Friday, April 2, 2010

Din Beramboi Hanya Pinjaman: Terima Kasih, ALLAH

Apabila ALLAH menghendaki hamba-Nya kembali kepada-Nya sebagai Pencipta, tidak ada satu apa-apa pun yang dapat menyekatnya. Lakukanlah, buatlah, dan usahakanlah apa-apa pun, ALLAH – melalui malaikat Izrail – tetap akan memisahkan nyawa daripada jasad hamba-Nya betapapun hamba itu sangat dikasihi oleh hamba-hamba-Nya yang lain. Sebagai Pemilik, Dia berhak ke atas apa-apa yang dimiliki-Nya.

Begitulah halnya dengan diri hamba-Nya yang bernama Mior Ahmad Fuad Mior Badri @ Din Beramboi. Betapapun kita berusaha dengan pelbagai cara – dirawat, didoakan, disembahyanghajatkan, dan sebagainya supaya dia kembali pulih daripada komanya – Dia, ALLAH, tetap mengambil hamba yang menjadi milik-Nya itu kerana sesungguhnya, kasih-Nya kepada hamba-Nya itu melampaui kasih sayang semua mahkluk yang dicipta-Nya.

Din Beramboi, kehadiranmu menceriakan kami; ketiadaanmu kami rindui. Kami panjatkan doa kepada ALLAH yang ESA, supaya engkau dibebaskan daripada azab kubur dan rohmu dihimpunkan di Padang Mahsyar kelak bersama-sama dengan insan-insan yang beriman dan ditempatkan di dalam syurga bersama-sama dengan insan yang beriman.

Al-Fatihah....

[Kepada seluruh ahli keluarga Allahyarham Mior Ahmad Fuad Mior Badri @ Din Beramboi, kami hanya dapat meminta kalian bersabar dan tabah menghadapi ujian ALLAH. Janganlah diratapi pemergiannya. Ingatlah, setiap apa-apa pun yang kita sayangi hanyalah pinjaman daripada-Nya. Innalillahi wa inna ilaihirroji‘un....]

Hayat,
seperti ayat,
bertitik.

Kedua-duanya,
ayat dan hayat,
bertitik
di sini.
Sementara.

Kedua-duanya,
ayat dan hayat ,
tidak bertitik
di sana.
Kekal.

Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa (akan ditempatkan) di tempat tinggal yang aman sentosa. Iaitu di dalam beberapa taman Syurga, dengan mata air-mata air yang terpancar padanya. Mereka memakai pakaian daripada kain sutera yang halus dan kain sutera tebal yang bersulam; (mereka duduk di tempat perhimpunan) sentiasa berhadap-hadapan (di atas pelamin masing-masing). Demikianlah keadaannya; dan Kami jadikan kawan (sebagai) teman mereka bidadari-bidadari yang putih melepak, lagi luas cantik matanya. Mereka meminta – di dalam Syurga itu – setiap jenis buah-buahan (yang diingini mereka), dalam keadaan aman sentosa. Mereka tidak merasai kematian di dalam Syurga itu selain daripada mati yang dirasai mereka (di dunia) dahulu; dan Allah selamatkan mereka daripada azab neraka; (Mereka diberi semuanya itu) sebagai limpah kurnia daripada Tuhanmu (wahai Muhammad); yang demikian itulah kemenangan yang besar.
(Ad-Dukhan, ayat 51-57)

2 comments:

  1. al-fatihah buat beliau..
    semuga rohnya bersama orang-orang yang diredhoi tuhan...

    ReplyDelete