Wednesday, October 21, 2009

Kisah Anak Raja dan Raja

Terkejut saya apabila mendapat panggilan daripada seseorang. Suaranya seperti pernah didengar. Semasa memulakan bicara, suaranya “keras”. Saya kekagetan seketika.

“Engkau ada baca berita di Bernama Online?” Dia menyoal saya.

“Mengapa?” Saya menyoalnya semula, tanpa menanyakan gerangan dirinya dengan harapan secara perlahan-lahan saya akan dapat mengecam dirinya.

“Ada baca tak?” Dia mengulang pertanyaannya, masih dengan suara yang keras.

“Belum lagi. Sibuk.” Saya menjawab dengan suara yang rendah.

“Yang dia bercakap hal tu, apasal? Macamlah pandai sangat, macamlah bagus sangat. Adik sendiri pun tak terjaga.” Dia membebel.

“Engkau ni apa hal? Cuba cakap elok-elok.” Saya membidasnya walaupun saya masih tidak berupaya untuk mengenali dirinya.

“Ni ha, Tengku Faris menyokong usaha kerajaan Kelantan untuk mandapatkan royalti petroleum. Dia dah memihak dan macam hendak mengatakan Kerajaan Persekutuan tidak adil. Mana boleh macam tu?” Dia berkata.

“Eloklah macam tu,” kata saya. “Sebagai raja, hal itu menjadi tanggungjawabnya. Err..., tapi, engkau ni siapa? Aku tak camlah.” Akhirnya saya mengalah.

“Ini bukan Jalal ke?” Dia menyoal saya.

“Bukan, aku Zulkifli.”

Talian segera terputus. Saya terpinga-pinga. Telefon pejabat saya letakkan ke gagangnya.

Saya segera melayari Bernama Online dan menemukan berita itu. Saya geleng kepala dan tumbuh rasa kagum dalam diri saya terhadap anak raja itu. Baginda menuntut hak demi kesejahteraan negeri dan rakyatnya.

Dan, kemudian saya segera teringat akan titah baginda DYMM Sultan Pahang September lepas. Baginda menghendaki rakyat negeri itu terus menyokong kerajaan BN agar lebih banyak pembangunan sosial, ekonomi, dan pendidikan dapat dilaksanakan untuk faedah mereka. Kedua-dua orang raja ini melaksanakan tanggungjawab masing-masing mengikut pandangan masing-masing.

(Cuma yang berbahayanya titah baginda Sultan Pahang itu ialah baginda secara terbuka seperti mencuba untuk mempengaruhi rakyatnya supaya memihak kepada parti tertentu. Hal ini tidak harus berlaku kerana jika kelak ada raja dari negeri lain mengeluarkan titah yang berlawanan dengan baginda, tentu gawat jadinya. Kelak raja sesama raja bermusuhan hanya kerana mereka menyokong parti yang berlainan. Oleh sebab raja Melayu merupakan tonggak bangsa Melayu, kita tidak mahu mereka berbalah dalam hal-hal yang merugikan orang Melayu.)

Berbalik kepada titah Tengku Muhammad Faris Petra Sultan Ismail Petra, Pemangku Raja Kelantan itu, saya tidak nampak akan kejanggalan titahnya itu. Tidak percaya? Bacalah titahnya itu di sini.

Tentang orang yang “menyergah” saya itu, walau sesiapa pun dia, dia juga berhak memberikan pandangannya, sama seperti kita yang sering berbeda pendapat. Tetapi, dia tidak berhak bercakap dengan orang lain tanpa memberikan salam lebih dahulu dan kemudian meletakkan gagang tanpa meminta maaf.

2 comments:

  1. Salam .Kalaulah semua raja dan sultan di malaysia ini mengikut dan bertindak dibawah peraturan yang betul maka bamyak perkara-perkara pelik dapat diselesaikan.

    ReplyDelete
  2. Salam jua,
    Bukan sahaja perkara pelik dapat diselesaikan, malah mereka itu sendiri menjadi suatu institusi yang sangat dsegani, dihormati, dan ditakuti.

    ReplyDelete