Sunday, November 8, 2009

Tidak Seperti yang Diharapkan

Dalam posting yang lalu, saya meminta para pembaca supaya sama-sama berdoa agar “kita dapat menyaksikan perlawanan terhebat, paling bermutu, dan rancak sepanjang sejarah Piala Malaysia” di samping meminta pembaca berdoa juga agar semua pemain tidak gugup berdepan dengan situasi final yang sangat berbeda itu.

Namun, mungkin kerana kita tidak berdoa, harapan itu tidak menjadi realiti. Perlawanan bermutu dan rancak yang kita harap-harapkan tidak dapat kita saksikan. Para pemain Kelantan yang kita harapkan tidak gugup menjadi sebaliknya. Permainan kemas pasukan itu yang dapat kita saksikan semasa bermain pada peringkat separuh akhir hampir tidak kelihatan langsung. Mereka hilang fokus! Haruskah kita menyalahkan hujan?

Yang kelihatan, pasukan Negeri Sembilan lebih menonjol, walaupun sebenarnya permainannya tidaklah begitu baik. Yang jelas, malam tadi, pasukan Negeri Sembilan lebih baik daripada pasukan Kelantan. Dengan itu, tertunailah sudah harapan dan hasrat mereka yang terpendam sejak 61 tahun dahulu untuk mendakap Piala Malaysia yang menjadi buruan setiap pasukan dalam Liga Malaysia. Wira mereka malam tadi bukanlah penjaring-penjaring gol mereka sahaja – Shahurain, Hairuddin, ataupun Zaquan Adha sahaja – tetapi juga semua pemain, jurulatih, pegawai dan penyokong mereka. Hasrat untuk menjadikan kemenangan mendakap Piala Malaysia sebagai hadiah pertabalan DYMM Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan telah menjadi kenyataan.

(Semasa menghadiri kenduri doa selamat bersempena dengan pemergian kenalan saya ke untuk menunaikan ibadah haji di Makkah tadi, seorang tetamu secara bergurau berkata, “Kuat juga daulat tuanku Yang di-Pertuan Besar. Saya tersenyum.)

Kekecohan yang diharapkan tidak berlaku tampaknya seperti tidak mahu dielakkan. Ada kepala petugas yang terpaksa dijahit kerana dibaling dengan objek keras, kerusi penonton dibakar, bunga api berdentum-dentam, dan sebagainya. Mengapa ya harus demikian sikap kita? Janganlah sampai suatu hari nanti pasukan yang bertanding terpaksa bermain di stadium kosong.

Kepada pasukan Negeri Sembilan, janganlah sejarah silam berulang lagi kerana terpaksa menunggu sehingga lebih setengah abad untuk mengulang pencapaian menjulang Piala Malaysia lagi. Pastikan Piala Malaysia itu dapat terus dijulang tiga empat tahun berturut-turut. Kepada pasukan Kelantan, perjuangan kalian belum berakhir. Memasuki final pada tahun ini jangan dijadikan kemuncak kejayaan sehingga pada tahun-tahun mendatang sukar pula hendak mendaki kejayaan seperti pasukan Brunei dahulu. Jadikanlah kejayaan ini sebagai permulaan.

Tahniah, Negeri Sembilan; Syabas, Kelantan!

1 comment: