Friday, October 2, 2009

Malapetaka di Sebelah Kita, Maksiat di Depan Kita: Padakah dengan Memicingkan Mata Sahaja?

KERANA marah, ada segelintir orang yang tidak bersimpati akan orang yang ditimpa musibah walaupun orang itu duduk di sebelah mereka. Lebih buruk lagi, ada yang berdoa agar orang-orang di sebelah mereka itu terus ditimpa musibah demi musibah kerana orang di sebelah mereka itu selalu menghina, mencerca, malah pernah mengancam hendak membunuh dia dan rakan-rakannya. Sehubungan dengan hal itu, mereka berpandangan bahawa orang-orang di sebelah mereka itu, yang tidak sedar diri kerana menghina orang lain walaupun pernah dan masih ditolong bantu, memang wajar mendapat musibah.

Yang saya maksudkan orang di sebelah kita ialah orang-orang di negara di sebelah kita. Jadi, malapetaka di sebelah kita pada tajuk siaran ini ialah malapetaka yang berlaku di negara di sebelah kita.

Di negara sebelah kita itu, malapetaka gempa bumi berlaku berulang-ulang dan bersambung-sambung, malah menurut laporan akhbar di negara sebelah kita itu, dalam tempoh sebulan ini, sudah 30 malapetaka berupa gempa menimpa mereka – ada yang turut kita rasai bahananya, tetapi banyak yang tidak kita rasai bahananya dan dengan itu kita pun berasa selamat. Walhal yang pasti, malapetaka itu tidak mustahil akan menimpa kita kerana semuanya berlaku di sebelah kita, dengan kata lain sangat hampir dengan kita. Jadi, apakah perlunya kita – kerana didorong marah – berdoa agar mereka yang di negara sebelah kita itu ditimpakan malapetaka demi malapetaka seolah-olah kita “bebas” daripada malapetaka itu?

Kalau kita berkata bahawa malapetaka itu ditimpakan oleh Allah SWT kepada orang-orang di negara sebelah kita itu kerana kejahatan dan kemaksiatan yang dilakukan mereka, maka tidak mungkinkah Allah SWT akan menimpakan malapetaka yang sama kepada kita pula kerana kita yang di sebelah sini juga tidak kurang daripada melakukan kejahatan dan maksiat? Tidak kiralah kejahatan dan maksiat yang kita lakukan itu sekategori dengan yang dilakukan oleh orang di negara sebelah kita itu ataupun sebaliknya, persoalannya ialah kita memang ada melakukan kejahatan dan maksiat, sesetengahnya berulang-ulang dan berterusan sehingga menjadi kelaziman.

Sebagai buktinya, kita biasa melihat senario ini – remaja awal baligh dan remaja hilang baligh sudah tidak tahu bila Maghrib, bila Isyak, bila Subuh sehingga demikian banyak yang tercongok di restoran mamak untuk menonton MU, Chelsea, Liverpool, Barcelona, dan Real Madrid beraksi. Remaja sekarang, termasuk para isteri dan gadis senja, sudah tidak takut untuk menayangkan pangkal paha, tundun, lurah buntut, dan lurah dada, malah sudah banyak yang membiarkan bahagian-bahagian itu diratah digomol sehingga ada yang menyerahkan diri bulat-bulat untuk dinikmati buaya-buaya lapar dan durjana. Yang menggantikan teh dengan Anchor, Carlsberg, dsb usah cerita – baik lelaki baik perempuan, baik yang separuh matang dan yang sudah berkerepot – mereka berbangga-bangga dengannya dan tidak segan silu bergambar untuk ditayangkan di Internet dsb. Kita tahu, saya tahu, semua orang tahu akan leluasanya semua kejahatan dan maksiat itu tetapi apakah yang kita lakukan? Cukupkah dengan bercakap dan mengutuk dan melihatnya dengan rasa benci meluap-luap? Cukupkah?

Dalam suatu peristiwa, Allah SWT menitahkan malaikat-Nya supaya membinasakan seluruh penduduk sebuah kampung kerana kejahatan-kejahatan yang dilakukan oleh penduduk kampung itu. Malaikat akur tetapi tatkala tiba di kampung itu, malaikat mendapati ada dua orang penduduk sedang beribadat di dalam musolla dengan sepenuh raga mereka. Malaikat kembali menemui Allah dan memaklumkan hal itu tetapi Allah SWT menitahkan malaikat-Nya supaya memusnahkan kedua-duanya sekali kerana mereka tidak mempedulikan masyarakat lain dan kejahatan yang berlaku di sekeliling mereka sebaliknya hanya mementingkan amal ibadah sendiri.

Jadi, berdasarkan peristiwa itu, tidak mungkinkah hal yang sama akan ditimpakan kepada kita kerana kita memicingkan mata, memekakkan telinga akan hal-hal kemaksiatan sedemikian? Kita asyik mendalami qiraat dan tajwid, belajar hal ehwal taharah di dalam Bahrul Mazi, mengejar lailatul qadar, dsbnya tetapi pada masa yang sama mengabaikan tanggungjawab kita untuk mendakwahi remaja awal dan remaja senja yang bertuhankan MU, Chelsea, Liverpool, Barcelona, dan Real Madrid di kedai mamak itu! Berapa kalikah kita menasihati gadis awal baligh dan gadis menopaus yang masih menelanjangkan paha, dada, tengkuk dan leher, tundun dan lurah punggung, dan sebagainya itu? Sampai bilakah kita mahu bersekongkol dengan kerajaan yang sambalewa dalam menangani kemaslahatan ini? Sampai bilakah kita pasrah dengan cara kerajaan dalam menangani kebobrokan itu yang lebih suka mendenda dan menghukum tanpa mentarbiyah dan mendakwahi mereka?

Dengan maksiat yang berlaku dan kita sekadar memerhatikannya sahaja, tidak mungkinkah malapetaka di negara sebelah kita itu akan diturunkan oleh Allah SWT kepada kita pula atau dihadirkan dalam bentuk yang lain yang bahananya sama dan mengerikan? Bukankah jam 6.16 petang 30 September 2009 lalu gempa di negara sebelah yang berskala 7.6 skala Richter turut menggegarkan kita sehingga kita berebut-rebut mengisi lif dan menuruni tangga? Tidakkah kita mahu menjadi manusia yang berfikir?

Hari ini kita masih selamat daripada malapetaka itu, esok barangkali ada yang mengucapkan Selamat Datang Malapetaka ke negara sebelah sini. Bersediakah kita? Sekali lagi, tidak mahukah kita menjadi manusia yang berfikir?

Ingat, janganlah kita memicingkan mata memekakkan telinga dan bersorak-sorai atas nasib yang menimpa orang-orang di sebelah kita. Bersimpatilah dan bermuhasabahlah.

6 comments:

  1. salam. benar kata tuan tu.... siapa yang kita nak salahkan?

    ReplyDelete
  2. Salam, Syekh;
    Ana bimbang bahawa kita tergolong sebagai manusia yang bersubahat dengan pelaku maksiat itu.

    ReplyDelete
  3. Salam Sdr Zulkifli,

    Trm kasih kerana sudi singgah dan add link blog zai kat blog sdr yer..semoga kita sama2 dapat berkongsi maklumat dari masa kesemasa..

    Suami saya pun bernama Zulkifli..indahnya apabila mendapati ramai yang bernama Zulkifli juga mempunyai akhlak yg baik dan turut berjihad atas nama Islam..

    Salam Ukhwah..teruskan perjuanganmu wahai sahabatku..

    ReplyDelete
  4. Terima kasih, Sdr Zai atas saranan dan puji-pujian. Salam persahabatan dan salam ukhuwah. Alhamdulillahi robbil 'alamin. Salam jua kepada suami dan anak-anak.

    ReplyDelete
  5. Salam, Sdr BB;
    Betul kata Sdr, sangat banyak hikmahnya kepada yang ditimpa musibah dan kepada kita yang melihatnya. Marilah kita sama-sama bermuhasabah diri.

    ReplyDelete