Monday, October 26, 2009

Pengguna Bila-bila Pun Terkena

Baru-baru ini, dengan ditemani isteri, saya berkunjung ke pusat jualan komputer terkenal di ibu kota untuk membeli komputer riba baharu. Seorang jurujual di kedai komputer yang pertama kami kunjungi menyatakan bahawa kami boleh membeli komputer secara bayaran mudah tanpa interest (skim Zero Interest) dengan menggunakan kad kredit. Saya dan isteri tidak memberikan kata putus dalam hal ini, sebaliknya terus berkeliling untuk mencari komputer riba yang mempunyai ciri-ciri yang menarik dan berpadanan dengan budget kami. Semasa berkeliling itu barulah kami ketahui bahawa semua kedai komputer yang kami kunjungi turut menyediakan skim ini. Maka, sambil membuat survey untuk mencari komputer riba yang mempunyai ciri-ciri yang menarik hati kami, kami berbincang dan akhirnya bersetuju untuk memanfaatkan skim itu.

Setelah hampir longlai membuat survey, akhirnya kami menemukan sebuah kedai komputer yang turut menjual komputer riba idaman kami. (Hampir semua kedai meletakkan harga yang berbeda-beda untuk model yang menambat hati kami itu.) Harga yang ditawarkan oleh kedai itu adalah yang paling rendah antara belasan kedai lain yang kami kunjungi. Seperti semua kedai lain, kedai ini juga menyediakan skim Zero Interest.

Semasa menyerahkan kad kredit untuk membuat bayaran, kami terkejut apabila juruwang di kaunter bayaran itu mengatakan bahawa untuk memanfaatkan skim Zero Interest ini, kami akan dikenakan caj tambahan sebanyak 6% sebagai caj handling fee. Hal ini bermakna, jika komputer riba itu berharga RM2900.00, kami akan dikenakan bayaran tambahan sebanyak RM174.00! Kami tidak berfikir panjang. Pembelian itu kami batalkan.

Baru-baru ini juga, saya pergi ke sebuah syarikat penerbitan yang banyak mengeluarkan buku dan majalah bahasa dan sastera. Saya membeli beberapa buah majalah di samping beberapa buah buku eksklusif. Kebetulan saya mempunyai kenalan di sini, maka saya menggunakan nama beliau untuk mendapatkan diskaun bagi pembelian majalah-majalah dan buku-buku tersebut. Apabila saya hendak menggunakan kad kredit untuk membuat pembayaran, pembantu jualan menolaknya dengan alasan buku-buku yang diberi diskaun tidak boleh dibayar dengan menggunakan kad kredit. Saya berasa hairan dengan polisi bodoh ini dan apabila ditanyai rasionalnya, dia memberitahu saya bahawa hal itu dilakukan kerana pihaknya terpaksa membayar sewa dan kos lain untuk memperagakan majalah dan buku di situ. Tidak masuk akal!

Dua situasi itu menyerlahkan perihal “kedunguan” saya tentang hak-hak pengguna. Untuk situasi yang pertama, kad kredit yang digembar-gemburkan banyak mempunyai kebaikan kerana tidak perlu membawa tunai ke hulu dan ke hilir, rupa-rupanya menjadi alat untuk peniaga-peniaga membuat wang daripada skim-skim tertentu yang diperkenalkan mereka. Untuk situasi yang kedua, anda fikirkanlah sendiri.

Tentang komputer riba ini, yang menarik untuk difikirkan ialah, kerajaan menghendaki kita menjadi rakyat yang cerdas dalam teknologi maklumat dan komunikasi (celik komputer). Kerajaan menggalakkan kita memiliki komputer malah pada suatu ketika dahulu ada pihak-pihak (kerajaan?) yang memperkenalkan kempen "1 Rumah 1 Komputer". Malah, untuk merealisasikan hasrat kerajaan itu, kos pembelian komputer ditolak daripada cukai pendapatan.

Dalam hal kad kredit, kerajaan menggalakkan kita berbelanja (sehingga banyak orang yang akhirnya terjerat dengan hutang kad kredit ini). Apabila menyedari bahawa galakan itu telah menyebabkan orang boros berbelanja, melalui Belanjawan yang baru dibentangkan, kerajaan akan mengenakan caj RM50.00 setahun kepada pengguna kad kredit (sebagai bayaran perkhidmatan apa, kurang pasti pula saya. Kasihan orang yang memang sudah sedia banyak hutang dengan kad kredit. Bertambah RM50.00 lagi hutang mereka.)

Awalnya, kerajaan menggalakkan kita berbelanja untuk merangsang ekonomi sampai peratusan caruman KWSP pun dibenarkan untuk dikurangkan supaya rakyat mempunyai duit yang lebih di dalam poket untuk berbelanja. Oleh itu, apabila kerajaan mengesyorkan hal ini, bank-bank seperti mendapat lampu hijau untuk mempermudah dan memperbanyak pengeluaran kad kredit. Maka, berpusu-pusulah ejen-ejen kad kredit di pusat-pusat beli-belah “mengganggu” orang supaya mengisi borang untuk memohon kad kredit yang dipromosikan mereka. Banyak orang yang menolak tawaran mereka, tetapi banyak juga yang terpengaruh.

Semua situasi yang berkaitan dengan kad kredit ini mengelirukan saya. Yang pasti dipersetujui banyak pihak ialah, janganlah gunakan kad kredit. Berbelanjalah secara tunai. Atau, mungkin boleh menjadi seperti rakan saya yang hanya menggunakan kad kredit untuk mengisi petrol sahaja.

2 comments:

  1. ular ooo ular
    naper kau nak makan katak?
    camana aku tak makan
    memang makanan aku (2X)

    *repeat till fade

    ReplyDelete
  2. Salam, Bro;
    Tak kan habis-habisnya kita ni menjadi mangsa kepada pemangsa.

    ReplyDelete