Thursday, August 13, 2009

Chef Wan dalam “Oprah Winfrey Show”

Berdasarkan laporan oleh pihak Mstar, selebriti chef paling popular di Asia, Redzuawan Ismail, atau lebih tersohor dengan panggilan Chef Wan, telah mendapat undangan untuk menjadi tetamu istimewa pengacara bicarawara (“talk show”) terkenal, Oprah Winfrey. Undangan itu telah disampaikan kepada beliau oleh Ketua Pegawai Asian Food Channel, Maria Brown, yang bertindak sebagai orang tengah.

Jika hal ini menjadi realiti, Chef Wan akan menjadi rakyat Malaysia pertama yang muncul dalam rancangan “Oprah Winfrey Show” yang sangat terkenal itu. Sudah sewajarnyalah warga chef di negara ini, amnya, dan seluruh rakyat Malaysia, khususnya, berasa bangga dengan perkembangan ini dan kita berharap agar hal ini akan menjadi realiti.

Chef Wan baru sahaja menikmati kejayaan sebagai “The Best Celebrity Chef in The World” di anugerah “World Gourmand Cookbook and Media Awards 2009”. Dalam anugerah itu, beliau telah berjaya menewaskan selebriti chef popular dari seluruh dunia. Kemenangan beliau turut dilaporkan oleh New York Times dan beliau juga kemudiannya telah ditemu ramah oleh pihak majalah Le Prestige.

Chef Wan dilahirkan di Singapura pada tahun 1958 tetapi keluarganya telah berpindah ke Sungai Koyan di Pahang pada awal tahun 1970-an. Sebelum terkenal sebagai chef, beliau merupakan seorang akauntan. Lapangan masak-memasak ini didalaminya di California dan Perancis. Beliau adalah antara chef yang mendapat anugerah fellowship daripada Universiti Thames Valley selain Gary Rhodes.

Sisi lain Chef ini banyak yang tidak diketahui orang. Beliau sangat dermawan. Kerana menyedari harta berjuta-juta yang dimilikinya tidak dapat dibawa pergi, beliau menghabiskan sebahagian besar daripadanya untuk adik-beradik, bekas isteri, anak-anak yatim, orang-orang cacat, dan orang-orang kampung yang miskin.

Dalam satu program bicarawara yang dihoskan oleh beliau sendiri, beliau meluahkan rasa terkilan dan rasa anehnya kerana ada kalangan masyarakat yang membenci dan mengutuk selebriti itu dan selebriti ini dan dalam hal ini beliau menyebut nama Mawi.

“Tetapi, walau apa-apa pun yang dikata orang, dia (Mawi) tetap juga menggendong wang pulang,” begitulah lebih kurang katanya.

Daripada kata-katanya itu, kita dapat membayangkan betapa beliau tidak gemar akan sikap segelintir masyarakat kita yang iri hati dan membenci pihak lain.

Marilah kita sama-sama berdoa agar undangan itu menjadi realiti. Jika hal itu menjadi realiti, kita berharap agar beliau tidak lupa untuk memperkenalkan kepelbagaian masakan tradisional kita kepada dunia di samping merealisasikan impiannya untuk mendedahkan kehebatan dan keindahan agama Islam melalui cara penganutnya makan.

Syabas, Chef Wan!

No comments:

Post a Comment