Wednesday, August 12, 2009

Cebisan Silam: Ada yang Telah Pergi

Seperti yang saya titipkan dalam profil saya di dalam Blog ini, saya sangat “gila” akan badminton. Minat terhadapnya wujud sejak sekian lama tetapi tidaklah sampai berlatih dan dilatih seperti Misbun Brothers. (Saya mula bermain badminton di sekolah rendah dan mewakili sekolah dalam permainan ini dalam permainan beregu – selalunya kalah. Saya tidak aktif bersukan semasa bersekolah menengah tetapi dalam tempoh itu saya ada bermain bola sepak dan badminton dengan rakan-rakan sekampung.)

Peluang bermain badminton terbuka luas semasa saya mula menyertai Penerbit Fajar Bakti (PFB, sekarang Oxford Fajar). Hampir setiap petang kami akan “bergasak” di gelanggang badminton (dibuat di dalam gudang dengan bantuan cahaya lampu yang samar dan tidak sesuai untuk bermain badminton). Kemudian, kami beroleh tempat yang sesuai untuk “bergasak” di Catholic High School di Petaling Jaya, dari jam 1:00 tengah hari-3:00 petang, hari Sabtu. Yang selalu bermain pada waktu itu hanyalah teman sepejabat, iaitu saya sendiri, Salleh Rozan, Zali Saidin, dan Misnan Jamal. Sesekali, sifu kami – Lim Shin Fook – akan turun bermain dengan disertai Mohd. Noor Jalil dan Kamil Azahar Othman (Lim Shin Fook dan Mohd. Noor Jalil handal dalam permainan ini dan biasanya merekalah yang akan menjadi juara dan naib juara apabila diadakan kejohanan). Kemudian, Zakaria Harun (kakitangan baharu di PFB) menyertai kami.

Selepas tempoh enam bulan tamat, dan kami tidak dapat menyambung tempahan di sekolah itu, kami bermain di dewan baharu di Sekolah Menengah Bukit Bintang di Petaling Jaya pula. Masa bermain tetap sama. Waktu itu, bekas teman sepejabat, Hashim Md. Isa (yang kemudiannya menjadi kapten) mula menyertai kami. Dan pada waktu itu juga, kami sudah mula mengenakan yuran untuk membiayai kos sewa gelanggang dan pembelian bulu tangkis. Hal ini bermakna, kami telah mula menubuhkan grup badminton sendiri.

Oleh sebab sewa di Sekolah Bukit Bintang itu agak mahal, kami mula berkelana untuk mencari lokasi baharu dan disebabkan kebanyakan ahli grup tinggal di sekitar Kampung Dato’ Keramat (Kampung Baru, Jalan Gurney, dan Dato’ Keramat sendiri), maka Dewan Serba Guna Dato’ Keramat telah dipilih menjadi lokasi permainan.

November 1987, saya berkahwin. Selepas berkahwin, saya tinggal di Semenyih di rumah bapa mentua yang belum pernah dihuni. Pada waktu itu, saya tidak memiliki apa-apa kenderaan sehinggalah selepas tiga bulan berkahwin. Kerana didorong oleh minat yang terlalu mendalam (sebenarnya daripada segi permainan, saya ini tidaklah sehandal mana pun), dan saya tidak dapat mengorbankan minat itu demi suatu perkahwinan, maka saya tetap akan turun untuk bermain pada setiap hari Sabtu, dari jam 1:00 tengah hari-3:00 petang. Untuk ke sana, saya akan menaiki bas Foh Hup hingga ke Puduraya dan kemudiannya menunggu rakan-rakan di Kompleks Kota Raya untuk ke Keramat. Setelah memiliki kenderaan sendiri (milik isteri), pergerakan saya menjadi mudah sedikit dan dapatlah kawan-kawan menumpang kereta buruk itu (selepas permainan tamat).

Dalam tempoh kami ligat “bergasak” itu, sifu kami – Lim Shin Fook yang kami panggil Mr. Lim – diserang strok dan lumpuh seluruh badan. Sewaktu melihatnya datang ke pejabat (sambil dipapah isteri dan anak gadisnya) untuk menerima sumbangan daripada pihak syarikat, saya hampir tidak percaya kerana orang yang sukar ditewaskan itu kini sudah tidak dapat bermain lagi, malah tutur katanya pun sudah tidak jelas. (Dalam puluhan kali bertarung dengannya, saya hanya pernah menewaskannya sekali dalam permainan perseorangan).

Setelah beberapa lama, tiga orang ahli tetap grup kami – Salleh, Zali, dan Kamil – mula tidak menunjukkan minat (Misnan memang tidak bermain dengan kami lagi kerana Dato’ Keramat terlalu jauh baginya yang tinggal di Kampung Dato’ Harun di Jalan Klang Lama!). Kami mendapat beberapa orang ahli baharu, iaitu Hasim dan Jamali, teman sepejabat dan kenalan kapten kami dan tidak lama kemudian, Hamdan, teman saya dan Zakaria. Sejak itu, kami bermain di Kompleks Sukan Bangsar sahaja, pada setiap hari Rabu, dari jam 9:00-11:00 malam. Lokasi itu kekal dari waktu saya masih menetap di Semenyih sehinggalah kemudiannya berpindah ke Kajang (daripada bekerja di PFB, Eastview, Sasbadi hinggalah ke tempat kerja sekarang).

Di penghujung perkhidmatan saya di Penerbit Fajar Bakti (1993), bulan Sukan telah dianjurkan oleh Badan Sukan dan Kebajikan Kakitangan PFB (BADAN). Semua jenis sukan diadakan, daripada dart, catur, dan dam hinggalah kepada pingpong, sepak takraw, bola sepak, dan badminton. Lokasi Bulan Sukan itu bermula di pejabat (untuk permainan dart, catur, dan dam), diikuti Padang Astaka Petaling Jaya (untuk perlawanan bola sepak), Stadium Negara (untuk permainan badminton), dan Dewan Serbaguna Cheras (untuk permainan pingpong, sepak takraw, dan badminton [yang tidak selesai semasa di Stadium Negara]). Saya beroleh gelaran juara dalam permainan bola sepak, sepak takraw, dan pingpong (beregu) dan naib juara dalam sukan pingpong (perseorangan) dan badminton (beregu dan perseorangan). Hal ini membolehkan saya menjadi Olahragawan PFB!

Saya sangat mengingati perlawanan akhir badminton dalam acara beregu. Pasangan saya pada waktu ialah Kamil Azahar Othman dan lawan yang kami tentang ialah Salleh Rozan yang berpasangan dengan Pengarah Urusan kami, Mr. M. Sockalingam (panggilan mesranya MS atau Mr. Socka). MS memang seorang ahli sukan yang hebat. Selain handal bermain badminton, beliau juga handal dalam permainan hoki.

Masih saya ingat, semasa dipelawa oleh Encik Abdul Majid Baharom (Cik Majid) dan Encik Mohamad Bahadon (Cik Mat) untuk menyertai Bulan Sukan ini, MS memilih untuk bermain badminton dalam acara beregu (sebagai sokongan moral kepada BADAN dan semua kakitangan PFB agaknya). Beliau kemudiannya bertanya kepada mereka, “Who is the best badminton player in our company?” Encik Majid menyebut nama saya dan nama Salleh. Dia terus memilih Salleh!

Perlawanan akhir yang berlangsung di Stadium Negara itu (pihak BADAN menyewanya dari jam 10:00 pagi-2:00 petang) sangat hebat. Walaupun salah seorang yang kami tentang itu ialah Pengarah Urusan kami sendiri, kami tidak memberikan peluang langsung kepadanya. Kami boleh bermain sambalewa sebagai tanda menghormati kedudukannya, tetapi semangat kesukanan tidak memerlukan sikap itu. Salleh sendiri bermain bukan untuk mengampu bodeknya. Dengan kata lain, dia bermain mengikut keupayaan tenaganya, iaitu dia bermain mati-matian tetapi tidaklah sampai memaksa diri. Sebagai buktinya (Salleh sendiri mengakuinya), di hujung permainan, keletihannya sangat ketara. Beberapa hantaran kami tidak dapat dikembalikannya dengan baik dan dia sudah jarang-jarang melakukan smash.

Pertembungan itu berlangsung sehingga set penentuan (“rubber game”) dan hingga ke mata dius. Kemenangan pada mata dius (17-16) yang diperoleh oleh Salleh dan MS itu adalah kerana kesilapan Kamil yang gagal membuat “netting” dengan kemas. (Saya tidak ingat skor pada set pertama dan set kedua tetapi kami tewas dalam set pertama tetapi menang dalam set kedua.)

“Balik dari Stadium, malam tu aku tak boleh nak lelap!” Itulah yang diluahkan oleh Kamil semasa kami bertemu di pejabat pada pagi Isnin, yakni selang sehari selepas kekalahan itu. Dia betul-betul menginginkan kemenangan dan berasa kesal atas kegagalannya membuat “netting” dengan baik. Hal ini demikian kerana kedudukan mata pada waktu itu ialah 16-16 dan pihak lawan sedang memegang servis kedua. Jika “netting”nya berjaya, kami akan merampas servis (mempunyai dua servis) dan peluang untuk menang memang sangat besar). Itulah andaian beliau tetapi saya tidak menyesalinya langsung kerana masing-masing telah menunjukkan permainan yang baik!

Pada tahun 2004 (pada waktu itu ahli grup yang tertubuh sekitar tahun 1984 itu hanya tinggal Hashim, Zakaria, Hamdan, Mokhtar, dan saya sendiri dan untuk meramaikan ahli, saya membawa adik-adik saya – Noordin, Azli, dan Sharul), kami tidak lagi bermain bersama. Maka, hasrat kami untuk bermain bersama sehingga berusia 60-an seperti kumpulan “jiran” kami di gelanggang bersebelahan, tidak menjadi kenyataan. Kira-kira setahun selepas kumpulan kami bubar, Zakaria, teman regu saya, telah kembali menghadap Tuhannya, Tuhan saya, Allah SWT. Kini, kami bermain dengan kumpulan masing-masing di tempat tinggal kami (saya di Kajang, Hamdan di Hulu Klang, Hashim di Sungai Buloh, Sahrul di Taman Medan).

Di Kajang, saya mula menyertai grup yang saya sertai sekarang sejak tahun 2005. Jika dibuat perbandingan, pemain-pemain dalam grup baharu saya ini lebih hebat daripada grup lama saya. Pemain-pemainnya banyak yang muda dan sesetengahnya memang pernah mendapat latihan formal. Tetapi, kenangan bersama dengan teman-teman dalam grup lama saya, khususnya Hashim, Hamdan, dan Allahyarham Zakaria lebih hebat, lebih sentimental, dan lebih berbekas di hati saya. Kenangan minum bersama selepas permainan tidak dapat diulang semula. Kenangan kami (saya, Hashim, dan Hamdan) makan tengah hari di Restoran A&W di Petaling Jaya bersama dengan Allahyarham Zakaria tatkala beliau keluar dari hospital pada kali pertama, tidak dapat diulang semula. Kini, Zakaria telah tiada dan saya sendiri terasa tidak mampu untuk bermain di Kompleks Sukan Bangsar lagi kerana di situ saya dapat melihat Allahyarham berlari dan tertawa di dalam gelanggang.

Al-Fatihah untukmu, Zakaria.

No comments:

Post a Comment