Friday, August 14, 2009

Gula Sudah Tidak Manis Lagi


Bapa saya peniaga. Beliau memulakan perniagaannya dengan membuka warung kopi di Kampung Bagan Terap, kampung kami, pada awal tahun 1960-an dahulu. Apabila saya bersekolah, khususnya semasa di sekolah menengah, saya menjadi tangan kanannya dalam perniagaan itu. Saya boleh membancuh kopi dan minuman lain dengan baik dan disukai oleh pelanggan, tetapi saya tidak dapat membancuh air teh dengan baik dan dengan itu air teh buatan saya tidak digemari pelanggan kerana rasanya tidak konsisten. Sebabnya, saya tidak menggemari air teh, khususnya teh susu, dan saya tidak tahu bagaimanakah rasa teh susu yang dikategorikan sebagai sedap.

Pada suatu ketika, atas sebab-sebab yang tidak saya fahami, pada tahun 1975-1976, bapa saya menyewakan kedai minumannya dan beliau menjalankan perniagaan kain lelong (sekarang diistilahkan sebagai kain bundle). Saya juga menjadi tangan kanannya dalam perniagaan itu.

Beliau kembali mengambil alih kedai minuman yang disewanya pada tahun 1977 di samping menjadi peraih hasil tangkapan hidupan air tawar dari Sungai Bernam, khususnya udang galah dan ikan baung. Beliau sangat berjaya dalam perniagaan sampingannya itu dan dengan demikian, peranan saya sebagai tangan kanannya dalam mengendalikan kedai minumannya semakin penting. Tidak dapat saya ingat dengan baik bilakah kerjayanya sebagai peraih udang galah dan yang lainnya dihentikan tetapi yang pasti, kerjayanya itu berhenti terus apabila udang galah, baung, tapah di Sungai Bernam seakan-akan pupus!

Beliau kini kembali dengan perniagaannya asalnya, membuka kedai minuman tetapi bukan menjual air kopi dan minuman panas yang lain, sebaliknya menjual ais (air batu, kata orang kampung saya), air tebu, cendol, dan ABC. Pendapatannya? Bolehlah tahan. Air batu sangat laris pada musim perkahwinan dan bulan puasa!

Awal Ogos yang lalu, beliau menghubungi saya, meminta saya membelikannya gula! Beliau, rupa-rupanya bukan meminta bantuan saya seorang, tetapi turut meminta bantuan adik-beradik saya yang lain yang berada di Lembah Klang ini juga. Beliau meminta kami yang berjumlah lima orang kesemuanya supaya membelikannya 10 kg gula setiap seorang. Saya tanya mengapa, dia kata gula sukar diperoleh di kampung. Saya dapat membeli 14 kg, adik-adik saya dapat membelikannya 10 kg setiap seorang! Puh, sudah ada 54 kg!

Baru-baru ini, ibu saya meminta saya dan adik bongsu saya membelikannya 10 kg lagi setiap seorang. Saya hairan. Tak kan dua minggu dah habis, fikir saya.

“Dekat sini mahal,” kata ibu saya. “Dua ringgit sekilo!” Saya terkejut. Memang saya terkejut. Harga yang asalnya RM1.45 sekilo sudah jadi RM2.00! Cekik darah, memang cekik darah!!!

Pagi itu, kerana saya sudah berjanji untuk pergi ke kebun di Kuala Selangor dan bertemu dengan ibu dan bapa saya di sana, saya terpaksa juga mencari 10 kg gula yang dikehendakinya di serata kedai di tempat tinggal saya. Tetapi, setiap kedai hanya membenarkan saya membeli 1 kg sahaja malah ada kedai yang tidak mempunyai stok langsung! Dapatlah saya 2 kg. Adik saya langsung tidak dapat membelinya walau 1 kilo sekalipun.

Saya berfikir-fikir, apakah puncanya semua ini? YB Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi, dan Kepenggunaan – Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob – semasa menutup Bengkel mengenai Penambahbaikan Tadbir Urus Korporat dan Etika-etika Strategi dalam Pengukuhan Sistem Integriti Institusi Menentang Rasuah menyatakan, “Kekurangan bekalan gula bukan semuanya berpunca daripada pemborong...” tetapi disebabkan juga oleh (1) permintaan luar jangkaan di sesetengah tempat; (2) sikap pengguna yang mengamalkan pembelian serentak (sebagai persediaan untuk membuat kuih bersempena dengan sambutan Hari Raya Aidilfitri); dan (3) perbuatan menyeludup gula ke negara jiran oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Punca itu, rasa saya, memang benar (pemborong memang dalang utamanya). Tetapi, saya masih tidak puas hati. Rasa saya, tentu ada sebab-sebab lain.

Ramadan sudah hampir. Bagi orang Melayu-Islam, secara amnya, kemuncak bulan Ramadan ialah bulan Syawal. Yang difikirkan mereka ialah membeli pakaian baharu, menukar langsir, menukar sofa, membeli kuih raya, dan sebagainya. Pada zaman yang mementingkan masa, rasanya, tidak banyak yang rajin membuat kuih raya sendiri. Semuanya membeli “kuih tunjuk” (istilah yang digunakan untuk kuih raya yang dibeli).

Hal ini berbeda dengan peniaga Melayu-Islam, bulan Ramadan merupakan bulan pesta mengumpulkan wang! Pelbagai jenis perniagaan diceburi mereka, antaranya menjual makanan dan minuman dan dalam hal ini, merekalah yang paling banyak menggunakan gula. Mereka ini beroleh ribuan ringgit sepanjang bulan Ramadan hanya dengan menjual pelbagai jenis makanan dan minuman yang kebanyakannya manis kerana bersumberkan gula (hatta rendang tok, kuah ayam percik pun menggunakan gula) di bazar-bazar Ramadan yang disediakan oleh PBT.

Jumlah mereka yang berniaga di bazar Ramadan sangat banyak. Di Kuala Lumpur sahaja, lebih daripada 10 000 tapak niaga disediakan (DBKL menyediakan lebih daripada 6 000 tapak niaga manakala badan NGO dan persatuan-persatuan tertentu menyediakan lebih daripada 4 000 tapak niaga. Jika separuh daripada mereka menjalankan perniagaan yang ada kaitannya dengan gula, dan pendapatan bersih purata mereka sekitar RM2 500 sepanjang Ramadan, mereka telah mengumpulkan RM12.5 juta sebulan! Jumlah ini baru di KL sahaja. Bagaimanakah pula dengan di Shah Alam, Ipoh, Bangi, Johor Bahru, dan lain-lain? Jika dicampurkan semuanya, saya yakin, jumlah yang dikumpulkan oleh peniaga Melayu-Islam ini mencecah hampir ratusan juta ringgit. Jumlah ini sangat banyak dan jumlah ini belum dicampur dengan peniaga Melayu-Islam yang mengambil tempahan untuk membuat kuih raya di seluruh negara!

Jadi barangkali (maksudnya “mungkin”), ada sesetengah pihak yang “kurang senang” dengan perkembangan ini. Ekonomi orang Melayu-Islam di Tanah Melayu ini tidak boleh dibiarkan berkembang seperti itu. Lalu, mereka bertindak mensabotaj dengan membiarkan peniaga Melayu-Islam seperti bapa saya, terkapai-kapai mencari gula.

Anda fikir bagaimana? Ah, andaian saja! Hah?

No comments:

Post a Comment