Tuesday, October 27, 2009

Tragedi, Tragedi, Tragedi

TRAGEDI I

Jambatan gantung di Sungai Kampar, Kuala Dipang runtuh. Tidak mengapalah jambatan itu runtuh kalau pada masa itu tidak orang yang menggunakannya. Tetapi, malangnya dan yang sangat mengharukan perasaan kita, pada masa jambatan gantung itu runtuh, dipercayai ada 59 orang pelajar sekolah rendah sedang menggunakannya. Kini, 22 orang daripada 59 orang pelajar yang menyertai perkhemahan hilang setelah terhumban ke dalam sungai dan dipercayai dihanyutkan arus. (Barangkali, Tragedi Pos Dipang pada 29 Ogos 1996 dahulu berlaku di sungai yang sama. 44 nyawa terkorban dalam kejadian itu.)

Tragedi itu berlaku kira-kira jam 10.30 malam. Pelajar-pelajar itu dikatakan menggunakan jambatan gantung yang baru dua minggu disiapkan itu untuk pulang ke khemah masing-masing selepas menikmati minum malam.

Mereka adalah antara 255 orang pelajar (115 orang berbangsa Melayu, 73 orang berbangsa India, dan 62 orang berbangsa Cina) dari 80 buah sekolah rendah sekitar Daerah Kinta Selatan yang mengikuti Kem Satu Malaysia Peringkat Daerah Kinta anjuran oleh PPD Kinta Selatan.

TRAGEDI II

Untuk menyara diri dan keluarga, dia merantau dari Indonesia. Barangkali, oleh sebab tiada kelayakan yang sesuai dengannya, dia telah berkhidmat sebagai pembantu rumah di negara ini. Yang menyedihkan, hasrat menggunung untuk menyara diri dan keluarga telah membawa kematian kepada dirinya! Pembantu rumah berusia 36 tahun yang bernama Mantik Hani itu telah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 26 Oktober 2009, kira-kira jam 10 pagi di Unit Rawatan Rapi Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang.

Mantik ditemui separuh pengsan dengan kesan lebam dan luka hampir seluruh badan, dipercayai didera oleh majikannya di dalam tandas sebuah rumah di Taman Sentosa, Klang pada hari Selasa lepas. Mantik dikurung dalam tandas, dicukur kepalanya hingga hampir botak, dan tidak diberi makan beberapa hari oleh majikannya. Dia diselamatkan oleh pihak polis pada pukul 7:00 petang hari yang sama selepas menerima laporan mengenai penderaan itu daripada seorang tukang sapu yang bertugas membersihkan kediaman rumah suspek.

Susulan daripada kejadian itu, pihak polis telah menahan reman majikan pembantu rumah itu yang bekerja sebagai peniaga pasar dan isterinya untuk membantu siasatan. Lelaki itu menyerah diri kepada pihak polis dan direman sehingga 28 Oktober manakala isterinya direman sehingga 27 Oktober.

ULASAN TRAGEDI I
Saya sangat terharu. Anak-anak yang berusia antara 8-10 tahun yang berpotensi untuk menerajui negara pada masa depan ditimpa tragedi sedemikian. Ya, Allah, selamatkanlah anak-anak itu. (Tragedi itu memang sudah ditetapkan Allah tetapi bagaimanakah jambatan itu boleh runtuh?)

ULASAN TRAGEDI II
Presiden Indonesia khabarnya akan melawat ke Malaysia. Akan disentuhnyakah tragedi yang masih berulang-ulang ini? Atau, isu ini akan dijadikan modal oleh rakyat Indonesia untuk menghentam kita? Jika benar majikan itu bersikap di luar sifat kebinatangan, dia memang wajar dijatuhi hukuman gantung kerana membunuh! Dia juga layak dihina kerana memalukan nama Malaysia.

(Pada masa yang sama, polis sedang memburu seorang pembantu rumah warga Indonesia yang melarikan diri selepas mendera anak-anak majikannya yang berusia enam dan satu tahun setengah di samping turut mencuri komputer riba dan wang tunai RM200.00 milik majikannya di Desa Subang Permai, Jumaat lalu. Pembantu rumah itu bernama Susanti Lutfiyah, berusia 27 tahun dan berasal dari Malang, Jawa Barat.)

2 comments:

  1. salam tuan rumah....

    yang pergi tetap akan pergi
    kerna telah tersurat dr azali lagi,
    anak2 bpontensi ditimpa trajedi
    org yg btanggungjawab kemana pergi?

    ReplyDelete
  2. Salam jua Ummi Humaira;
    Berita yang baru diterima mengatakan hanya tiga orang pelajar yang ditimpa musibah itu. Tiga pun nyawa juga.

    Yang bertanggungjawab pasti sedang "panas punggung".

    Dari sisi lain, saya berasa hairan mengapakah kem-kem seumpama ini diadakan di tempat-tempat berisiko seperti ini?

    ReplyDelete