Sunday, June 26, 2011

Bersih 2.0: Alangkah Moleknya Kalau Kerajaan Ikut Serta!

Apakah yang Kotor maka kita sampai perlu ada Bersih 2.0? Apakah yang tidak kena pada Bersih 2.0 maka ada pula puak-puak yang sanggup untuk berlaga dengan Bersih 2.0? Apakah yang tidak kena pada kerajaan sehingga mereka sampai berlaga kepala lutut dan gigi, gentar tidak tentu fasal terhadap Bersih 2.0?

Kalau Bersih 2.0 hanya berhimpun untuk meminta pilihan raya yang bersih, telus, dan tidak menyeleweng, kerajaan janganlah gentar kerana yang disasarkan mereka ialah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Biarlah SPR yang berlaga kepala lutut dan gigi menghadapi perhimpunan itu, kecualilah kalau memang tangan kerajaan ada dalam SPR dan kebetulan tangan itu ada lebih daripada sepuluh jari.

Kalau kerajaan tidak mahu puak-puak ini berhimpun atas nama Bersih 2.0, jengah-jengahlah SPR itu. Cubalah disiasat, adakah SPR begitu kotor hingga ada puak yang hendak berhimpun sebagai Bersih 2.0? Janganlah kerajaan setakat menggelabah hendak menyekat Bersih 2.0 tetapi pada masa yang sama punca mereka yang hendak berhimpun atas nama Bersih 2.0 itu tidak mahu dikaji dan diselidik.

Berusahalah dengan ikhlas untuk mencerdikkan rakyat dengan memberitahu mereka hal yang sebenarnya kerana kalau dibiarkan rakyat sendiri yang berusaha untuk mengetahui hal yang sebenarnya, kerajaan tidak akan dipercayai. Kerajaan yang tidak dipercayai akan tersungkur. Lagi banyak kerajaan menutup kebenaran, lagi besar kebarangkalian untuk kerajaan tersungkur.

Terangkanlah hal yang sebenarnya. Hal yang sebenarnya ini tidak memerlukan kerajaan untuk bercakap. Biarkan SPR yang bercakap. Biarkan mereka yang menerangkan sebab-musabab, misalnya, mengapakah nama orang lain turut menjadi penghuni rumah ibu Azmin Ali sebagai pengundi. Hal tersalah (sengaja?) alamat ini tampak kecil, tetapi sangat kotor. Sebab-sebab seperti itulah yangagaknya menyebabkan Bersih 2.0 hendak diadakan.

Alangkah moleknya kalau kerajaan menyertai Bersih 2.0 untuk menyeru SPR supaya bersih dalam melaksanakan proses pilihan raya di Malaysia! Itu barulah anak jantan!

No comments:

Post a Comment