Thursday, December 9, 2010

Khir Toyo Didakwa: Ada Keskah?

Gambar-gambar Dato’ Seri Mohd. Khir Toyo memberikan penyapu kepada Yang Dipertua Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS), Tukiman Nail kerana Majlis Daerah itu gagal mencapai sasaran dalam kutipan hasil cukai suatu ketika dulu (November 2007) muncul semula dalam beberapa Blog. Hal ini berlaku begitu selepas bekas MB Selangor itu didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam berhubung dengan pemilikan dua lot tanah dan sebuah banglo di No 8 dan No 10, Jalan Suasa 7/1L, Seksyen 7, Shah Alam bernilai RM6.5 juta yang dibeli dengan harga hanya RM3.5 juta.

Selain Mohd. Khir, Datuk Shamsuddin Haryoni yang merupakan pengarah syarikat Ditamas Sdn Bhd yang menjual hartanah tersebut, turut didakwa atas tuduhan bersubahat melakukan kesalahan itu pada 29 Mei 2007.

(Terus terang, saya memang tidak berminat untuk “melayan” perkhabaran ini kerana bekas MB Selangor itu bukanlah tokoh yang saya minati.)

Khir, tidak lama selepas didakwa di mahkamah itu berkata bahawa, pendakwaan itu memberikan peluang kepadanya untuk membersihkan namanya. Dia begitu yakin bahawa dia akan didapati tidak bersalah.

Ada pihak yang meluat dengan keyakinan yang diluahkan oleh bekas MB Selangor itu. “Masih juga tak rasa bersalah,” kata mereka.

(Kau orang ni pun satu hal. Dia tu baru didakwa dan belum dibicarakan pun. Jadi, nak rasa bersalah macam mana?)

Sebenarnya, terbit juga rasa kurang senang dalam hati saya terhadap keyakinan bekas MB itu. Macam angkuh sahaja!

Tetapi, apabila dibelek-belek pertuduhan itu, pasti kita temukan suatu hakikat bahawa pertuduhan itu “seperti bukan rasuah” walaupun “seperti ada kaitan dengan rasuah”. Membeli tanah dengan harga yang lebih murah daripada harga yang dibeli oleh “tuan tanah”, bolehkah digolongkan sebagai rasuah? (Agaknya daripada hakikat inilah timbulnya keyakinan dalam diri bekas MB itu.)

Entah-entah memang berlaku kesilapan di pihak yang menjual aset itu kerana menyangkakan bahawa yang dijualnya itu kereta yang memang ada susut nilainya. (Kereta apa, ya yang harganya mencecah RM6.5 juta semasa baharu tetapi apabila dijual sebagai kereta sekenhen harganya cuma RM3.5 juta sahaja?).

Yang boleh dipersoalkan daripada urusan jual beli yang kelihatan “sedikit bodoh” itu ialah, apakah yang mendorong pengarah syarikat Ditamas Sdn Bhd itu menjual “tanahnya” pada harga yang jauh lebih murah daripada harga beliannya? (Dijanjikan projekkah?) Sebelum itu, harus juga ditanyakan, daripada siapakah pengarah syarikat itu membeli tanah itu? (Daripada MBSA/MPSAkah?)

Ada yang berlawak dengan mengatakan bahawa nasib yang menimpa Khir Toyo itu merupakan pembalasan daripada perbuatannya memberikan penyapu kepada pihak yang dinyatakan di atas. Yang berlawak itu tidak tahu agaknya bahawa Tukiman Nail telah meletakkan penyapu yang diterimanya di dalam pejabatnya untuk dijadikan sebagai inspirasi, motivasi, dan iktibar kepada dirinya dan kepada kakitangannya supaya mereka akan bekerja lebih kuat lagi.

Dia seronok menerima hadiah seperti itu, kita pula yang susah hati hingga sampai kini masih hendak mengungkit-ungkit “kesialan penyapu” itu.

Tunggulah. Para politikus di negara kita ini banyak silap matanya. Macam-macam boleh jadi.

2 comments:

  1. muga cpt2 shja dibicarakan..dan semestinya keadilan yg diharapkan untuk kes ini..mudah-mudahan berjalan lancar shja..amin

    ReplyDelete
  2. Salam Sdr Syahbandar,
    Itulah yang kita harapkan. Jangan mendakwa bhw kita berintegriti, ttp hakikatnya hampeh!

    ReplyDelete