Wednesday, April 14, 2010

Me“redho”kan Datuk Zaid Ibrahim sebagai Calon Pakatan Rakyat

Teka-teki yang bermain dalam kepala sebahagian besar penyokong Pakatan Rakyat tentang calon yang akan mewakili parti dukungan mereka dalam PRK P094 (Parlimen Hulu Selangor) pada 25 April ini terjawab sudah.

Datuk Zaid Ibrahim secara rasmi telah ditunjuk oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim (Ketua Umum KEADILAN), sebagai calon Pakatan Rakyat pada pilihan raya tersebut. Hal itu diumumkan DS Anwar pada pukul 10.58 malam di Dewan Komuniti Serendah di hadapan Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; Timbalan Presiden KEADILAN, Dr Syed Husin Ali; Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang; dan Naib Presiden DAP, Dr Tan Seng Giaw sambil disaksikan oleh lebih 5 000 orang penyokong Pakatan Rakyat yang “berkampung” di dewan itu sejak pukul 8.00 malam.

Dalam ucapannya, DS Anwar berkata bahawa keputusan untuk memilih Datuk Zaid dibuat melalui musyawarah serta proses saringan yang teliti. DS Anwar turut mengagumi pendirian Datuk Zaid yang sanggup untuk meletakkan jawatan sebagai menteri demi mempertahankan hak rakyat. Hal ini berbeza dengan kebanyakan pemimpin UMNO yang katanya bersedia untuk “merangkak untuk mencium tangan pemimpin sebab hendak menjadi menteri”.

“Zaid ini (seorang yang) degil (dalam) mempertahankan prinsip, beliau tidak boleh terima bila kerajaan guna undang-undang rakus (untuk) menindas rakyat. Dia kata, ‘enough is enough, here’s my resignation letter’. Hari dia letak jawatan, hari yang sama juga saya adakan pertemuan sulit dengan dia. Saya kagum (kerana) dia tunjukkan semangat berkorban untuk rakyat.

“Dia menjelajah ke seluruh negara, dia beritahu saya sama ada dia dipilih atau tidak dipilih sebagai calon beliau tetap berkempen untuk parti. Beliau, sebagai peguam, (telah) tinggal di Selangor selama lebih 30 tahun dan rekod beliau sebagai Ahli Parlimen Kota Bharu dia jaga kawasan dengan baik. Saya pasti beliau akan memberikan khidmat (yang) jauh lebih baik kepada rakyat dan saya minta sokongan dan mandat kepada dia.”

DS Anwar Ibrahim juga berkata bahawa pihak UMNO telah mengadakan satu mesyuarat tergempar pada petang sebelum pengumuman itu dibuat apabila mendapat tahu bahawa Datuk Zaid Ibrahim dipilih sebagai calon PR dalam PRK itu nanti.

Sementara itu, dalam ucapan sulungnya sebagai calon Pakatan Rakyat, Datuk Zaid berkata bahawa beliau amat memahami masalah rakyat di negeri Selangor.

“Saya bersyukur diberi kepercayaan menjadi calon bagi Pakatan Rakyat dan saya terharu kerana saya tahu saya ahli parti yang baru tetapi inilah pengorbanan kawan-kawan di Hulu Selangor, kepimpinan Pakatan Rakyat Selangor, dan pucuk pimpinan KEADILAN yang beri peluang kepada saya. Saya rakamkan penghargaaan kepada mereka dan saya terima amanah ini dengan penuh kesedaran dan keinsafan. Beban yang dipikul oleh pimpinan adalah berat. Saya mahu sama-sama pikul beban itu supaya kerajaan yang zalim ini kita atasi.

“Saya bukan orang luar, saya sudah bermastautin lama di Selangor dan saya tahu masalah orang Selangor dan Hulu Selangor, orang miskin, dan nasib peneroka FELDA. Negara kita kaya tapi kerana tamak, (semuanya) tidak cukup untuk rakyat. Dengan sokongan rakyat, saya boleh jadi suara di Hulu Selangor,” kata Zaid dalam ucapan ringkas beliau.

Apakah strategi yang akan digunakan BN untuk mendepani Datuk Zaid Ibrahim? Hal-hal berkaitan pembangunan telah pun dijadikan suatu strategi ampuh oleh pihak BN. Adakah menghentam hal-hal peribadi Datuk Zaid serta DS Anwar Ibrahim sendiri akan dijadikan sebagai strategi oleh pihak BN selepas ini?

Bagaimanakah pula penerimaan akar umbi PKR terhadap pemilihan ini dan bagaimanakah pula reaksi penyokong PR (ahli PAS dan DAP terutamanya) terhadap sosok yang bernama Datuk Zaid Ibrahim ini? Redakah calon-calon lain (khususnya anak tempatan) yang tidak dipilih oleh PKR pada peringkat saringan itu terhadap keputusan pucuk pimpinan parti?

Ada suara-suara sumbang yang mengatakan bahawa pemilihan Datuk Zaid Ibrahim sebagai calon PRK di Hulu Selangor itu akan memberikan kelebihan kepada BN. Mengapakah mereka berkata demikian?

Allah Maha Mengetahui. Dia telah pun menentukan calon yang akan menang. Bersedialah untuk meredai apa-apa juga keputusan yang muncul pada 25 April nanti.

2 comments:

  1. salam...apa yang penting kata abah saya dulu kita mesti mendahulukan saudara kita apabila memilih pemimpin...kenapalah agaknya barisan tak letak sedara kita...ehmmmm saya selalu tak faham mungkin kerana kurang membaca agaknye...

    ReplyDelete
  2. Salam, Assoyfinger67;
    Betul kata abah Sdr itu. Islam dan bangsa harus kita dahulukan. Di sana nanti kita akan dipertanggungjawabkan.

    ReplyDelete