Thursday, April 8, 2010

Hormatilah Hak-hak Orang yang Tersalah Pilih

Yang sering berlaku dalam pilihan raya, sama ada PR Umum atau PR Kecil ialah kita memilih (memangkah) orang yang tidak kita kenal sangat sebagai wakil rakyat kita. Yang kita kenal betul ialah parti yang diwakilinya, sama ada BARISAN NASIONAL (di dalamnya ada UMNO, MCA, MIC, GERAKAN, PPP, dll) atau “penentang”nya seperti PAS, PKR, DAP, dll (sekarang bersatu dalam PAKATAN RAKYAT).

Lalu, oleh sebab kita tidak kenal sangat akan calon pilihan raya itu, maka sudah banyak kalilah kita tersalah pilih. Kita menyangkakan orang yang kita pilih itu benar-benar akan merubah hidup kita, setidak-tidaknya dapat memberi kita duit pendahuluan untuk membeli motosikal sekenhen bagi menggantikan basikal buruk kita. Rupa-rupanya tidak begitu. Yang berganti ialah kenderaan calon yang kita pilih itu – daripada hanya memandu Proton Wira, setelah dia kita pilih menjadi wakil kita, dia memandu Mercedes Benz, Toyota Alphard, Toyota Harrier, dan sebagainya pula. Kita memang tersalah pilih. Tidak banyak calon yang kita pilih sebagai wakil kita di Dewan Undangan Negeri atau di Dewan Rakyat (Parlimen) yang kelihatan lebih miskin daripada kita seperti Khulafa ar-Rasyidin dahulu.

Baru-baru ini lagi banyak rakyat yang telah tersalah pilih – ada beberapa orang yang kita pilih sebagai wakil rakyat telah mengkhianati pilihan kita. Mereka meninggalkan parti yang diwakilinya sedangkan parti yang diwakilinya itu tidak dapat tidak perlu diakui sebagai salah satu faktor yang memenangkannya. Mereka telah mengisytiharkan diri mereka sebagai wakil rakyat BEBAS. Sebelum itu, ada seorang wakil rakyat di utara Semenanjung yang menyeberang ke gabungan yang menerajui negeri pada waktu itu. Sebenarnya, wakil-wakil rakyat seperti ini akan terus dekat dan lekat di hati kita sebagai PENGKHIANAT.

Malah, ada pemimpin yang terang-terangan mendakwa puluhan wakil rakyat akan menyeberang ke partinya bagi membolehkan gabungan yang diterajuinya membentuk kerajaan. Sebagai akibat dakwaan itu, banyak orang yang memang sudah lama muak dan mual dengan penyelewengan kerajaan sedia ada, mengalu-alukannya. Mereka, baik orang yang memilih apatah lagi orang yang dipilih, terlupa akan nilai moral yang sepatutnya dipegang oleh para wakil rakyat yang bergelar sebagai “Yang Berhormat” itu.

Para pelajar di sekolah rendah dan menengah diajar perihal moral melalui mata pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan/Pengetahuan Moral. Kini sudah ada Sivik dan Kewarganegaraan pula. Nilai amanah dan kejujuran adalah antara aspek yang diberi penekanan dalam mata-mata pelajaran itu.

Tetapi, adakah wakil-wakil rakyat yang kita pilih dalam PRU dan PRK itu, yang kemudiannya menjadi perdana menteri, menteri-menteri, menteri-menteri besar atau ketua-ketua menteri, dan eksko-eksko atau sekadar bergelar YB biasa sahaja, memahami dan kemudiannya melaksanakan nilai yang diajarkan di sekolah itu? Jawabannya, mereka tidak melaksanakannya walaupun mereka memahaminya.

Hal ini tidak sukar untuk dibuktikan. Seperti yang kita ketahui, selepas PRU12, beberapa orang wakil rakyat telah menukar status diri mereka – daripada wakil rakyat yang berparti menjadi wakil rakyat bebas (tanpa memikirkan bahawa mereka sama sekali tidak akan menang jika mengisytiharkan diri mereka sebagai BEBAS semasa bertanding dahulu). Sudah tentulah orang seperti ini mengesampingkan amanah yang diberikan oleh pemilih kepadanya. Sudah tentulah orang seperti ini tergolong sebagai orang yang tidak jujur. Orang yang tidak jujur ialah PENGKHIANAT. Rasulullah SAW bersabda:

“Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia (tergolong sebagai) munafik tulen. Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik hinggalah dia meninggalkannya. (Empat sifat itu ialah) apabila dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir, dan apabila bertengkar ia mengetepikan kebenaran (menegakkan benang basah)”.

Berdasarkan sabda itu, PENGKHIANAT itu turut tergolong sebagai seorang MUNAFIK. Na‘uzubillahi min zalik.

Hal yang lebih menyedihkan ialah, jika ada wakil rakyat yang menyeberang ke parti lain seperti yang berlaku di utara Semenanjung dahulu. Sepatutnya, peneraju parti yang menjadi destinasi penyeberangan wakil rakyat itu tidak usah menerimanya sebaliknya mentarbiahnya. Ingatkan diri wakil rakyat itu tentang kejujuran, tentang amanah, tentang kemurkaan Allah SWT terhadap orang yang khianat. Begitu juga kepada diri wakil rakyat yang tiba-tiba bergelar sebagai Bebas. Ketua-ketua agama yang menggelarkan dirinya sebagai Sultan atau apa-apa sahaja harus memanggil wakil rakyat itu, mengingatkan wakil rakyat itu tentang kejujuran, amanah, khianat, dan munafik. Begitu jugalah kepada pemancing-pemancing yang menginginkan wakil rakyat tertentu beralih arah ke parti mereka pula. Buka-bukalah al-Quran dan kitab-kitab hadis.

Tidak jujur, tidak amanah, khianat, dan munafik ialah pintu kejahatan. Pintu kejahatan perlu ditutup dan untuk menutupnya, ciptalah suatu undang-undang yang melarang wakil rakyat yang dipilih rakyat menyeberang parti atau mem“BEBAS”kan dirinya. Oleh sebab orang yang dipilih dalam pilihan raya akan bergelar sebagai wakil rakyat, maka peliharalah, jagalah, hormatilah HAK rakyat supaya rakyat tidak tersalah pilih.

2 comments:

  1. salam sdr zul
    ahli politik hari ini adalah politik cari makan jauh sekali mahu berjuang untuk rakyat...tapi untuk anak bini dan kroni...slogan rakyat didahulukan adalah ritorik semata...

    ReplyDelete
  2. Salam, Sdr Faziz;
    Kita hairan bagaimanakah hal yang sebegini boleh melanda pemimpin dan kita juga.

    ReplyDelete