cetakan pertamanya kira-kira 40 tahun dahulu. Begitulah yang sepatutnya berlaku.

Malangnya dalam hal ini, tidak mungkin Interlok akan direbut-rebutkan orang seperti itu. Memang ada yang tercari-cari akan buku itu, rasa saya, tetapi peningkatan jualannya tidaklah sampai berganda-ganda sehingga memaksa penerbitnya mencetak ulang naskhah itu berkali-kali. Lagipun, tahap keinginan masyarakat untuk membaca tidaklah sama dengan tahap keinginan mereka untuk menonton. Menonton hanya memerlukan mereka “melekat” di kerusi kurang lebih tiga jam tetapi untuk membaca novel, khususnya Interlok yang berketebalan lebih 400 halaman itu, mereka perlu melekat di mana-mana kerusi atau lantai sekurang-kurangnya dua hari.

Saya suka menyarankan khalayak, bacalah novel ini. Akan kalian temukan sejarah kita yang dibicarakan lewat bahasa yang mudah difahami. Akan kita peroleh maklumat tentang sebahagian daripada sejarah tanah air kita daripada penceritaan yang dekat dengan kita. Dapat kita rasakan bahawa kita berada di dalamnya, pada zaman itu. Isu-isu sensitif itu (jika dapat dianggap sebagai sensitif) ialah sebahagian daripada sejarah dan memang demikian sifat sejarah – apa-apa yang hakikat akan diceritakan. Yang hakikat itu pula memang kerap tidak selari dengan pandangan dan keinginan kita dan dengan demikian selalu kita anggap sensitif! Tidak mengapa. Sejarah memang tidak selalu dapat menyukakan hati kita.

Saya bukan mempromosikan naskhah Datuk Abdullah Hussain itu tetapi mempromosikan ceritanya. Ceritanya ialah sejarah.

2 comments:

  1. salam

    saya bersetuju dengan anda bahawa ceritanya ialah sejarah dan sejarah ialah hakikat..
    hanya orang yang menghayati novel ni akan faham

    ReplyDelete
  2. Salam, Sdr Fatimah,
    Sayang kalau orang maih membutakan mata terhadap sejarah.

    ReplyDelete