Saturday, June 25, 2011

Badminton Semakin Kabur

Dalam lapangan sukan, satu-satunya acara yang meletakkan nama Malaysia sejak dahulu (sebelum merdeka) di mata dunia sehingga kini ialah badminton. Sejak 1940-an hingga kini (kecuali pertengahan 1970-an), nama Malaysia dalam sukan ini memang digeruni oleh negara lain.

Piala Thomas, yang menjadi ukuran pencapaian negara di dunia dalam sukan ini pernah dimenangi Malaysia sebanyak lima kali. Malaysia juga digeruni pada pelbagai kejohanan individu yang dianjurkan oleh pelbagai (All England, misalnya). Begitulah Malaysia.

Dalam era moden, sejak 1980-an, Malaysia banyak melahirkan nama besar dalam sukan ini. Misbun, Razif, Jailani, dan Rashid Sidek, Ong Beng Teong, Foo Kok Keong, Ong Ewe Hock, Cheah Soon Kiat, Soo Beng Kiang, Yong Hock Kin, hinggalah yang terkini seperti Wong Choon Hann, Roslin Hashim, Lee Chong Wei, Tan Boon Heong, dan Koo Kean Keat.

Pemain yang paling menonjol sekarang sudah tentulah Lee Chong Wei, Tan Boon Heong, dan Koo Kean Keat. Merekalah yang banyak memenangi pelbagai kejohanan individu. Lee Chong Wei menjadi pemain nombor satu dunia sejak tiga tahun yang lalu. Tan Boon Heong dan Koo Kean Keat pernah menjadi pemain beregu nombor satu dunia beberapa tahun yang lalu.

Walau bagaimanapun, situasi sekarang sangat membimbangkan kerana mereka ini sahajalah yang menonjol. Dalam acara perseorangan, jarak antara Lee Chong Wei dengan pemain negara ini yang lain sangat jauh. Pemain lain dalam acara beregu pun masih kurang menonjol.

Dua kejohanan individu yang terkini menggambarkan hal ini. Dalam Kejohanan Badminton Terbuka Singapura yang berlangsung pada 14-19 Jun yang lalu, tanpa kehadiran Lee Chong Wei, tiada seorang pemain negara pun yang melepasi pusingan pertama. Dalam kategori beregu, tanpa kehadiran Tan Boon Heong dan Koo Kean Keat, tiada satu pasangan negara pun yang melepasi pusingan kedua.

Dalam kejohanan Terbuka Indonesia yang sedang berlangsung sekarang, jika Malaysia tidak diwakili oleh Lee Chong Wei, tidak ada pemain yang melepasi pusingan pertama (Chong Wei akan menentang Peter Gade dalam perlawanan akhir esok). Dalam acara beregu, tanpa kehadiran Tan Boon Heong dan Koo Kean Keat, tiada satu pasangan negara pun yang melepasi pusingan pertama (Tan Boon Heong dan Koo Kean Keat sampai ke peringkat suku akhir manakala yang lain bermain setakat pusingan pertama sahaja).

Begitulah senarionya sekarang. Piala Thomas akan berlangsung pada Mei tahun depan di Wuhan, China. Adakah kita memiliki pasukan yang mantap untuk melayakkan diri dalam kejohanan itu? Kita mungkin tidak melepasi pusingan kelayakan pun kalau tiga orang pemain itu sahajalah yang kita sandarkan harapan.

Kalau harapan masih kita sandarkan pada mereka yang bertiga itu, hanya menjadi juara Sukan Olimpik (pada Julai 2012 di London) sahajalah yang dapat mengubati kekecewaan kita, itu pun kalau mereka tidak cedera.

BAM pun berpolitik jugakah?

No comments:

Post a Comment