Tuesday, August 4, 2009

Warkah kepada Tuk Menteri

Ke hadapan Tuk Menteri yang saya hormati,
Adapun saya ini hanyalah anak negeri yang keluar tak mengganjilkan, masuk tidak menggenapkan. Oleh itu, saya faham benarlah kalau pandangan dan luahan hati saya ini tidaklah akan diambil peduli oleh Pak Menteri dan anak-anak buah Tuk Menteri.

Tuk Menteri yang saya sanjung,
Tergoncang hati kami, anak-anak negeri ini, apabila penyakit yang ada kaitannya dengan babi itu kini sudah meragut nyawa demi nyawa. Tidaklah kami duga, rupa-rupanya penyakit pandemik yang diturunkan Allah ini sebenarnya amatlah berbahaya. Di negara yang serba Boleh! ini, memang penyakit yang ada sangkut-paut dengan babi ini sudah lama wujudnya. Tuk Menteri tentu pernah mendengar penyakit sawan babi? Penyakit itu, Tuk Menteri, bukanlah berasal usul daripada babi, tetapi agaknya ada persamaan dengan penyakit yang ditanggung babi.

Sesungguhnya, Tuk Menteri, tentang selesema babi ini, kami memanglah tidak menggelabah pun pada awal-awal dahulu kerana Tuk Menteri menggambarkan pihak pemerintah yang Tuk Menteri juga berada di dalamnya, akan mengambil langkah-langkah yang perlu untuk mengawal penyakit itu. Tatkala Tuk Menteri berkata yang demikian itu, yang tergambar pada fikiran kami pada waktu itu ialah langkah pertama yang akan diambil oleh pihak pemerintah samalah seperti yang dilakukan terhadap sang unggas yang menyebabkan selesema burung dahulu, iaitu babi-babi akan dihapuskan dengan pelbagai cara. Bukankah dahulu unggas-unggas (burung-burung) dimusnahkan dengan pelbagai cara? (Nasib baiklah burung saya yang selesema semasa bersama dengan isteri saya tidak mengalami nasib seperti sang unggas itu.)

Untuk pengetahuan Tuk Menteri, pada awal penyakit itu diuar-uarkan kepada kami seluruh isi negeri, tidaklah kami berasa begitu takut walaupun pada waktu itu di negara-negara yang banyak mempunyai babi seperti di negara kita ini memang banyak orang yang mati. Apatah lagi pada waktu awal kehadiran ujian Allah itu dahulu, hanya anak negeri yang berkelana ke negeri orang sahaja yang disinggahi penyakit itu.

Tetapi Tuk Menteri, sewaktu warkah ini saya titipkan, anak negeri yang mati kerana penyakit yang berasal usul daripada babi ini sudah lapan orang, Tuk dan kebanyakannya tewas kerana jangkitan tempatan. Lapan orang bukanlah sedikit, Tuk. Kini, yang sudah terjangkit hampir melewati 1 500 kes, dan 60% daripadanya jangkitan tempatan. Haruskah kami tidak berasa takut, Tuk?

Kelmarin, kami mendapat khabar daripada Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA). Tahukah Tuk Menteri hal yang dikhabarkannya kepada kami? Menurut beliau, Tuk, selesema babi ini dapat membunuh 5 500 hingga 28 000 orang rakyat Malaysia jika virus H1N1 itu menjangkiti 20% (5.5 juta orang) daripada 27.7 juta orang penduduk negara ini. Tidakkah Tuk Menteri mendengar perkhabaran itu yang asalnya diunjurkan oleh Pengarah Penyakit Berjangkit WHO, Dr Tee Ah Sian itu? Sekarang pun, Tuk Menteri, khabarnya di seluruh dunia, kadar kematian yang disebabkan oleh H1N1 ini sudah meningkat daripada 0.4% kepada 0.66%.

Tuk Menteri,
Bukanlah kami hendak menyalahkan Tuk Menteri dalam hal ini. Cuma Tuk Menteri, kami sangatlah berharap agar Tuk Menteri dan anak-anak buah Tuk tidak berselindung tentang selesema babi ini kerana sebagai salah seorang pendukung konsep 1Malaysia yang unggul itu, bukankah rakyat perlu didahulukan?

Saya juga agak hairan, Tuk Menteri, penyakit yang berstatus pandemik ini tidak pula menimbulkan rasa perlu dalam kalangan orang-orang agama untuk mengadakan solat hajat. Alangkah moleknya kalau orang di jabatan-jabatan agama mengarahkan semua pihak berkuasa masjid supaya mengadakan solat hajat untuk mengenyahkan penyakit ini daripada negara tercinta ini! Mungkin mereka hendak menunggu mereka sendiri dijangkiti baru hendak bersolat hajat.

Sekianlah, Tuk Menteri. Saya berharap agar warkah ini dapat dibaca bersama-sama untuk menyedarkan bahaya selesema babi ini. Kalau ada tersilap kata, terlanjur bicara, janganlah disimpan di dalam hati.

2 comments:

  1. kerajaan risau nak rawat H1N1 tapi anuar dok ajok ore demontrasi..

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Betul dan benar kata Tuan itu. Barangkali dia belum sedar akan duduk perkara yang sebenarnya.

    ReplyDelete