Monday, August 17, 2009

Tentang Si Virus Kerbau Pendek H1N1 Itu Lagi

Di negara kita yang tercinta ini, sehingga kini (17 Ogos 2009), daripada 4 225 orang yang dijangkiti H1N1, 64 orang daripadanya telah tewas. Kita sudah hampir memintas negara Kanada dari segi bilangan mangsa yang mati. (Sehingga 14 Ogos 2009, Kanada berada di tangga ke-9 dari segi jumlah orang yang mati. Di negara itu, daripada 10 449 yang dijangkiti virus kerbau pendek itu, 66 orang daripadanya telah tewas.)

Di negara kita, angka yang dijangkiti baru 4 225 orang, tetapi yang berangkat ke alam baqa sudah berjumlah 64 orang! Adakah kita akan mengikut jejak negara Argentina yang sehingga 7 Ogos 2009 telah mencatatkan 337 kematian daripada hanya 5 710 orang yang dijangkiti virus itu?

Sebagai perbandingan, sehingga tempoh 14 Ogos 2009, bilangan orang yang dijangkiti virus H1N1 di Jerman ialah 11 493 manakala di Jepun ialah 5 022. Tetapi daripada jumlah yang agak besar itu, tiada satu nyawa pun yang melayang di kedua-dua buah negara itu. Apakah rahsia mereka? Tentulah, pada pandangan saya, tahap kesedaran mereka terhadap usaha untuk melawan pandemik ini dari peringkat awal lagi sangat tinggi dan tahap kesedaran dan kesungguhan itu bermula di peringkat kerajaan tentunya. Sebagai buktinya, negara Jepun sanggup untuk menyewa hotel di sekitar lapangan-lapangan terbang mereka untuk mengkuarantin semua pengunjung asing. Kita?

Sekarang TPM bercadang untuk menjadikan topeng muka dan mulut sebagai barang kawalan buat sementara ini (bukannya mewajibkan setiap orang memakainya). Kita seperti tidak tahu yang mana lebih penting.

Di restoran-restoran, kita masih belum menemukan pengusaha-pengusahanya meletakkan tanda arahan atau nasihat kepada para pelanggannya supaya membasuh tangan sebelum makan, memakai topeng, dan sebagainya (ah, jika diletakkan peringatan-peringatan seperti itu pun, banyak orang yang memilih untuk memejamkan mata, memekakkan telinga – sama seperti arahan larangan merokok di restoran-restoran yang dengan wewenang dilanggar orang!)

Kita sedang berdepan dengan krisis. Rasa saya, tidak ada sesiapa pun yang dapat membetulkan krisis ini selain daripada diri kita sendiri, baik sebagai pemimpin, rakyat, ketua keluarga, dan anak-anak. Ada tokoh agama yang berkata wabak ini sebagai bala. Betullah itu. Ada sesiapa hendak menafikannya?

No comments:

Post a Comment