Thursday, August 27, 2009

Sah-Batal Puasa Orang Sakit: Senarai Semak

Bukan sedikit jumlah orang yang salah faham, keliru, dan ragu-ragu tentang sah atau batalnya puasa orang yang sedang sakit yang mendapat rawatan tertentu untuk merawat sakitnya itu. Sehingga demikian, orang yang berpenyakit asma/lelah yang menggunakan inhaler untuk melegakan penyakitnya itu sering tidak pasti sama ada menyedut gas daripada inhaler itu membatalkan puasanya ataupun tidak. Begitu juga halnya dengan pesakit diabetes, mereka tidak pasti adakah memasukkan insulin ke dalam badan melalui jarum suntikan membatalkan puasa mereka ataupun sebaliknya. Kekeliruan ini tidak boleh dibiarkan melingkari dan membelit diri mereka serta sesiapa sahaja yang menjalani ibadah puasa dalam bulan Ramadan dan dalam bulan-bulan lain juga.

Oleh hal yang demikian, rumusan yang terhasil secara sebulat suara daripada “Seminar Fiqah Perubatan Ke-9” yang bertemakan “An Islamic View of Certain Contemporary Medical Issues” (diadakan di Casablanca, Maghribi, pada 14-17 Jun 1997) tentang Perkara yang Tidak Membatalkan Puasa dapat kita jadikan sebagai pegangan. Keputusan sebulat suara ini disokong oleh ulama-ulama kontemporari dan lama termasuklah Syekh Dr. Yusuf Al-Qardhawi, Syekh Atiyah Saqr, Syekh Mohammad Salih Al-Munajjid, Syekh Ibn Utsaimin, Syekh Abdul Aziz bin Baaz, dan lain-lain. Malah, perkara berkaitan suntikan ini pernah difatwakan sebagai tidak membatalkan puasa oleh Syekh Mohammad Bakhiet Al-Mutiei pada tahun 1919.

RUMUSAN DARIPADA SEMINAR ITU TENTANG PERKARA-PERKARA YANG TIDAK MEMBATALKAN PUASA PESAKIT
  1. Penggunaan ubat titis mata, titis telinga, dan ubat pencuci telinga
  2. Penggunaan ubat nitrogliserin (sejenis tablet yang diletakkan di bawah lidah) yang digunakan oleh pesakit angina (jantung)
  3. Memasukkan pesari (ubat atau alat pencegah kehamilan), alat perubatan, pencuci faraj, spekulum, dan jari doktor atau bidan semasa pemeriksaan vagina (sebelum bersalin)
  4. Memasukkan uretroskop (sejenis skop yang dimasukkan ke salur kencing lelaki atau perempuan) sebagai penyediaan x-ray
  5. Menampal, mencabut, mengorek, dan mencuci gigi atau menggunakan peralatan dan berus gigi, dengan syarat tiada sebarang bahan yang memasuki perut melalui prosedur tersebut
  6. Penggunaan suntikan melalui kulit, otot, sendi, atau pembuluh darah, kecuali sebagai suatu cara pemberian makanan melalui pembuluh darah
  7. Mendermakan darah atau menerima pemindahan darah
  8. Menyedut gas oksigen dan gas anaestetik (bius)
  9. Semua jenis bahan yang dapat meresap ke dalam badan melalui kulit seperti krim, jeli, atau plaster berubat
  10. Pengambilan sampel darah untuk ujian makmal
  11. Memasukkan kateter (tiub kecil) dan bahan perantara untuk tujuan arteriografi (pemeriksaan x-ray khas jantung) atau organ lain
  12. Memasukkan endoskopi (sejenis skop yang dimasukkan ke dalam perut) untuk mendiagnosis penyakit atau untuk tujuan intervensi
  13. Menggunakan pencuci mulut, cecair kumur, atau semburan mulut, dengan syarat tiada bahan yang masuk ke dalam perut
  14. Memasukkan histeroskopi (sejenis skop) atau alat UICD ke dalam rahim/salur peranakan
  15. Mengambil tisu (biopsi) hati atau organ-organ lain.

Perkara-perkara yang berikut turut ditambah oleh kebanyakan peserta sebagai tidak membatalkan puasa:

  1. Penggunaan ubat titis hidung, penyembur hidung, dan ubat sedut
  2. Membuat suntikan ke dalam dubur, memasukkan anoskop (sejenis skop untuk memeriksa bahagian dubur), dan pemeriksaan digital ke dalam dubur
  3. Pembedahan yang melibatkan anaestetik (bius sepenuhnya) jika pesakit memutuskan hendak berpuasa
  4. Mesin atau dialisis buah pinggang melalui perut
  5. Penggunaan gastroskop (sejenis skop perut) dengan syarat tidak melibatkan pemasukan apa-apa bahan cecair atau bahan seumpamanya ke dalam perut

Semua perkara ini ada diulas oleh Uztaz Wan Sohor Bani Leman dalam rancangan “Tazkirah” di radio KLFM pada 26-30 Ogos 2009. Pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) sendiri baru-baru ini ada menerbitkan sebuah buku yang berjudul Panduan Berpuasa bagi Pesakit (dilancarkan pada 18 Ogos 2009). Selain rumusan ini, kita wajar mendapatkan buku tersebut untuk dijadikan sebagai panduan.

(Sumber rujukan: Fekah Perubatan, Al-Ahkam.net, Berita Harian)

2 comments: